Aviseringar
Rensa alla

Sladd till ugn/spis


Ämnesstartare

Elnördar! Kabeln till min ugn/spis exploderade och nu kan jag inte laga mat innan jag köper en ny.

Hjälp mig med vilken jag behöver köpa och är det en så himla big deal att koppla in själv? Någon sade något om elektriker (för en sladd :S ).

Tack!

(Kan inte prata med värden om det då jag bor i andra hand heh)

kontakt.jpg

hieroglyfer.jpg

sladdjävlar.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Vilken kabel är det du pratar om? Antar att det är den som går från eluttaget till spisen, eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Vilken kabel är det du pratar om? Antar att det är den som går från eluttaget till spisen, eller?

Korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Korrekt.

Ptja, i sådana fall så bör du kontakta någon kunnig, ja. Dessutom så är det uppenbarligen något fel (något med spänningen, kanske) så du som är okunnig ska in och pilla är nog inte vidare smart, även med tanke på att du bor iu andra hand. 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tips: Ring en elektriker innan du typ får en elstöt och dör.

Ett tips till om man inte vill få elstötar och dö: Montera inte sönder engångskameror med blixt om du inte är nykter, eller inte alls öht. Montera inte sönder engångskameror med blixt bara [cry].


   
SvaraCitera

Att kontakta en fackman är nog en ganska bra idé i sådana lägen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ptja, i sådana fall så bör du kontakta någon kunnig, ja. Dessutom så är det uppenbarligen något fel (något med spänningen, kanske) så du som är okunnig ska in och pilla är nog inte vidare smart, även med tanke på att du bor iu andra hand. 😉

Problemet är att en viss råtta tuggade i sig sladden och koppartrådarna fattade eld, tror inte det är spänningen det är fel på.

+ både proppen och elkabeln är utdragna så det lär ju inte vara så himla farligt att skruva ditt sladdjäveln om det är en likadan. Eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är ju bara att byta kontakt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Videovåld:

Tips: Ring en elektriker innan du typ får en elstöt och dör.

!

Använd mikron sålänge


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallas eltejp, visa en bild på den sönderbrända sladden? tror ej du behöver en helt ny spis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Problemet är att en viss råtta tuggade i sig sladden och koppartrådarna fattade eld, tror inte det är spänningen det är fel på.

Men va? Antingen är du en usel husdjursägare eller så bor du i misär [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köpte en ny sladd + perliex-kontakt. Ska försöka montera ihop den och koppla in nu, vi får se hur det går.

isola:

Men va? Antingen är du en usel husdjursägare eller så bor du i misär [shake]

Råttsäkrade ugnen för rätt länge sedan, men de lyckades visst ta sig in ändå. Åtgärdade när jag upptäckte att de kunde det. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såg väl inte så jäkla avancerat ut, det klarar du nog. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Råttsäkrade ugnen för rätt länge sedan, men de lyckades visst ta sig in ändå. Åtgärdade när jag upptäckte att de kunde det. [zzz]

Bra. [y]
Hade aldrig pallat råttor i min bostad, hade ringt anticimex och tvingat dit dem på stört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Såg väl inte så jäkla avancerat ut, det klarar du nog. [y]

Nä, sitter och skarvar sladden nu. Enda problemet är typ att det här är en 5g2.5mm och förra var en 4g2.5mm så jag vet inte vad jag ska göra med den fjärde sladden. :S


   
SvaraCitera