Aviseringar
Rensa alla

Snabb fråga, någon bildad hjälp mig!


Ämnesstartare

Tänkte ändra min information på facebook som blivit lite outdated i så säga, speciellt religionen.

Vad heter det när man tror på en högre makt fast inte tillhör någon religion? Finns det något ord för det?
Ett snäpp från agnotist till troende alltså, om man ska göra en skala så ser den ut så här typ.

Seså, hitta ett passande ord för det nu.

Namnlös.png


   
Citera

Amboshed:

Vad heter det när man tror på en högre makt fast inte tillhör någon religion? Finns det något ord för det?

Amboshed:

troende

Att man är "troende" har inget med någon specifik religion att göra.

Amboshed:

agnotist

Agnostisk.


   
SvaraCitera

Troende är väl ett ganska väletablerat uttryck.

Amboshed:

Ett snäpp från agnotist till troende alltså, om man ska göra en skala så ser den ut så här typ.

Agnosticism* har inget med tro på gudar att göra, utan om man tror att det går att veta om gudar finns eller inte.


   
SvaraCitera

Hahahaha, du gjorde en skala?!?!?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Att man är "troende" har inget med någon specifik religion att göra.

Njao, kanske...

KingGurka:

Agnosticism* har inget med tro på gudar att göra, utan om man tror att det går att veta om gudar finns eller inte.

Vet det!
Därför vill jag veta om det finns ett uttryck som är 1 cm >>> ditår på min skala


   
SvaraCitera

Amboshed:

Vet det!
Därför vill jag veta om det finns ett uttryck som är 1 cm >>> ditår på min skala

Min poäng är att agnosticism inte hör hemma på en sådan skala.


   
SvaraCitera

Amboshed:

Vad heter det när man tror på en högre makt fast inte tillhör någon religion? Finns det något ord för det?

Deist?


   
SvaraCitera

Vad jag har fått lära mig så när man är agnostiker, så tror man inte på Gud, men man förnekar inte hans existens. En agnostiker tror på - att inte veta men att acceptera.
Kan inte veta ifall om Gud har funnits, men kan inte heller bevisa att han inte funnits.


   
SvaraCitera

andlig? spirituell? allmänt vidskeplig?


   
SvaraCitera

efterbliven


   
SvaraCitera

Tickstart:

efterbliven

[bigsmile][love]


   
SvaraCitera

Zapetta:

[love]

[blush][blush][blush][blush][blush][blush]
[blush][blush]


   
SvaraCitera

swag


   
SvaraCitera

lr hippie


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Deist?

Intressant... kanske byter ut min status till det.

Tickstart:

efterbliven

Den som sa det han va det! [love]


   
SvaraCitera