Forumet - Slutat med p-piller - humörsproblem

Slutat med p-piller - humörsproblem

481 0 6
Hej!
Jag slutade med mina p-piller i början av sommaren. Allting kändes bra i några månader, sen började jag få världens svängigaste humör. Eftersom PMS-symtomen visar sig både i samband med mens och ägglossning så är jag aldrig riktigt stabil som jag var förr. Jag får bajsångest och är sjukligt lättretlig.

Finns det något att göra åt det här? Finns det någon typ av medicin eller nått som kan stabilisera det? Det är inte ett alternativ att börja med p-piller igen.
Eftersom det inte var ett omedelbart symtom efter jag slutat och hänger samman med min cykel så tror jag inte att det kommer bli bättre.

Kan endometrios också ge humörsproblem? Ett symtom som står på typ wikipedia är depression men det känns konstigt att det skulle påverka mer än själva smärtan (som också är asjobbig, både vid ägglossning och mens).
framtidstron är död:

Nä. Jag ska gå till gynekologen när jag har råd att diagnostisera mig för endometrios, vilket jag har självdiagnostiserat mig med. Men det är ingen tvekan om att jag har det med tanke på menssmärtan.


[sad] Har den nyligen blivit stark, eller har den varit så ända sedan du fick mens?

Spana också in:

isola:

Har den nyligen blivit stark, eller har den varit så ända sedan du fick mens?


Den har blivit mer extrem nu när jag slutat, nu ligger jag och spyr när jag har mens och smärtan är olidlig.
Det är tydligt att det är endometrios det handlar om eftersom jag inte hade såna besvär när jag först fick mens, det blev värre tills jag var runt 15 och sen började jag med p-piller och då var den inte lika extrem längre. Nu när jag slutat så kom det tillbaka, inte omedelbart utan efter ett par månader. För varje mens sedan dess blir det bara värre och värre.

P-piller stoppar endometriosens spridning och vid p-pillerbehandling i unga år kan man stoppa den så att man aldrig får så hemska symtom, därför är det ganska tydligt att det är det jag lider av och dessutom har min mamma diagnostiserad endometrios.
Så jag ska gå till gyn och fixa vettiga knarksmärtstillande så jag kan leva någorlunda normalt när jag har mens.

Frågan är om endometrios även kan ge humörsproblem? Och vad kan man annars göra åt dom?