Aviseringar
Rensa alla

Smådjursutställning i Malmö (SSV)


Ämnesstartare

Är det någon mer som ska dit? [cute]

Ska dit och sälja några av dessa: http://s978.photobucket.com/albums/ae268/emmasundberg/malmo/

Ska ev. ställa ut en kanin också, känns dock dumt att ställa ut mössen på en inofficiell utställning då jag varken kan ställa dem i sällskapsklass eller vinna titlar i standard. [sad] Blir liksom lite för dyrt för en sådan grej.


   
Citera
Paseo

Är det en skönhetstävling för ofrivilliga djur???????!!!!!!!


   
SvaraCitera

när är det och hur många djur har du egentlihgen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det inte väldigt stressigt för dem att sitta i en bur och bli stirrade och petade på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

Är det en skönhetstävling för ofrivilliga djur???????!!!!!!!

Nej, jag ställer alla mina i sällskapsklass där endast temperament och hälsa döms. Brukar dock ställa dem i standard samtidigt, men skulle aldrig ställa dem bara i standard.

Macktorsken:

när är det och hur många djur har du egentlihgen?

Det är nu på Torsdag.

Jag har:
25-30st tammöss (62st med ungar som skall säljas o.s.v.)
2st taggmöss/igelkottsmöss.
4st guldhamstrar
3st kaniner
1st Afrikansk klogroda (söker en kompis till henne, men hon är så stor så jag måste hitta en vuxen, annars käkar hon bara upp den)
2st akvarier med div. fiskar, mest endlers och corydoras av olika slag.
2st Madagaskar väsande kackerlackor

isola:

Är det inte väldigt stressigt för dem att sitta i en bur och bli stirrade och petade på?

Beror la på, har man dåligt avlade djur som ej är vana vid hantering så är det ju det. Om jag skulle ha någon som blir uppenbart stressad så tas den ur avel och behöver ej följa med mer. Jag tycker att mina möss ska klara sådant, annars är de jättedåligt avelsmaterial och det vill jag inte ha.

Jag är dock ej sådan som avlivar "odugliga" möss, med undantag för om de bits efter som att jag då riskerar min egen hälsa (p.g.a musbett- och penicilin/antibiotikaallergi) och det känns inte helt juste att inte kunna hantera dem som de andra. De mössen som jag har fött upp och ej håller den standard jag kräver stannar kvar här till de dör av ålderdom/sjukdom och säljs inte vidare eller avlas på. Därför har jag så många möss, det går ej att avla seriöst med färre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill dit och filma. Har en jätteroligt film från en kattmässa i malmö, vill dit och se om det är lika roliga människor


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Jag har:
25-30st tammöss (62st med ungar som skall säljas o.s.v.)
2st taggmöss/igelkottsmöss.
4st guldhamstrar
3st kaniner
1st Afrikansk klogroda (söker en kompis till henne, men hon är så stor så jag måste hitta en vuxen, annars käkar hon bara upp den)
2st akvarier med div. fiskar, mest endlers och corydoras av olika slag.
2st Madagaskar väsande kackerlackor

[surprised]

Gillar djur själv men det måste vara det mesta jag sett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vill dit och filma. Har en jätteroligt film från en kattmässa i malmö, vill dit och se om det är lika roliga människor

Det är ganska blandat, fast vet ej om jag är blind efter som att jag är en av de konstiga människorna. [sad]

Homunculi:

Gillar djur själv men det måste vara det mesta jag sett.

Mja, vet många som har myyyycket mer djur än jag. Men det är många, ja. Sjukt tidskrävande men givande och roligt framför allt.

Mössen tar ju ingen jätteplats, har några stooora terrarium där det bor flockar på omkring 10st honor (får rent lagligt ha över 30st möss i varje terrarium, men det är ju stört ohumant) alt. hona med kull. Sedan ett gäng mindre burar där det bor 1-2 hanar i varje (eller kring 4st unga hanar som ska flytta).

