Forumet - Smal träna gå upp i vikt

Smal träna gå upp i vikt

1721 0 14
Tjena

visste inte riktigt vart jag skulle lägga inlägget men här passar en del in iallafall.
Är ungefär 177cm lång och väger 57kg, alltså undervikt
Vad ska jag göra för att gå upp i vikt? jag gör alltså något fel eftersom jag är underviktig, tycker att jag äter normalt. Men inte i skolan, fy fan, jädra skit mat.
Äter normalt frukost, lite i skolan, direkt när jag kommer hem och sen på kvällen.
Läste också att man måste träna, men är det någon mening? muskler kan inte byggas utan näring? och det verkar som att jag inte får tillräckligt eftersom jag väger så lite.
Tänker inte gå på gym, punkt slut.
Men har hantlar hemma, finns det några övningar man kan göra med dom? vill bara komma upp i normal vikt och få bredare armar för dom är som pinnar >.<
aannoonnyymm:

Är ungefär 177cm lång och väger 57kg, alltså undervikt
Vad ska jag göra för att gå upp i vikt? jag gör alltså något fel eftersom jag är underviktig, tycker att jag äter normalt. Men inte i skolan, fy fan, jädra skit mat.


fyfan..då är vi två [cool]..fast ja e 1 cm kortare än dig [blush].
Du kan ju ändra dig o börja gymma för ja har gått upp tre kilo sen ja börja gymma [crazy]...annars måste vi få hjäääääääääääääääälp[rolleyes]

Spana också in:

livetskung:

fyfan..då är vi två [cool]..fast ja e 1 cm kortare än dig [blush].
Du kan ju ändra dig o börja gymma för ja har gått upp tre kilo sen ja börja gymma [crazy]...annars måste vi få hjäääääääääääääääälp[rolleyes]


skönt att veta att man inte är ensam då ;)
Tog och tänkte efter lite, man ska väl fan kunna få se normal ut utan att behöva träna?
Åt som in i helvete nu ikväll tror att jag ska sprängas asså, ska nog göra det i fortsättningen, var även ute och sprang en sväng och tränade lite med hantlarna och gjort armhävningar och sit upps. Så jag tror att jag är på rätt väg!!
aannoonnyymm:

Tänker inte gå på gym, punkt slut.


Ju mer man tränar desto mer mer vill man äta. När jag tränar jättemycket äter jag som två personer, har jag inte tränat på ett bra tag heter jag som en halv person. På så sätt går du upp i vikt.

Mitt tips till dig är att börja på gym isf, prata med någon gyminstruktör som kan hjälpa dig att bygga muskler dem vet vad dem gör, men dem kommer också att säga att det kommer att ta lång tid vilket det kommer att göra.
Frukost: -------¤-------
1. risgrynsgröt med blåbärssoppa och toast.
2. ägg och bacon + majonäs och bröd, glas mjölk (proppmätt :)
Lunch: skolan
Middag: fullkornspasta & köttfärs , bröd och mjölk
Mellanmål:
1.Proteinshake - jag gjorde så att jag mixade ihop 2 ägg med vatten och gainerPRO-protein pulver , och en banan. Naturligtvist kan du bara mixa pulvret med vatten men jag gillade det tjockare.
2. Mussli med mjölk. (innehåller mycket frukter och nötter - omega-3)
Kvällsmat: pyttipanna. (köpt eller hemmagjort [rolleyes])

Tipset är att man inte nödvändigt behöver äta som en varg men att äta ofta som möjligt.

Själv vägde jag 63 kg (182cm) innan , men nu väger jag över 71 kg.
Vägde som mest 79.2 kg
aannoonnyymm:

Men har hantlar hemma, finns det några övningar man kan göra med dom? vill bara komma upp i normal vikt och få bredare armar för dom är som pinnar >.<


Det finns inga genvägar, speciellt inte för personer som dig som inte har generna på sin sida (naturligt muskelös). Om du är seriös så kommer du bli tvungen att ändradin livstil och lägga ned massa tid och pengar på träning och tillskott....om du inte är beredd att göra det så kan du glömma breda armar.

Träning: Gym 3 dagar i veckan

Kost: Ät så mycket du kan av vanlig mat, dvs till du är mätt...och sen lite till. 2g protein/kg kroppsvikt per dag...ta hjälp av protein drinkar dom dagar du inte tränar och gainers efter träning dom dagar du tränar.

Jag vet att du vill gå upp i vikt, men håll dig till relativt nyttig mat. Dvs, försök inte leva på någon sort McDonalds/Pizza diet för att gå upp i vikt, din kropp kommer inte må bra av det.
Nu ska du få lite läsning din jävel [bigcheers] Allt är kopierat från en semi känd bodybuilder. hans blogg address är : http://axon.blogg.se/


Tillhör du den sortens människor som anser sig ha svårt att gå upp i vikt?

Detta är något väldigt många känner igen inklusive mig. Innan vi börjar har jag klippt in lite från min artikel "allt du behöver veta om näringslära" för er som känner att ni inte har full koll på de här med kalorier, energibalans och basalmetabolism med mera.

Kalorier – Kalorier är ett mått på den energi du får i dig genom att äta ett visst livsmedel. Korrekt benämnt heter det kilokalori och förkortas kcal (i denna text används kalori). Det är helt enkelt en benämning på hur mycket energi de finns i maten. En kalori uttrycker den energimängd (värme) som behövs för att höja temperaturen på 1gram (1ml) vatten 1° från 14.5° – 15.5° (Celsius).

Energibalans - Äter du mer energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du upp i vikt. Äter du mindre energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du ner i vikt och äter du lika mycket energi (kalorier) som din kropp förbrukar kommer du du ligga i energibalans och varken gå upp eller ned i vikt - så enkelt är det. Ett kilo kroppsfett innehåller cirka 7000 kalorier så för att tappa 1 kg fett behöver man under en viss tidsperiod förbränna ca 7000 kalorier mer än man äter. Ett överskott respektive underskott på cirka 500 kalorier är lagom för en stabil viktuppgång respektive viktnedgång.

Basalmetabolism - BMR (Basic Metabolic Rate) är den energi som kroppen förbrukar när man är vaken men vilar, alltså bara genom att hålla sina olika organ fungerande, som t.ex. hjärta och lungor. Den är beroende på vikt, ålder, längd och kön och olika för olika personer, här nedan följer en uträkning som man kan använda för att få reda på sin ungefärliga BMR.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Energibehov – En människas energibehov påverkas av flera faktorer. Ålder, kön, längd, muskelmassa, hur mycket man tränar med mera. Genom att räkna ut sin BMR (Basic Metabolic Rate) och sedan multiplicera denna med sin aktivitetsfaktor (Där 1.2 avser en dag på soffan och 2.0 avser en elitidrottares vardag) får man oftast fram ett rätt så exakt värde.

Är man t ex 22år gammal. Väger 79.5kg och är 179cm lång blir ekvationen följande.

66.5 + (13.75X 79.5kg) + (5.003 X 179cm) – (6.775 X 22år) = 66.5 + 1093 + 895 – 149 = 1905 kalorier + aktivitets faktor 1.4 = 1905 X 1.4 = 2667. 2667 är det kaloriintag du ska ligga på om du vill bibehålla din vikt och träna samtidigt. Vill man öka i vikt lägger man på ytterligare 500 kalorier utöver detta så att din kropp har ”råd” att lägga på sig lite muskler - vilket ger slutsumman 3167 kalorier. Vill man gå ned i vikt tar man bort 500 kalorier vilket ger slutsumman 2167 kalorier.