Aviseringar
Rensa alla

Smal-hysterin.


Ämnesstartare

media media media. det är la uppenbart?
kolla i närmaste veckomagasin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Ingen aning, jag tror inte att någon man tycker att det är snyggt heller.

nej, helvete heller, den där hade ju bröst. do not want [no-no]

Dold text: har den nog med kvinnliga könshormoner i kroppen för att faktiskt få bröst i någon större utsträckning så äter den för mycket, så gör om, gör rätt! samt, den drar in magen [mad]


   
SvaraCitera

Buddah:

Jag tycker det är alldeles för stort för att man skall kunna skylla allt på media.

Jag vet inte, det är ju vad vi utsätts för varje dag, alla skyltdockor, modeller etc, kläder är gjorda för att vara size 0. De flesta vill bli kända och kändisar är smala.

När jag själv tänker efter så känns det som att smal är den naturliga kroppsformen, när du tittar dig omkring på stan, i verkligheten, så är det ju inte så. Men "vanliga" människor i tvserier som ska föreställa en verklighet ser ut så och det är nog sådant man helst väljer att förlita sig till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Det ÄR median som mer eller mindre är skyldig till detta. Photoshop bilder på snygga tjejer där man förmedlar att man ska vara lång och smal.

Första dokumenterade fallet av anorexia dök upp i slutet av 1600-talet och man har inte kunnat påvisa ett samband mellan fler kvinnor med ätstörningar och smalare kroppar i medierna, så jag tänker mig att nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men sluta skylla allt på media. Det är ert eget fel och ansvar. Varken killar eller andra tjejer tycker att det är snyggt att vara spinkig, så sluta gnäll...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan någonting vara för stort för att skylla på media? Seriöst, våra liv ÄR media.

Och media förmedlar en kroppstyp som inte direkt stämmer överens med den som dom flesta tjejer har. Alltid är det ju någonting som är fel. Och när man väl har kommit in i karusellen och börjat jämföra sig, ja då är det inte så jävla lätt sedan. "Ett par kilo bara" blir enkelt fler, när man märker att man inte blev lyckligare lite lättare. Från början är det nog inte så många som har som mål att man ska kunna räkna revbenen på fem meters avstånd.

Jag funderar på om det kan ha någonting med uppfostran att göra.

Killar beskyller ofta tjejer med mycket smink som bantar osv, för att vara dumma fjortisar och utseendefixerade, och påstår att dom får skylla sig själva om dom mår dåligt över sitt utseende. Sedan sätter dom sig och runkar till hennes förbannade förebild.

Killar är lika fixerade vid tjejers utseende, och påverkade av media, som vilken tjej som helst, men eftersom det bara påverkar killars preferenser och inte självkänslan och självförtroendet, så bortser många från det sambandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Median förmedlar till oss killar att det är sexigt att vara vältränad.

Det är ju dock LÅNGT färre killar som dras med av denna "hysteri". De allra flesta som jag känner bryr sig inte det minsta. Och jag tror att många killar inte gör det heller. Nog för att trycket från media kanske kan vara större på tjejer, så måste det finnas andra faktorer som brer på detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Har du en annan teori

JejeX:

Kvinnor pressar varandra.


   
SvaraCitera

Jo, kvinnor är korkade också.
Eftersom kvinnor ändå inte äter mat så borde man sänka deras löner så att de inte tjänar lika mycket som oss som äter mat och verkligen behöver pengarna.

Oväntad:

Killar är lika fixerade vid tjejers utseende, och påverkade av media, som vilken tjej som helst, men eftersom det bara påverkar killars preferenser och inte självkänslan och självförtroendet, så bortser många från det sambandet.

Intressant, inte sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Hur kommer det sig då att minst hälften av alla mina killkompisar vill rasa i vikt?

Jag spenderar mycket tid på internet, och läser ALDRIG om killar som mår dåligt över sin vikt. Någon enstaka gång har det hänt. Medan om jag loggar in här så är det första man ser under "nya blogginlägg" någon stackars flicka som svälter sig och får panikångest för att hon inte har gått ner så mycket som hon ville.

Om killar dras med i någon form av hysteri så är det ju snarare träning, att man vill bygga muskler. Men det pågår i bra mycket lägre utsträckning.

Imoon:

En gen är en sekvens DNA som kodar för ett visst protein, hur är det med genetikkunskaperna?

Det är väl för tusan proteinet som är med och bygger upp geléklumpen mellan öronen?

Oväntad:

Hur kan någonting vara för stort för att skylla på media?

Ja, det är för stort. Killar får intryck via media att det är vältränat som gäller. Det är inga tjockisar som visas i Dressman-reklamer eller klädkataloger heller precis. De manliga kändisarna är vältränade. Men killar tycks inte lida av det på samma sätt, varför är min fråga då? ;>

Oväntad:

Killar beskyller ofta tjejer med mycket smink som bantar osv, för att vara dumma fjortisar och utseendefixerade, och påstår att dom får skylla sig själva om dom mår dåligt över sitt utseende. Sedan sätter dom sig och runkar till hennes förbannade förebild.

Jag tror att jag talar för de flesta killar, när jag säger att "pinnsmalt" inte är det mest sttraktiva.


   
SvaraCitera

JejeX:

Kvinnor pressar varandra.

Helt rätt!

Leverpastejmedgurka:

filmer, serietidningar, skyltdockor, reklambilder som hänger i affärerna, tv-hallåerna på tv, nyhetsankare, programledare mm

Tre ord: Orka bry sig. Och de flesta tycker jag inte ser direkt ohälsosamma ut, men tjejer tar ju alltid efter de mest extrema av någon anledning.

Lajnowh:

smal är den naturliga kroppsformen

Precis. I motsats till fet. Smal och underviktig är inte samma sak.

Oväntad:

Sedan sätter dom sig och runkar till hennes förbannade förebild.

Nej.

Oväntad:

Killar är lika fixerade vid tjejers utseende, och påverkade av media, som vilken tjej som helst,

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Men killar tycks inte lida av det på samma sätt, varför är min fråga då? ;>

Ja, inte är det genetiskt i alla fall. Det har väl att göra med många olika faktorer, antagligen. Svårt att sätta fingret på, men kan vara uppfostan (pojkar och flickor uppfostras ju som bekant på olika sätt), kanske inte fullt lika stora påtryckningar i media, idealen kanske gestaltas på andra sätt, och killar kanske inte känner lika stor press från tjejers håll. Finns nog många olika faktorer som spelar in.

Buddah:

Jag tror att jag talar för de flesta killar, när jag säger att "pinnsmalt" inte är det mest sttraktiva.

Jag vet inte vad du menar med pinnsmal, men det tror jag inte heller dom flesta tjejer eftersträvar, speciellt inte från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Jag vet inte vad du menar med pinnsmal, men det tror jag inte heller dom flesta tjejer eftersträvar, speciellt inte från början.

Dvs. inget kroppsfett där det skall finnas. Många tjejer gnäller ju över lår etc. Men det roliga är ju att det SKALL finnas lite fett där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror faktiskt att det kommer ifrån den mediala bilden av kvinnan. När jag t.ex. är i simhallen eller på damernas nakenbad så blir jag alltid förvånad över hur imperfekta människorna är. Alla har brister och är "fula" (om man ska gå efter kvinnoidealet). Man är helt enkelt så van vid att alltid så jättevackra tjejer med perfekta proportioner att man glömmer hur vanligt folk ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Dvs. inget kroppsfett där det skall finnas. Många tjejer gnäller ju över lår etc. Men det roliga är ju att det SKALL finnas lite fett där.

Hur menar du med "skall"?


   
SvaraCitera