Aviseringar
Rensa alla

Släktforskning


Hando

vonKissekatt: Mjo. Det fanns ju ngt som hette överläggning eller vad det var som innebar att man råkade rulla över på barnet i sömnen så att hen kvävdes. Detta var ju ofta fattiga och trötta föräldrar som kvävt ungen.

Tror dock ofrivillig överläggning är bättre än att ha ihjäl barnet själv medvetet och begrava det i hemlighet i skogen vilket lär skett i rätt stor omsträckning sett med dagens mått. Olyckor händer, men medvetet dräpande av ens barn känns mångt och mycket värre.
Men, tack och lov för kondom och P-piller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Tror dock ofrivillig överläggning är bättre än att ha ihjäl barnet själv medvetet och begrava det i hemlighet i skogen vilket lär skett i rätt stor omsträckning sett med dagens mått. Olyckor händer, men medvetet dräpande av ens barn känns mångt och mycket värre.
Men, tack och lov för kondom och P-piller.

Ja men det var straffbart så man ljög ju. Vilket hemskt liv.


   
SvaraCitera

Min familj på min mors sida flydde hit från Belgien (Flandern). De hade visst inte samma syn på religionen så de var väl (protestanter) och tog sig till Ronneby i Halland. Efter att ha bott här i några år lyckades en bli borgmästare.
Det finns ett hus nere i typ Lund eller nått som är uppkallat efter min mors släktnamn! Mycket glad
Om jag avslöjar för mycket man ni lista ut mitt efternamn vilket iof inte säger vem jag är men jag vill gärna kunna vara så anonym som möjligt här på Ungdomar.se. Glad


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe:

Så du är Vallon! Coolt! Såvitt jag vet var vallonernas kunskap inom stadsanläggning och handel en stor anledning till att Sverige blev en stormakt! Tumme upp

vonKissekatt: Ja men det var straffbart så man ljög ju. Vilket hemskt liv.

Hmm. Det förekom väl även instanser där man helt enkelt lämnade spädbarn ute i skogen - till vargen pga. matbrist. Fy Farao...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:
Min familj på min mors sida flydde hit från Belgien (Flandern). De hade visst inte samma syn på religionen så de var väl (protestanter) och tog sig till Ronneby i Halland. Efter att ha bott här i några år lyckades en bli borgmästare.
Det finns ett hus nere i typ Lund eller nått som är uppkallat efter min mors släktnamn! Mycket glad
Om jag avslöjar för mycket man ni lista ut mitt efternamn vilket iof inte säger vem jag är men jag vill gärna kunna vara så anonym som möjligt här på Ungdomar.se. Glad

Fancy! Har för mig att jag har vallonblod från någonstans också. Vore kanske intressant att forska lite i alla fyra släktgrenar någon gång.

tänker också på änglamakerskor och mylingar. Tragisk del av vår historia, som säkert fortsätter i nutid i fattiga länder.

Axel_von_Färsen:

Så du är Vallon! Coolt! Såvitt jag vet var vallonernas kunskap inom stadsanläggning och handel en stor anledning till att Sverige blev en stormakt! Tumme upp

Hmm. Det förekom väl även instanser där man helt enkelt lämnade spädbarn ute i skogen - till vargen pga. matbrist. Fy Farao...


   
SvaraCitera

Är släkt i rakt nedstigande led till en person som var överförmyndare åt en kung (minns ej vilken dock). Kunde ha varit kungligt rik idag om inte hans fru hade stuckit med alla pengarna när hon lämnade honom.

Sen när min farfar var liten så brukade han gå förbi en gård på väg till och från skolan. Där bodde det en gubbe vars fru nyss hade dött. På den tiden gick det inte att begrava kropparna på vintern pga tjälor i marken så han hängde upp henne som en fågelskrämma för att skrämma bort vargar.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Åh släktforskning e sjukt spännande. Önskar att min far inte tyckt om det så han gjort så mycket redan.. men det gör det ju mer utmanande att hitta mer!


   
SvaraCitera

Axel_von_Färsen:

Så du är Vallon! Coolt! Såvitt jag vet var vallonernas kunskap inom stadsanläggning och handel en stor anledning till att Sverige blev en stormakt! Tumme upp

Vallonien är södra Belgien. Flandern är norra Belgien. Blink
Det var dock länge sedan min familj kom hit till Sverige. Det var på 1600-talet utvandringen skedde.
Jag vet inte om man blandar ihop valloner och flaanders eller om man bara säger valloner eftersom att ingen vet vad de från Flandern kallar sig i alla fall. Men ja, mycket från det tyska/holländska/belgiska osv har gjort Sverige gott! Mycket glad


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe: Vallonien är södra Belgien. Flandern är norra Belgien. Det var dock länge sedan min familj kom hit till Sverige. Det var på 1600-talet utvandringen skedde.Jag vet inte om man blandar ihop valloner och flaanders eller om man bara säger valloner eftersom att ingen vet vad de från Flandern kallar sig i alla fall. Men ja, mycket från det tyska/holländska/belgiska osv har gjort Sverige gott!

haha såg det nu, så de var flamländare? Mycket glad Har för mig att även de var förföljda av den spanska monarkin, på grund av sin religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Åh släktforskning e sjukt spännande. Önskar att min far inte tyckt om det så han gjort så mycket redan.. men det gör det ju mer utmanande att hitta mer!

Har han forskat på din mammas sida också? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bamse:
Är släkt i rakt nedstigande led till en person som var överförmyndare åt en kung (minns ej vilken dock). Kunde ha varit kungligt rik idag om inte hans fru hade stuckit med alla pengarna när hon lämnade honom.

Sen när min farfar var liten så brukade han gå förbi en gård på väg till och från skolan. Där bodde det en gubbe vars fru nyss hade dött. På den tiden gick det inte att begrava kropparna på vintern pga tjälor i marken så han hängde upp henne som en fågelskrämma för att skrämma bort vargar.

Stal din släkting pengar av kungen alltså? 

that can't have been legal


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

vonKissekatt:

Har han forskat på din mammas sida också? 

Nä men morfar har så långt tillbaka det var möjligt, den karln var patologiskt envis, så det har bara varit att uppdatera. Men hade de inte vart för det han gjorde hade jag nog inte varit lika intresserad av det själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Nä men morfar har så långt tillbaka det var möjligt, den karln var patologiskt envis, så det har bara varit att uppdatera. Men hade de inte vart för det han gjorde hade jag nog inte varit lika intresserad av det själv.

Aha du får djupdyka i någons historia eller tävla med papsen då


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

vonKissekatt:

Aha du får djupdyka i någons historia eller tävla med papsen då

Ja men eller hur. Men lite roligare det tänker jag, att försöka få reda på vad de var för personer inte bara nöja sig med att dom har en plats i släktträdet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Ja men eller hur. Men lite roligare det tänker jag, att försöka få reda på vad de var för personer inte bara nöja sig med att dom har en plats i släktträdet.

Ja verkligen. De blir levande då. Endast namn på ett papper är inte så jättespännande.


   
SvaraCitera