Aviseringar
Rensa alla

Skulle världen vara en bättre plats om människor med låg IQ inte tilläts reproducera?


Ämnesstartare

isola:

Du tror att deras barn mår bra? Sådana barn studsar runt ibland fosterhem hela sin barndom.

Min farmor är bipolär och spenderade stora delar av min fars barndom på mentalsjukhus. Både han och hans syster mår utmärkt och har inte spenderat någon tid alls i fosterhem. Dra inte så jävla dumma slutsatser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ingen som inte kan ta hand om barn el djur ska få ha barn eller djur. Det är ingen rättighet.

Det är däremot en rättighet att få reproducera sig. [cheers] Det är till och med en mänsklig rättighet enligt FN.


   
SvaraCitera

Asha:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

däremot hade världen varit mkt bättre om jag fick bestämma vilka som fick skaffa barn och inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Speltidning:

Var det inte i den banan Hitler tänkte?

Precis. Hitler förstod sig dock inte på genetik. Det där hade liksom aldrig fungerat p.g.a. latenta genetiska egenskaper som kan föras vidare från förälder till barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Både han och hans syster mår utmärkt och har inte spenderat någon tid alls i fosterhem.

Det hade de fått gjort om de inte haft en till förälder/släktingar som kunde/ville ställa upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det hade de fått gjort om de inte haft en till förälder/släktingar som kunde/ville ställa upp.

Vilket de hade. Och om psykvården kommit lika långt som den har idag så hade de haft två. Det finns gott om folk som kan leva vanliga liv trots att de har några psykiska diagnoser, och som mycket väl kan ta ansvar för ett barn. Att hävda att de inte borde få det är lika korkat som att hävda att personer med kroniska fysiska åkommor inte borde få skaffa barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det finns gott om folk som kan leva vanliga liv trots att de har några psykiska diagnoser, och som mycket väl kan ta ansvar för ett barn. Att hävda att de inte borde få det är lika korkat som att hävda att personer med kroniska fysiska åkommor inte borde få skaffa barn.

Är olika från fall till fall, men få med allvarliga sjukdomar klarar sig helt själva utan hjälp.
Det är inte alltid den hjälpen funkar som den ska och barnet blir då lidande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Är olika från fall till fall, men få med allvarliga sjukdomar klarar sig helt själva utan hjälp.

Finns gott om folk som inte behöver mer hjälp än medicinering. Finns dessutom gott om psykiska sjukdomar/störningar som överhuvudtaget inte med någon rimlighet kan anses göra en olämplig som förälder.

isola:

Det är inte alltid den hjälpen funkar som den ska och barnet blir då lidande.

Samma sak gäller för ensamstående föräldrar som behandlas för cancer, till exempel. Eller en bunt andra fysiska problem. Men jag antar att du inte vill hindra dem från att skaffa barn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Noterar för sigsjälv att det verkar diskuteras mer om det är rätt eller fel. Och inte så mycket om välden skulle vara bättre då eller inte. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ingen som inte kan ta hand om barn el djur ska få ha barn eller djur. Det är ingen rättighet.

Se I am Sam så förstår du. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Noterar för sigsjälv att det verkar diskuteras mer om det är rätt eller fel. Och inte så mycket om välden skulle vara bättre då eller inte.

Varför skulle den vara bättre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Finns dessutom gott om psykiska sjukdomar/störningar som överhuvudtaget inte med någon rimlighet kan anses göra en olämplig som förälder.

Ingen som inte kan ta hand om ett barn ska ha barn, men det går ju inte att hindra.

mediakatt:

Samma sak gäller för ensamstående föräldrar som behandlas för cancer, till exempel. Eller en bunt andra fysiska problem. Men jag antar att du inte vill hindra dem från att skaffa barn?

Går man igenom en sådan behandling så kan man nog inte skaffa barn.
Men det är ju klart att någon som är väldigt sjuk och inte orkar någonting (om man nu reagerar så på sin behandling) varken kan eller orkar ta hand om ett litet barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

däremot så ska folk med psykiska sjukdomar, missbruk etc inte få skaffa barn.

var det inte du som hade panikångest? det är ju en psykisk sjukdom?[cute]

isola:

Är olika från fall till fall

så därför ska alla med någon typ av psykisk diagnos förbjudas att föda barn?[confused]

och hur skulle det gå till i praktiken? tvångsabort? tvångsterelisering? tvångs-bort-adoptering?[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

var det inte du som hade panikångest? det är ju en psykisk sjukdom?[cute]

Nej, det är det inte.
Det är däremot någonting man kan få i samband med psykiska sjukdomar.

farbror gugge:

så därför ska alla med någon typ av psykisk diagnos förbjudas att föda barn?[confused]

Om jag skriver att det är olika ifrån fall till fall så menar jag ju det också. [confused]
Är du psykiskt sjuk, men klarar dig helt utmärkt ändå så kan du ju ta hand om ett barn.

farbror gugge:

och hur skulle det gå till i praktiken? tvångsabort? tvångsterelisering? tvångs-bort-adoptering?[sad]

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

mediakatt:

Folks IQ säger inte så mycket om något annat än just IQ.


   
SvaraCitera