Aviseringar
Rensa alla

Slöja/hijab i skolan


Ämnesstartare

Hejsihejsi. Något jag funderat över ända sedan jag såg det första gången på en skola bredvid en förskola jag jobbade på är hijabklädsel på småbarn. När man läser detta från skolverket så går det under religionsfrihet men jag känner att det ju inte borde gälla barn eftersom barn ju inte aktivt söker upp någon religion och tar till sig reglerna där utan endast gör som sina föräldrar sagt. Jag tror absolut att barn vill se ut som sina föräldrar, men jag tror ej att någon liten unge frivilligt och utan manipulation väljer att _varje_ dag bära denna klädsel som ju ofta går hand i hand med ett förbud att vara med på t ex simningen med skolan. 

Denna krönika tar upp detta och menar att man då också ska svartlista hms kollektioner för småflickor, vilket jag anser inte riktigt är samma sak.
Jag vill absolut inte leva i ett samhälle där ungars klädsel slits av utan detta måste ju vara en diskussion med föräldrarna, dock förstår ju inte alla föräldrar sina ungars bästa utan är så förblindande av sin egen tro.
Hur tänker ni? Ett förbud skulle ju mycket väl kunna leda till att föräldrar håller sina barn hemma, vilket ju inte skulle vara i barnets intresse, men då får ju soc gå in.Men det skulle ju också skapa en jäkla cirkus vilket inte heller är i barnets intresse.


   
Citera
Kudhos

Tillåtet förutom inom idrott och simning. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Förbjud elever i lågstadiet

och jobb statligt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Förbjud slöja/hijabklädsel på alla skolor på elever under 18 år

tycker jag låter väldigt bra. Traditionen att kvinnor måste dölja sina hår bygger på förlegade värderingar och är inget jag tycker hör hemma i ett modernt samhälle, speciellt inte i skolan. I skolan ska man kunna visa sitt hår och det skickar också en tydlig signal till föräldrar att särregler byggda på diskriminering inte hör hemma i skolan.

Ska också nämnas att det finns ett förbud i Frankrike sedan 10 år tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Förbjud inget men kräv att eleverna alltid ska vara med under idrott och simmning3 st


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså om man skulle förbjuda det skulle det bara bli bråk o jo asså jag tror inte barn bryr sig så mycket ändå o när dom blir äldre får de ju ändå bästema själva o jo dom kan visst simma för jag minns en tjej när jag gick i typ 4an som hade det o när vi skulle till badhuset bada hon med sånnadär långa träningskläder och sånt så ja det gick 


   
SvaraCitera

Ett rent förbud mot att klä sina barn på ett visst kommer vara tandlöst och kommer inte att lösa problemet. Det bästa vore nog att mer öppet prata om slöja som det kvinnoförtryck det är och att denna syn tillåts genomsyra undervisningen. Om lärarna märker att flickor som bär slöja är obekväma med det, så kan de kanske prata med dem och förklara att de inte behöver klä sig så om de inte vill?

Men just burka och annat är ju lite knivigare. Det kan vara till hinder för barnens inlärning och jag har svårt att se hur något barn frivilligt skulle bära det. Där kanske ett förbud är på sin plats.

NiklasW: Ska också nämnas att det finns ett förbud i Frankrike sedan 10 år tillbaka.

Hur har det gått då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:
Ett rent förbud mot att klä sina barn på ett visst kommer vara tandlöst och kommer inte att lösa problemet. Det bästa vore nog att mer öppet prata om slöja som det kvinnoförtryck det är och att denna syn tillåts genomsyra undervisningen. Om lärarna märker att flickor som bär slöja är obekväma med det, så kan de kanske prata med dem och förklara att de inte behöver klä sig så om de inte vill?

Men just burka och annat är ju lite knivigare. Det kan vara till hinder för barnens inlärning och jag har svårt att se hur något barn frivilligt skulle bära det. Där kanske ett förbud är på sin plats.

Hur har det gått då?

Fast trycket hemifrån väger nog tyngre än ngt lärarna kan säga, men det vore ju jättebra om det kunde tas upp i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Hur har det gått då?

Många hade farhågor för att muslimska tjejer inte skulle komma till skolorna efter förbudet men det har man inte sett överhuvudtaget. Fanns också en debatt att det skulle vara kränkande eller diskriminerande mot muslimer men även den debatten är helt borta i dagsläget. Verkar vara en självklarhet nu. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får väl ha en slöja på sig om man vill? Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Annat svar:


   
SvaraCitera

isola: Fast trycket hemifrån väger nog tyngre än ngt lärarna kan säga, men det vore ju jättebra om det kunde tas upp i skolan.

Jo, det är klart, men tryck från vänner och omgivning väger också ganska tungt. Att diskutera det kritiskt i skolan och samhället i stort kanske inte påverkar föräldrarna och deras generation så mycket, men det kan ju mycket väl resultera i att de generationer som går i skolan just nu inte tvingar sina barn till att bära slöja.


   
SvaraCitera

Tycker inte man ska förbjuda någon klädsel.
Tycker dock att om man ska få ha slöja i skolan så ska man även få ha mössa på sig på lektionerna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Förbjud inget men kräv att eleverna alltid ska vara med under idrott och simmning

Blir less på alla förbud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker att det är en så otroligt svår fråga.
för visst vill jag att folk ska få klä sig som de vill, och det finns mycket problematik kring klädutbudet för barn öht.
min önskan är väl att barn ska få klä sig utan de rådande idealens påverkan.
att de ska kunna röra sig fritt utan kläder som motverkar leken.
men det känns väldigt långt borta.

förbud tror jag inte leder någonstans i den här frågan.
det som behövs är kunskap och öppenhet.
dock anser jag att kläder inte ska få hindra undervisning.


   
SvaraCitera