Guldhamstrarna bor en och en i lådor som rymmer 130L, alltså ungefär fyra gånger så stort som minimummåtten.

En kanin är frigående och mina två honor delar på en relativt stor tvåvåningsbur, så fort vi har flyttat ska de också bli frigående.

Så har en del burar att städa, ganska många munnar att mätta och små hjärnor att aktivera.


   
SvaraCitera

Hur är det att ha kanin?

Funderat på att skaffa själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Hur är det att ha kanin?

Jättemysigt! De blir ju lätt rumsrena, min frigående har en modifierad kattlåda som jag fäst en höhäck i och således ingen bur. Det är jättebekvämt.

Det jobbigaste är att hitta bra hö, det som säljs i duraffärer är sällan bra då det är klent och slaget alldeles för tidigt vilket innebär att det är näringsfattigt och nöter ej tänderna som det skall. Jag ger att analyserat hästhö som jag köper på en hästbutik, det är billigare och bättre.

De kräver dock att man aktiverar dem en hel del, mycket leksaker och hjärngympa. Pellets ges i foderbollar eller toarullar en gång om dagen, kvistar och annat gnagmaterial då och då samt en hel del utevistelse när vädret tillåter. Tränar en del konster med dem, använder klicker, godis och absolut inget tvång.

Sådana prasseltunnlar för katter uppskattas mycket!


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Jättemysigt! De blir ju lätt rumsrena, min frigående har en modifierad kattlåda som jag fäst en höhäck i och således ingen bur. Det är jättebekvämt.

Det jobbigaste är att hitta bra hö, det som säljs i duraffärer är sällan bra då det är klent och slaget alldeles för tidigt vilket innebär att det är näringsfattigt och nöter ej tänderna som det skall. Jag ger att analyserat hästhö som jag köper på en hästbutik, det är billigare och bättre.

De kräver dock att man aktiverar dem en hel del, mycket leksaker och hjärngympa. Pellets ges i foderbollar eller toarullar en gång om dagen, kvistar och annat gnagmaterial då och då samt en hel del utevistelse när vädret tillåter. Tränar en del konster med dem, använder klicker, godis och absolut inget tvång.

Sådana prasseltunnlar för katter uppskattas mycket!

Alltid gillat kaniner så därför jag funderar över det. Dessutom så känner jag en person på en annan sida som har en kanin och det fungerar ganska bra för honom då han av psykiska problem stannar hemma mycket. Och han pratar alltid om hur bra kaniner är också (i alla fall hans egen).

Just det, om man köper en stor kanin, tror du att den kan klara sig från en lite småsugen katt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Och han pratar alltid om hur bra kaniner är också (i alla fall hans egen).

Haha fan vilken soft kille


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Just det, om man köper en stor kanin, tror du att den kan klara sig från en lite småsugen katt?

Ja, herregud. Vad hade du tänkt dig för ras? Jag har haft både hermeliner (kring 1kg) och dvärgvädurar (kring 2kg) med katter utan några problem. Men en större ras kanske är bättre om katten är väldigt på.

(Hade mer problem med att kaninen skulle jucka på katterna konstant)

Rekommenderar dock en hane, blir det problem med juckande och liknande så är de billiga att kastrera och det är ett föga lätt ingrepp, kaniner är ju djur som man inte gärna söver hur som helst. Dessutom är hanar lite mer stabila i temperamentet, honor kan ju bli lite koko när de brunstar.

Mawns:

Haha fan vilken soft kille

[no-no] Jag har fått flera män att förstå tjusningen med kaniner till den grad att de skaffat sina egna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Jag har fått flera män att förstå tjusningen med kaniner till den grad att de skaffat sina egna.

Mysigt [love] Älskar folk som pratar om djur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Älskar folk som pratar om djur

Fint att det uppskattas av någon i alla fall, tror de flesta i min omgivning (som ej är djurnördar själv) tycker att jag är ganska jobbig som konstant pratar om djur.

Blir lite retad på min praktikplats av chefen för att jag pratar så mycket MED djuren. [sad]


   
SvaraCitera