Aviseringar
Rensa alla

[smile]


Ämnesstartare

Hur gör man för att få alla rätt på ett matteprov?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Pluggar, förslagsvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har en hjärna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räknar rätt.


   
SvaraCitera

AHHHHH:

Hur gör man för att få alla rätt på ett matteprov?

1. Man har gjort de grundläggande uppgifterna inom det valda området i matte. Tex. geometri, procent, algebra, etc.
2. Man har gjort de svårare uppgifterna; c-uppgifter/soluppgifter/stjärnuppgifter. Helt enkelt uppgifter som inte är så faktabaserade. Utan att man måste tänka efter lite.
3. Att man förstått hur man gör.
4. Att man har förstått varför man har gjort som man har gjort.
5. Att man förstår hur det skulle bli om man gjorde på ett annat sätt.
6. Att man hittar genvägar eller andra omvägar att lösa uppgifter; dels på kortare tid, och dels kortare uträkningar.
7. Att man är säker på sin kunskap. Och att man är säker i sig själv.
8. Att man har åtminstone lite baskunskaper i matte
9. Att man läser uppgiften noggrant, och försöker verkligen förstå vad de är ute efter. Vad vill dom få svar på? Ofta får man en impulsiv tanke, och drar iväg direkt med pennan. Vänta istället. Tänk efter. Finns det ett annan tänkbar metod att lösa den på? Inte? Kör då med den första.
10. Att man skriver prydligt. Slarvar man, så blir lätt hänt svaret fel. Bokstaven z och siffran 2, är ett vanligt exempel. Eller bokstaven s och siffran 5. Och många skriver även av uppgiften fel, ja, då blir ju automatisk svaret fel. Skriv tydligt!
11. Att skriva så många steg- för- steg som möjligt när man löser uppgifter. Så man förstår vad det är man gör. Även fast man själv vet, så underlättar det otroligt mycket. Och det minskar felberäkningar upp till 50 % eller nåt. Iaf. när det gäller algebra och ekvationer.
12. Att man kontrollerar sina uträkningar och svaret. Är det rimligt?
3*3 kan lätt bli ibland 6, om man är tankspridd. Samt att 6-åriga Kalle köper 3 ton godis. Hm.. låter inte särskilt troligt om han inte är superrik, eller nåt. Vilket ger direkt en magkänsla: Kontrollera uträkningarna. Och förmodligen har man missat nåt, och har då turen att ändra det.

13. Att man är kreativ och har roligt medan man lär sig och räknar.

Eller eventuellt: Att man har en himlans massa tur! [bigsmile][y]


   
SvaraCitera

omg


   
SvaraCitera

passaro:

Pluggar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man har stor kuk!


   
SvaraCitera

Sovande:

omg

Jag hade tråkigt, give me a break -.-


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

ag hade tråkigt, give me a break -.-

Hahahah [y]
Men du kan ämnet iaf[wink]


   
SvaraCitera

Sovande:

Men du kan ämnet iaf[wink]

Ehm. Tja du. Inte egentligen. Men vad ska man säga? Jag är bra på hitta på saker. Eller nåt[crazy]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Ehm. Tja du. Inte egentligen. Men vad ska man säga? Jag är bra på hitta på saker. Eller nåt[crazy]

[no-no][no-no][no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Suger av läraren.


   
SvaraCitera
kachin

är iq-befriad, som jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jordgubbsflickan:

8. Att man har åtminstone lite baskunskaper i matte

det är där det brister. jag har glömt hur man räknar ut tal i division, typ ställer upp dem och räknar ut dem. om det är mer än en siffra i nämnaren blir det fel. sånt var man jättesäker på i 6an ; S

jordgubbsflickan:

Ofta får man en impulsiv tanke, och drar iväg direkt med pennan. Vänta istället. Tänk efter. Finns det ett annan tänkbar metod att lösa den på? Inte? Kör då med den första.

tack ^^

jordgubbsflickan:

Eller eventuellt: Att man har en himlans massa tur!

håller på den [wink][crazy]


   
SvaraCitera