Aviseringar
Rensa alla

Slöja/hijab i skolan


Ämnesstartare

förbjud håller jag inte med om. man är då inte bättre än de som vill tvinga på en slöja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget förbud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
förbjud håller jag inte med om. man är då inte bättre än de som vill tvinga på en slöja.

Fast det är ju då i barnens bästa men det är ju dumt om det måste till med sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ha det som det är nu

Föräldrar klär sina barn på betydligt osundare vis än så, sedan skall alla barn delta i skolverksamheten, det är en eller iaf borde vara del i skolans demokratiska och samhälleliga roll, att placera alla i samma båt och skapa kontaktytor. Skolan är segregerad nog som  det är i likhet med resten av samhället.


   
SvaraCitera

isola: Ha det som det är nu

Om man vill ha slöja får man ha det 🙂 


   
SvaraCitera

isola: Förbjud inget men kräv att eleverna alltid ska vara med under idrott och simmning

är som:

isola: Ha det som det är nu

dvs man måste delta i samtliga moment för att få ett godkänt betyg. men jag tycker att precis som vissa har möjlighet att göra test muntligt och andra få längre tid på sig pga särskilda skäl, så ska det även finnas en möjlighet för elever som av olika anledningar har särskilda skäl för att fullgöra ett moment i idrotten. 

jag undrar mest om man har frågat berörda grupper om vad de tycker om den frågan......


   
SvaraCitera

jag är dessutom less på att folk som inte ens vet hur det är kallar det för kvinnoförtryck, när folk som befinner sig i det inte tycker att det är det.

dont get me wrong, det är en sak att fördöma strukturen i sig och vad den grundar sig i, men en helt annan att prata om personerna som befinner sig i den som att de inte har en egen talan. när de dessutom fört sin talan, men den bortses från.

liknelse: det är lite som raka armhålor-frågan, där man talar för alla kvinnor som rakar sig och menar att de är tvingande att raka sig och gör det inte av egen vilja och att de är förtryckta. och sen tysta ner kvinnornas egna tankar och åsikter kring det och fortsätta påstå att de är förtryckta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men nej inga jäkla förbud

låt folk klä sig som de vill och om det mot förmodan skulle uppstå "konflikter" på gympan/arbetsplatsen/whatever så löser man det gemensamt där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ha det som det är nu

Förutsett att alla icketroende/de som ej tillhör en religion också får bära vilka klädesplagg/huvudbonader/accessoarer d vill. (ej uppenbara rasistiska symboler osv självklart)

sedan är det förstås så att en del symboler som inte uppfattas som rasistiska, sexistiska etc även dem kan uppfattas som kränkande, men var drar man gränsen?? skall det finnas en gräns skall den vara dragen tämligen långt bort. 

vill se frihet före tvång.    

men ingen borde tillåtas kränka andra 

anser nog att alla skall tillåtas vara fria individer i slutändan, och att alla kränkningar som sker straffas med karma, typ. 

Lrjagvetinte    


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
jag är dessutom less på att folk som inte ens vet hur det är kallar det för kvinnoförtryck, när folk som befinner sig i det inte tycker att det är det.

dont get me wrong, det är en sak att fördöma strukturen i sig och vad den grundar sig i, men en helt annan att prata om personerna som befinner sig i den som att de inte har en egen talan. när de dessutom fört sin talan, men den bortses från.

liknelse: det är lite som raka armhålor-frågan, där man talar för alla kvinnor som rakar sig och menar att de är tvingande att raka sig och gör det inte av egen vilja och att de är förtryckta. och sen tysta ner kvinnornas egna tankar och åsikter kring det och fortsätta påstå att de är förtryckta. 

