Aviseringar
Rensa alla

Sladd mellan 2 datorer


Ämnesstartare

Hej hej, har ingen speciell sladd hemma vad jag vet iaf, så undrar vad man kan ha för sladd mellan 2 datorer för att skicka över filer till den nya datorn?
Har försökt fixa så jag hittar den andra datorn i nätverket, men det funkar inte.. hittar bara mig själv, lol.
Den andra datorn har xp och min har vista basic.


   
Citera
Ämnesstartare

USB-minne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan skaffa en nätverkskabel, men då måste man krångla med ipn, och i värsta fall korsa kabeln (eller köpa en korslänkad) om man har dåligt kort. Jag rekommenderar att skaffa en usbpinne istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baahhh , det tar ju åratal :p , men okej, tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

USB-minne?

Gentlemen:

korsa kabeln

Vad är det här för svar? [smile]

lemuu:

Har försökt fixa så jag hittar den andra datorn i nätverket, men det funkar inte.. hittar bara mig själv, lol.
Den andra datorn har xp och min har vista basic.

Om båda datorerna går mot en och samma router så är det allra bästa att koppla upp dem mot varandra i ett nätverk. Microsoft är verkligen töntigt dåliga på det här med att få XP att fungera med Vista, jag har för mig att operativsystemen lyssnar på olika portar, det är därför det blir problem. Det är ungefär som att stå och prata med någon genom ett fönster i ett hus (en utomhus, en inomhus), står man i olika fönster kan man inte prata med varandra.

Enklast är om du kopplar bort Internet från routern (dra ur sladden till modemet eller väggen). Sedan stänger du av brandväggarna på båda datorerna. Se även till att Windows-brandväggen är avstängd (den hittar du under Kontrollpanelen). Försök sedan att hitta den andra datorn i nätverket. Ibland lyckas bara den ena hitta den andra, då är du i alla fall på rätt väg. Det finns i Windows även en guide för att sätta upp ett nätverk (Kontrollpanelen igen), testa den.

Det är inte farligt att stänga av brandväggar, de är till för att skydda datorn från Internet. Se bara till att slå på dem igen innan du kopplar tillbaka Internet på datorerna. När du lyckats få datorerna att prata med varandra kan du försöka slå på brandväggarna och få dem att släppa igenom den andra datorn. Det kan komma upp varningsmeddelanden och liknande.

Ska du skicka väldigt många filer mellan (typ tiotusen festbilder) eller om bilderna är väldigt stora (filmer), så är det smart att koppla båda datorerna till routern med kabel. Helst en kabel det står cat 6 eller minst cat 5e på. Anledningen är att de kablarna skickar filer mycket snabbare än äldre kablar. En cat 5 kabel är en 100 Mbit-kabel, cat 6 är 1000 Mbit. Istället för att en film tar 10 minuter att skicka, tar det bara en minut, och om man har 50 filmer kan du själv räkna ut varför man vill att det ska gå fort...

Det kan vara en del jobb med att få ett nätverk att fungera, men tro mig, det är helt klart värt det. Jag har själv just nu fyra datorer i mitt nätverk, och det är så sjukt skönt att kunna komma åt bilder och filmer som ligger på någon av de andra datorerna.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Istället för att en film tar 10 minuter att skicka, tar det bara en minut, och om man har 50 filmer kan du själv räkna ut varför man vill att det ska gå fort...

Du tror väl inte själv på det där? Att byte till categori6 skulle tiodubbla överföringshastigheten? Det är dock kul att du är såpass ambitiös.

OnT:

lemuu:

Den andra datorn har xp och min har vista basic.

Om nätverket absolut inte funkar så är det möjligt att köpa en usbkabel som kan överföra filer mellan två datorer direkt. Dom lär inte vara svåra att använda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du tror väl inte själv på det där? Att byte till categori6 skulle tiodubbla överföringshastigheten? Det är dock kul att du är såpass ambitiös.

cat6 klarar högre hastigheter än cat5, gör dig inte dummare än du är genom att fälla onödiga kommentarer. Det blir i realiteten inte exakt tio gånger snabbare, nej, men en förbättring ungefär faktor tio. Sedan räcker det inte med att byta en kabel, alla måse givetvis ha samma standard, det är minsta gemensamma som gäller där som i alla andra sammanhang.

aristoteles:

nätverket absolut inte funkar

Två Windows-maskiner, borde inte vara omöjligt att få att fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

cat6 klarar högre hastigheter än cat5, gör dig inte dummare än du är genom att fälla onödiga kommentarer.

Ja naturligtvis, och ingen har påstått något annat, men det är onödigt att ljuga, dessutom är inte alla cat6-kablar specificerad för 1Gb/s.

Kablarna är väldigt känsliga också, så jag har väldigt svårt att tro att man kommer upp till 1Gb/s i vilket fall. Dessutom vet du inte om trådskaparen har Gb-kort.

herr_nilsson:

Två Windows-maskiner, borde inte vara omöjligt att få att fungera.

Du vet inte ens vad hon använder för utrustning, dessutom vet du själv att windows uppför sig som skit i ett nätverk, så en usb-kabel skulle antagligen underlätta. Men det är ju upp till trådskaparen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

vet du själv att windows uppför sig som skit i ett nätverk

Även Linux har sina fläckar. Det fungerar, och man kan skicka filer. Jag är nöjd, har lyckats få allt att fungera ihop iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Även Linux har sina fläckar.

Ursäkta? Linux hör inte ens hemma i den här tråden.

herr_nilsson:

Det fungerar

Uppenbarligen inte.

herr_nilsson:

Jag är nöjd,

Men inte trådskaparen.

herr_nilsson:

har lyckats få allt att fungera ihop iaf.

Ja, men det handlar inte om dig.
Jag tror trådskaparen vill ha hjälp, och att denne bryr sig om fakta, inte tomma åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Om båda datorerna går mot en och samma router

Sluta fantisera ihop saker som TS inte har pratat om. Ingen har nämnt något om en router, bara att överföra filer mellan nod A och B.


   
SvaraCitera

herr_nilssons svar är nog det i särklass tardigaste jag någonsin läst. Dra ur sladdar? Stänga av brandväggar? /facepalm


   
SvaraCitera

USB-minne kan ta evigheter >.<
Ska själv få en ny dator om en vecka, och planerar då att bara köpa en extern hårddisk som jag kopplar till min gamla, sen överför alla mina filer från min gamla dator, sen kopplar jag in den till min nya o överför.


   
SvaraCitera

CyberDr3am:

USB-minne kan ta evigheter >.<

CyberDr3am:

då att bara köpa en extern hårddisk

/facepalm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CyberDr3am:

USB-minne kan ta evigheter >.<

Du tror inte överföringshastigheten är densamma då båda brukar samma gränssnitt?


   
SvaraCitera