Aviseringar
Rensa alla

Sluta att helgonförklara barn och ungdomar


Ämnesstartare

Nu snackas det för fullt om piller som unga tjejer köper för att begå självmord. På något konstigt sätt vinklas det hela av media så att det är pillrens fel, ofta hela vanliga värktabletter som överdoseras och därmed missbrukas.

Om en ung tjej med flit överdoserar tabletter är det hennes eget fel och inte samhällets eller den som sålde tabletterna. Står det en flaska vin på bordet är det ditt eget fel om du super dig full och sedan åker fast för rattfylla. Skär du dig med kniv för att du är ett emooffer som är desperat efter uppmärksamhet är det inte kniven som är för vass - det är du som är en loser.

Jag är så jävla trött på att barn och kanske fram för allt ungdomar alltid ska helgonförklaras och att de tydligen inte har något eget ansvar alls.

Eller en annan artikel på svt.se som säger att företagen ska anamma ungas Facebook- och YouTube-surfande för att hitta nya effektivare arbetsmetoder. Artikeln presenteras (som vanligt i vinstkåt media) väldigt vinklat och får det hela att framstå som att slösurfa på YouTube och Facebook skulle vara företagens framtid.

Klart att man kan hitta information snabbare om man vet var informationen finns, men det är ju knappast så att de flesta ungdomar surfar i arbetssyfte. Här är det kompiskretsen och roliga filmer som kommer före arbetsmoral. Men återigen helgonförklaras de "nya" ungdomarna och deras "arbetsmetoder". Finns ju liksom fler anledningar att det är så hög ungdomsarbetslöshet idag än att företagen helst anställer erfarna, äldre människor.

Nej, ta ansvar era slöa drägg. Sluta tro att Internet gör allting gratis och löser världens alla problem, ni måste fortfarande plugga och arbeta för att tjäna ihop till mat och hyra.


   
Citera

vhfaj:

Om en ung tjej med flit överdoserar tabletter är det hennes eget fel och inte samhällets eller den som sålde tabletterna.

jag är inte benägen att hålla med. självmord beror på flera saker, men inte medfödd egen vilja.

vhfaj:

Men återigen helgonförklaras de "nya" ungdomarna och deras "arbetsmetoder".

de "nya" ungdomarna tillhör en annan tidsålder än de "gamla" gör. att kunna leva av internet tillhör den "nya" samhällsordningen.

dessutom tjänar väldigt många företag på att nästla sig in i hemmet och verkligheten genom sociala medier och i slutändan är det inte arbetslösheten du borde lipa över utan det horeri du ständigt tvingas att syssla med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

ska anamma ungas Facebook- och YouTube-surfande för att hitta nya effektivare arbetsmetoder

Det där handlar nog mest om människa-maskin-interaktion och gränssnittsdesign vilket är ett område det behövs forska på för att få fram bättre gränssnitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

dessutom tjänar väldigt många företag på att nästla sig in i hemmet och verkligheten genom sociala medier

Självklart, men det gör man inte genom slösurfande.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Självklart, men det gör man inte genom slösurfande.

läste du vad jag skrev, verkligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

läste du vad jag skrev, verkligen?

Om jag uttrycker mig så här då:

Det är två helt skilda saker att vara aktiv eller att göra nytta på Facebook. På mitt jobb är det flera som är inne på Facebook på arbetstid, men de gör ju ingen nytta för företaget eftersom de bara sitter privat.

Facebook, Internet och YouTube är, om de används rätt, jädrigt bra redskap för företag, men hur många ungdomar använder tjänsterna i arbetssyfte? De flesta surfar ju bara för privata intressen.

Därför tyckte jag svts artikel var så missvisande. YT, FB och Internet blir vad man gör det det till. Och slöa drägg till ungdomar gör det oftast till privata intressen och nöjen.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Facebook, Internet och YouTube är, om de används rätt, jädrigt bra redskap för företag, men hur många ungdomar använder tjänsterna i arbetssyfte? De flesta surfar ju bara för privata intressen.

du fattar fortfarande inte vad jag skrev, jag skrev att många företag tjänar på facebook, youtube och andra internetsidor eftersom det blir en riktad (mer eller mindre) dialog. att vissa enskilda företagare drabbas av sämre arbetskraft kunde inte röra mig mindre i ryggen egentligen, men att däremot hela befolkningen under 30 år frivilligt ingår i ett projekt för hjärntvätt är mer oroväckande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag skrev att många företag tjänar på facebook, youtube och andra internetsidor eftersom det blir en riktad (mer eller mindre) dialog.

Det fattar jag också, men det var inte min poäng från början, och därför fattade jag inte ditt svar.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Det fattar jag också, men det var inte min poäng från början, och därför fattade jag inte ditt svar.

alltså ligger det vissa (flera) ekonomiska intressen i att uppmuntra användandet av sociala medier.


   
SvaraCitera

internet:

däremot hela befolkningen under 30 år frivilligt ingår i ett projekt för hjärntvätt är mer oroväckande.

lol [tard]


   
SvaraCitera

Det kan faktiskt många gånger vara samhällets fel 🙂
det ironiska är att det många gånger är medias fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

alltså ligger det vissa (flera) ekonomiska intressen i att uppmuntra användandet av sociala medier.

Mr. Obvious! Klart som fan det är pengar. Ungdomar är köpstarka och lättpåverkade, vilket företag vill inte åt deras pengar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]


   
SvaraCitera

Du byter ämne totalt i mitten av tråden. F.ö. har du fel också. God fortsättning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ger man människor goda förutsättningar kommer det generellt att gå bra för dem, ger man dem dåliga kommer det generellt att gå dåligt för dem. Sätter du en whiskeyflaska i handen på en desperat arbetslös som mår helt åt helvete kommer det troligtvis sluta sämre än om du gör samma på en rik VD som älskar sin tillvaro. Samma gäller barn och ungdomar beroende på deras föräldrars klasspositioner, deras egna positioner i sociala hierarkier på t.ex. skolan, osv.

Bara empatibefriade liberaler som påstår att dina förutsättningar inte spelar någon roll.


   
SvaraCitera