Aviseringar
Rensa alla

SL-pendeltåg ända till Uppsala 2012


Ämnesstartare

SL har beslutat att förlänga pendeltågstrafiken till Arlanda och Uppsala[...]. Detta planeras starta december 2012

Är detta ett smart drag av SL att göra så här? Kommer det få flera att åka kollektivt?

Det innebär att man kan åka direkt från Älvsjö ända till Uppsala utan att byta tåg vid centralen eller Upplands-Väsby som man gör idag.
Sträckan mellan Uppsala och Stockholm är redan hårt trafikerad. Folk från andra håll har tjat och påpekat att man bör utöka till fyra spår istället för de två man har idag. Det ena hindrar väl inte det andra tycker jag.

Innan man någonsin kommer har utökat till fyra spår kommer dagens spårkapaciteten räcka till?

Någon som pendlar på sträckan idag?

​Källa 1
Källa 2
Källa 3


   
Citera

Det är nog en bra ide men känner jag SL rätt så kommer ingen ha råd i längden.

Men att köra över Arlanda kommer dem definitivt tjäna på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Men att köra över Arlanda kommer dem definitivt tjäna på

Fast idag finns ju redan Arlanda Express och Upptåget.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Fast idag finns ju redan Arlanda Express och Upptåget.

Ja fast är ju bra mycket bekvämare att sätta sig på pendeln ned mot Stockholm och inte behöva byta eller något. Arlanda express är en historia för sig, som bara har hastigheten som fördel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Ja fast är ju bra mycket bekvämare att sätta sig på pendeln ned mot Stockholm och inte behöva byta eller något

Fast om jag som Uppsalabo ska ta mig till Arlanda tar jag Upptåget. Jag kan dock tänka mig att det är bekvämt för dem som bor i Älvsjötrakten att SL-pendel går ända till Uppsala via Arlanda.


   
SvaraCitera

Kan inte påstå att jag får ut något av det, men låter trevligt! [y]


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Fast om jag som Uppsalabo ska ta mig till Arlanda tar jag Upptåget. J

något annat vore faktiskt hemskt oklokt [cute]


   
SvaraCitera

Jag tycker att det låter bra. Ju lättare det blir att åka kollektivt desto bättre är det. Folk är lata och väljer oftast det bekvämaste alternativet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur bra är SL på att hålla tiderna?


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Hur bra är SL på att hålla tiderna?

På vintern, lika bra som sj [smile]


   
SvaraCitera

Men det låter väl trevligt. Blir bekvämt och billigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

billigt

Jämfört med vad?


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Jämfört med vad?

Sj. Måste det bli, annars måste dom ändra zonerna.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Sj.

Fast en tågbiljett med SJ till Uppsala från Stockholm kan ju kosta så lite som några sex-åtta tior.


   
SvaraCitera

utbyggd kollektivtrafik är väl nästan alltid bra. förutom när det inte är det, då är resultatet allt som oftast ett svindyrt misslyckande.


   
SvaraCitera