Aviseringar
Rensa alla

småland..


Ämnesstartare

Varför känns det som om alla i min nuvarande skola/stad är kristen?

har bott i Borås och sundsvall och Gud eller Kristus var något man skrattade åt där, men här i jävla småland känns det som de flesta är troende..

Något som vet varför det är så?[tired]


   
Citera

bodde där i 20 år. aldrig märkt


   
SvaraCitera

Beror väl helt och hållet på din umgängeskrets. Bor själv i Borås och vet att de flesta av tjejerna i min gamla klass var seriöst kristna. Dom slapp jag som tur var sen!


   
SvaraCitera

Kanskec är mer konservativa?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Allt är extremt på bygden.


   
SvaraCitera

windowslive:

Något som vet varför det är så?[tired]

Bibelbältet kallas det, men varför den kristna tron är så stark i just småland vet jag inte.
Går i skola i småland nu och hittills har alla jag pratat med från den här trakten varit mer eller mindre troende.


   
SvaraCitera

I Jönköpingstrakten är många kristna. I södra Småland däremot tyder min egen erfarenhet på att man inte är mer kristen där än någon annanstans.


   
SvaraCitera

i min del av småland e typ inga troende..


   
SvaraCitera
nrg89

Jag tror det beror på vart i Småland man är någonstans och att inte ens i de mest frikyrkliga trakterna finns det bara kristna, särskilt inte bland de yngre. Vi har väldigt lätt att stämpla geografiska områden efter åsikter, religion eller kultur och glömmer att det nästan alltid finns en stor mångfald av människor.

Göteborgsområdet är nästan synonymt med vänster, till exempel, men i södra Göteborgsområdet, Askim, Kungsbacka och Mölndal, så är det borgerligt stöd i majoritet (SD har till och med 4 mandat i min älskade hemkommun Mölndal). Men om du kommer till Majorna eller Frölunda är det tvärt emot, där är det en väldigt stark valkrets för de röd-gröna. Men jag skulle tro att det inte är svårt att hitta vänsterfolk i Mölndal eller borgare i Majorna ändå.


   
SvaraCitera

windowslive:

men här i jävla småland känns det som de flesta är troende..

Haha, välkommen hit! [smile]

Finns en hel del troende här. Vet inte varför, men så är det.

Eftersom att att jag har bott här i hela mitt liv så kan jag inte jämföra men andra delar av Sverige.
[crazy]


   
SvaraCitera
leafar

nrg89:

Men om du kommer till Majorna eller Frölunda är det tvärt emot, där är det en väldigt stark valkrets för de röd-gröna.

Frölunda... där bor jag.


   
SvaraCitera

leafar:

Frölunda... där bor jag.

Också ett jävla ställe att bo på. [wink]


   
SvaraCitera

shit har aldrig hört talas om detta fenomen


   
SvaraCitera
leafar

Lambda89:

Också ett jävla ställe att bo på. [wink]

Haha... jodu[shake]


   
SvaraCitera