Forumet - SLUTA RÖKA!

SLUTA RÖKA!

245 0 40

Spana också in:

YaBasta:

varför ska du sluta?

Dumma frågor förtjänar dumma svar. Mitt dumma svar är: inget.

klåparen:

Efter sex år ska jag nu sluta röka

Jag vet inte om det bara är jag, men jag har märkt att rökning för min del är till största del tidsfördriv, och till en väldigt liten del kontrollbehov. Är jag sysselsatt med exempelvis att spela ett spel på datorn eller köra MC så är röksuget minimalt. Men jobbar jag blir det många vänteluckor här o där av olika anledningar, och då röker jag mycket. Så jag röker nästan inget hemma, och röker... ska inte säga mycket, men hyffsat när jag jobbar.

Om jag saknar möjligheten att röka (ingen tändare eller inga cigg) så kan jag få panik. Då måste jag få tag på det som behövs, ta en cigg... sen kan det gå ett halvt eller rent av ett helt dygn innan jag tar nästa... störd är jag[bigsmile]men å andra sidan har jag aldrig påstått motsatsen[ops]

Summerat: Prova om sysselsättning minskar ditt rökbehov. Nörda något dataspel, eller något annat som intresserar dig. Sluta inte cold turkey (det är inte bara jobbigt, utan kan också vara farligt), utan trappa ner. Sätt ett mål att du ska trappa ner så pass att du har en dag i veckan då du röker. Du kanske får börja med att bara ta en cigg om dagen, sen en varannan dag, etc., sen röka ett par cigg en dag i veckan tills du kan sluta helt.

Jag har redan bestämt mig för när jag ska sluta, men det blir inte inom en snar framtid[ops]Såvida inte något oväntat händer förstås[ops]
Storchen84:

Sätt ett mål att du ska trappa ner så pass att du har en dag i veckan då du röker.

Hahaha, neeej! Tror du inte jag har testat det ett flertal gånger? Jag fixar det bäst om jag bara klipper banden direkt utan att tänka något vidare på det. Om jag trappar ner så blir det bara att jag "glömmer" och röker ändå. Så jag har gett mina cigaretter till min far och hans fru så att de vet att jag är seriös [y]
Storchen84:

så kan jag få panik. Då måste jag få tag på det som behövs, ta en cigg... sen kan det gå ett halvt eller rent av ett helt dygn innan jag tar nästa.

Tror att det är en stor del av beroendet, tryggheten.
Att veta att du kan röka om du vill.
Jag kan vara så med godis (även om det inte är ett riktigt beroende...[blush]). Blir rastlös och tillomed irriterad om jag inte har godis, men sen måste jag nödvändigtvis inte äta det när jag väl skaffat fram lite. Det är bara tryggheten i att veta att jag kan äta det om jag vill.