Aviseringar
Rensa alla

sluta med p-piller, vikt? börja med annat p-medel?


Ämnesstartare

jag vill sluta med mina p-piller, som jag ätit i ca 2-3 år, pga minskad sexlust och att jag (tror) gått upp i vikt av. Var 15 när jag började och gick upp 10 kg på ett år.
Tror ni att jag kommer gå ner dem kilona när jag slutar med p-piller eller är det kilon som jag gått upp pga puberteten?

Sen vill jag ju börja med något annat preventivmedel.. Vill ju inte gå upp i vikt och få minskad sexlust igen, men har hört att hormonspiral innehåller mycket mindre hormoner än p-piller så jag kanske inte påverkas så mycket av en spiral? eller??

Funderar också på kopparspiral men vet inte pga att man kan få rikligare mens....asså ååååh så svårt..


   
Citera

Mina erfarenheter: Började med ppiller, gick upp i vikt, slutade såsmåningom. Fick banta för att bli av med kgna men tycker de var relativt lätt att få bort.

När jag började med pring istället gick jag inte upp mer i vikt.


   
SvaraCitera

Hade minipiller och pplåster därimellan och de gick jag inte heller upp i vikt av


   
SvaraCitera

tappade all vikt jag la på mig med p-piller direkt när jag slutade. eller alltså, blev av med vikten lika snabbt som den ökade. alltså ca 3 månader.


   
SvaraCitera

spiral brukar man väl btw inte "rekommendera" till kvinnor som inte har fått barn, tror jag. kanske minns fel


   
SvaraCitera

Prata med um.


   
SvaraCitera

saphire:

men har hört att hormonspiral innehåller mycket mindre hormoner än p-piller så jag kanske inte påverkas så mycket av en spiral? eller??

hormonspiral är det bästa alternativet för dig som inte vill tänka på p-medel, inte kan ta kombinerade p-piller, inte bör ta något (rent allmänt) men mycket hormoner i som påverkar kroppen. Dock bör man ha fast partner då det är lättare att få infektioner (fick jag höra när jag satte in min i alla fall). Och nej, kroppen i övrigt påverkas inte, mer än lite illamående och utebliven mens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej tack för svaren 🙂


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

spiral brukar man väl btw inte "rekommendera" till kvinnor som inte har fått barn, tror jag. kanske minns fel

Stämmer inte enligt gyn jag var hos i måndags o: Tror det kan ha varit med kopparspiral man varnade för det?


   
SvaraCitera

Havstomat:

Tror det kan ha varit med kopparspiral man varnade för det?

ja så är det nobg[blush]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

ja så är det nobg

Skämmigt att ha fel ;D ;D


   
SvaraCitera