Men det handlar ju om barn nu. Att sexualisera barn på detta vis är inte riktigt okej. Vet sedan inget barn som _varje_ dag skulle vilja täcka hår och gå i täckande kläder trots värme från att ha varit fri att gå i linne och shorts. Att det var positivt för dig behöver ej betyda att det är positivt för andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
men nej inga jäkla förbud

låt folk klä sig som de vill och om det mot förmodan skulle uppstå "konflikter" på gympan/arbetsplatsen/whatever så löser man det gemensamt där

Det handlar som sagt om barn nu. Barn som får dessa polariserande idéer hemifrån. Jag tycker inte heller att förbud är någon bra idé men hellre det än att ungars frihet kränks bara för att folk är för fega för att stå upp för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det borde vara förbjudet för tjejer att ha kläder på sig


   
SvaraCitera

honolulu: jag är dessutom less på att folk som inte ens vet hur det är kallar det för kvinnoförtryck, när folk som befinner sig i det inte tycker att det är det.

Man behöver inte ha upplevt förtryck själv för att kunna identifiera det eller förstå det, även om det nog underlättar en del. De kvinnor som tvingas bära slöja kanske inte tycker att det är ett förtryck - de kanske ser det som att de har ett val eller att Gud har bestämt att det ska vara så eller nåt - men tänk såhär: vad skulle hända med muslimska kvinnor i låt säga Irak om de vägrade bära slöja? Jag kan föreställa mig vad som skulle hända med dem, trots att jag inte själv är en muslimsk kvinna...


   
SvaraCitera

isola:

Men det handlar ju om barn nu. Att sexualisera barn på detta vis är inte riktigt okej. Vet sedan inget barn som _varje_ dag skulle vilja täcka hår och gå i täckande kläder trots värme från att ha varit fri att gå i linne och shorts. Att det var positivt för dig behöver ej betyda att det är positivt för andra.

Hur skulle det hjälpa dessa barn att införa ett slöjförbud i skolan? Det sänder bara fel signaler. Det finns som sagt inga problem med att införa extra resurser för barn med särskilda skäl, varför skulle det vara problematiskt att samla det gänget som inte vill simma halvnakna inför hela klassen (av olika anledningar) och låta de ha ett extrainsatt tillfälle? Istället för ett exkluderande förbud som bara kan bli fel...

Jag förstår inte heller vad dina, eller för min delen mina, upplevelser har med saken att göra. Så vad du tror att du vet eller inte vet kan vi lägga åt sidan.

ekivok ekvilibrist:

Man behöver inte ha upplevt förtryck själv för att kunna identifiera det eller förstå det, även om det nog underlättar en del. De kvinnor som tvingas bära slöja kanske inte tycker att det är ett förtryck - de kanske ser det som att de har ett val eller att Gud har bestämt att det ska vara så eller nåt - men tänk såhär: vad skulle hända med muslimska kvinnor i låt säga Irak om de vägrade bära slöja? Jag kan föreställa mig vad som skulle hända med dem, trots att jag inte själv är en muslimsk kvinna...

För det första finns det gott om icke-beslöjade kvinnor i Irak. För det andra är ett statligt slöjtvång lika vidrigt och förtryckande som ett statligt slöjförbud. Religion och stat ska vara åtskilda, men det är inte en självklarhet för länder som t.ex. Frankrike eller Saudiarabien.

Dessutom syftar jag på tillskrivandet av dessa förtryckande egenskaper på vuxna muslimska slöjbärande kvinnor av VITA personer i VÄSTVÄRLDEN som inte har ens lite insyn. Hänvisar återigen till min liknelse.


   
SvaraCitera

honolulu: För det första finns det gott om icke-beslöjade kvinnor i Irak.

Hur många i relation till de beslöjade och hur behandlas de?

honolulu: Dessutom syftar jag på tillskrivandet av dessa förtryckande egenskaper på vuxna muslimska slöjbärande kvinnor av VITA personer i VÄSTVÄRLDEN som inte har ens lite insyn. Hänvisar återigen till min liknelse.

Men de förtrycks ju? Varför hymla med det?


   
SvaraCitera