Aviseringar
Rensa alla

Skulle världen klara en vecka utan ström?


Smilen
Ämnesstartare

Vi säger att hela världens ström försvinner i en vecka. Skulle vi haverera då? 


   
Citera

utan pär ström iaf för han är en tönt

ha-ha, nu är jag skön!


   
SvaraCitera
b1son

tänker på alla defibrillatorer


   
SvaraCitera

Människan skulle överleva helt klart, men många skulle stryka med och mycket skulle gå sönder. Kostnaderna skulle bli katastrofala och påverka världsekonomin kraftigt har jag en känsla utav. Om alltså ingen ström fick använas i en vecka.

Men det beror på omständigheterna, om det sker helt oförberett eller om det är något som folk vetat om i förväg.


   
SvaraCitera

b1son:
tänker på alla defibrillatorer

Pacemakers, insulinpumpar, respiratorer.


   
SvaraCitera
b1son

aristoteles: Pacemakers, insulinpumpar, respiratorer.

pacemakers är batteridrivna o tror problemet snarare är att man inte kan förvara insulinet eftersom det ska stå kallt
missuppfatt rsäkert


   
SvaraCitera

Många människor skulle dö och infrastrukturen skulle haverera, men mänskligheten skulle anpassa sig och överleva


   
SvaraCitera

Nya världens vapen möjligtvis. Slå ut landets ström.


   
SvaraCitera

b1son:

pacemakers är batteridrivna o tror problemet snarare är att man inte kan förvara insulinet eftersom det ska stå kallt
missuppfatt rsäkert

Ja frågan är ju om vi helt enkelt inte producerar el under en vecka eller om vi helt enkelt inte kan förbruka någon el alls under en vecka.


   
SvaraCitera

b1son:

pacemakers är batteridrivna o tror problemet snarare är att man inte kan förvara insulinet eftersom det ska stå kallt
missuppfatt rsäkert

Och nej jag trodde faktiskt inte att folk med pacemakers sitter inkopplade i ett eluttag 24/7Mycket glad


   
SvaraCitera

Jag får för mig att folk kommer bli något nedstämda, jobb kommer stängas vilket förvisso kan vara skönt... Men denna tid är folk vana vid el och utan el så finns det inte mycket att göra, samt att allt bli krångligt tycker nog folk. Företag hade förlorat kraft.
     Tror inte att det hade blivit så mycket annorlunda, visst att diverse apparater blir odugliga och detta påverkar mycket. Men något mänskligt haveri skulle inte ske.

Frågan är vad som gör att elen försvinner under denna tid. Det kan det nog bli ståhej om, ingen får reda på något ifrån tv eller radio... Men det gäller inte direkt elen. Bara faktorn bakom det.


   
SvaraCitera

Många system som vi i vardagens är beroende av skulle haverera om vi inte kunde/fick använda elektricitet under en vecka. 


   
SvaraCitera

b1son:
tänker på alla defibrillatorer

Tänkte samma sak xD


   
SvaraCitera

Finns risk att många skulle dö då många av dem som är inlagda på världens sjukhus är beroende utav olika maskiner som helt enkelt kräver ström; respiratorer, defibrillatorer, dialysmaskiner med mera. I övrigt skulle vi nog klara oss, men det skulle vara väldigt ovant och det skulle kännas som att vi gick tillbaka rejält i utvecklingen.


   
SvaraCitera
b1son

aristoteles:

Och nej jag trodde faktiskt inte att folk med pacemakers sitter inkopplade i ett eluttag 24/7Mycket glad

jaja får va trög hängde upp mig på insulinpumparna


   
SvaraCitera