Aviseringar
Rensa alla

slutar man vara rädd för döden när man säkrat avkommans välstånd?


Ämnesstartare

har attraktiva människor med dödsångest missuppfattat något fundamentalt?

eller är dödsångest sexigt i sig?


   
Citera
sincan

Svaret är nej. Nog om det nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Svaret är nej. Nog om det nu.

wow u so smart

sincan:

jag > Du

lämna min tråd i fred


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sluta mobba, hycklare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

sluta mobba, hycklare

"men gumman tog du verkligen åt dig? aww"

som du skulle ha sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(situationerna är inte jämförbara och det vet du)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

som du skulle ha sagt.

nej det hade jag inte.

Jr. HBT:

(situationerna är inte jämförbara och det vet du)

''wow u so smart'' <- personangrepp, helt oprovocerat

sen ber du honom att lämna tråden wTF???


   
SvaraCitera
mynona

Alla är inte rädda för döden till att börja med, vare sig de önskar avkomma och ser det som livets mening eller inte vill ha avkomma alls och för vilka denna fråga därför inte är relevant.

Jr. HBT:

har attraktiva människor med dödsångest missuppfattat något fundamentalt?

Vad har skönhet med saken att göra såvida man inte ser reproduktion som livets ideal och skönhet som medlet av uppnå det?

Jr. HBT:

eller är dödsångest sexigt i sig?

Många ser förvisso neuroser som sexigt, dock behöver det inte vara specifikt dödsångest: även dödslängtan kan ses som sexigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vfr skulle man vara rädd för döden? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

''wow u so smart'' <- personangrepp, helt oprovocerat

sen ber du honom att lämna tråden wTF???

du tycker inte att tillägget "nog om det nu" är en omskrivning av "jag bestämmer att du det du funderar över är dumma och onödiga saker" eller?

mynona:

Alla är inte rädda för döden till att börja med, vare sig de önskar avkomma och ser det som livets mening eller inte vill ha avkomma alls och för vilka denna fråga därför inte är relevant.

tycker att rädsla för döden borde mildras av att man känner sig säker på att fortleva genom sina barn.

självklart finns det andra sätt att komma över dödsångest. djup meditation, religiös hjärntvätt, hjärncancer, psykos.

mynona:

Vad har skönhet med saken att göra såvida man inte ser reproduktion som livets ideal och skönhet som medlet av uppnå det?

kan vi förutsätta att man gör det?

mynona:

Många ser förvisso neuroser som sexigt, dock behöver det inte vara specifikt dödsångest: även dödslängtan kan ses som sexigt.

sant! vad tycker du själv?


   
SvaraCitera
mynona

Jr. HBT:

tycker att rädsla för döden borde mildras av att man känner sig säker på att fortleva genom sina barn.

Men det gör man ju inte - från min synpunkt sett lever endast kroppen vidare genom barnen, inte det jag ser som mitt "jag". Vad som orsakar dödsångest brukar jag snarare tänka är en rädsla för osäkerheten och okunskapen för vad som kommer att hända en själv efter döden.

Dock begriper jag att man inte resonerar på det sättet om värderingarna är annorlunda. Jag har min teori och känner mig tillfreds. Jag tycker att din teori förvisso kunde göra samma sak för dig så fort du uppfyllt dess ideal, vilket dock är lite väl tidigt än och ingen brådska.

Jr. HBT:

kan vi förutsätta att man gör det?

Vi kan förutsätta att många gör det eftersom det är sant, men vi kan inte förutsätta att det gäller för personer för vilka det uppenbarligen inte gör det.

Folk använder sin skönhet till olika saker och de känner nog att de är tilfredställda om den fyller det syfte just de har utsett för dess användningsområde. En del använder det för sex, en del för sin karriär som tex fotomodeller gör, en del inom konsten, en del till manipulation, en del struntar faktiskt i den.

Jr. HBT:

sant! vad tycker du själv?

Har det hitills hänt att jag mitt på forumet lagt fram vad jag som person finner sexuellt tilldragande [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Men det gör man ju inte - från min synpunkt sett lever endast kroppen vidare genom barnen, inte det jag ser som mitt "jag". Vad som orsakar dödsångest brukar jag snarare tänka är en rädsla för osäkerheten och okunskapen för vad som kommer att hända en själv efter döden.

någon överlevnadsfunktion fyller den. frågan är väl egentligen om den naturligt övergår i någon mer holistiskt orienterad livssyn när man känner sig trygg beträffande avkomman, eller om den är en primär drift hela livet ut.

många accepterar döden av olika anledningar, men jag är intresserad av de evolutionära, och evolutionärt betraktat är barnen viktigare än en själv. jag tycker det är en tilltalande och fin tanke även vardagligt betraktad

mynona:

Dock begriper jag att man inte resonerar på det sättet om värderingarna är annorlunda. Jag har min teori och känner mig tillfreds. Jag tycker att din teori förvisso kunde göra samma sak för dig så fort du uppfyllt dess ideal, vilket dock är lite väl tidigt än och ingen brådska.

vad skulle motsvarigheten till idealen vara i din teori? att följa sina nycker bara?

mynona:

Folk använder sin skönhet till olika saker och de känner nog att de är tilfredställda om den fyller det syfte just de har utsett för dess användningsområde. En del använder det för sex, en del för sin karriär som tex fotomodeller gör, en del inom konsten, en del till manipulation, en del struntar faktiskt i den.

inget av detta utesluter väl den reproduktiva aspekten?

mynona:

Har det hitills hänt att jag mitt på forumet lagt fram vad jag som person finner sexuellt tilldragande

nej, det har inte hänt. nångångmåstejuvaradenförstahuhöeähhehrgh


   
SvaraCitera
sincan

Jr. HBT:

du tycker inte att tillägget "nog om det nu" är en omskrivning av "jag bestämmer att du det du funderar över är dumma och onödiga saker" eller?

Snarare ett definitivt svar som inte betyder mer än vad som står.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Snarare ett definitivt svar som inte betyder mer än vad som står.

du tycker att frågan är ovärdig att behandlas annat än med ett enkelt nekande, och vill gärna förstärka just det värderande inslaget med något auktoritärt - antydningen om att du bestämmer vilket svar som är definitivt, och att ditt utlåtande inte kräver någon motivering.

om du bara menade "nej" så hade du bara skrivit "nej".


   
SvaraCitera
sincan

Jr. HBT:

antydningen om att du bestämmer vilket svar som är definitivt, och att ditt utlåtande inte kräver någon motivering.

Var det enda korrekta och det är ju pga att det står så. Men försök övertolka det du[y]
Min handling låg i att din trådrubrik inte hänger ihop särskilt snyggt med frågorna i första inlägget.


   
SvaraCitera