Aviseringar
Rensa alla

Snälla hjälp 🙁


Ämnesstartare

Jag behöver seriöst hjälp med mina sömnproblem. Jag har inte sovit ordentligt en natt sedan jag var 13 och det är 7 år sen. Jag har provat allt. Tro mig. Tabletter hit och dit, terapi, you name it. Nu har skolan börjat också. Får jag inte sova kommer jag faila. BIG TIME. Och jag KAN inte faila. Detta är min sista fucking chans. [cry]

Finns det någon som känner likadant? Och har några ideér eller ngt, vad som helst? Jag e tacksam för alla seriösa svar.


   
Citera
Ämnesstartare

solim:

terapi

KBT?

Jag är en stor förespråkare av KBT för det funka fantastiskt bra för mig. Men jag hade en riktigt bra psykologgubbe och man måste vara motiverad.


   
SvaraCitera

Prövat gå på yoga?


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

solim:

ideér

Meditation. Works for me. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jag är en stor förespråkare av KBT för det funka fantastiskt bra för mig. Men jag hade en riktigt bra psykologgubbe och man måste vara motiverad.

Provat, körde det i ett år. Jag var väldigt motiverad. Men det hjälpte inte och jag orkar inte gå tillbaka till det, har ju inte direkt varit positivt.

Macktorsken:

Prövat gå på yoga?

Näej? Det kanske jag borde göra.. tack 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Meditation. Works for me

Teach me.. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solim:

Men det hjälpte inte och jag orkar inte gå tillbaka till det, har ju inte direkt varit positivt.

Vad var det du fick göra för nått då?

Har du problem med att somna eller är det också så att du inte kan fortsätta sova när du väl sover?


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

solim:

Teach me.. [rolleyes]

Skulle föreslå att du googlar det. Finns massa olika metoder, men för just sömngrej går det ut på att slappna av och ta kontroll över dina tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Vad var det du fick göra för nått då?

Sömndagbok, och lära mig några knep. Som typ, "Res dej upp ur sängen gå till soffan och läs en bok tills du somnar" Men det funkade ju verkligen inte.

framtidstron är död:

Har du problem med att somna eller är det också så att du inte kan fortsätta sova när du väl sover?

Somna är det jobbigaste. men att också hålla mej sövd..


   
SvaraCitera

solim:

Näej? Det kanske jag borde göra.. tack 😀

Det finns en del "relax" saker som u kan pröva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

men för just sömngrej går det ut på att slappna av och ta kontroll över dina tankar.

Det hade varit något, ta kontroll.. Ska prova det. Tack 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft liknande problem. Men det vände däremot när jag kom till insikt att skolan är viktig o.s.v.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör fysiska saker som tröttar ut dig. Gå ut och spring på kvällen, långtlångt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solim:

Sömndagbok, och lära mig några knep. Som typ, "Res dej upp ur sängen gå till soffan och läs en bok tills du somnar" Men det funkade ju verkligen inte.

Låter kasst.
Du fick inte helt enkelt begränsa hur mycket du fick sova istället och sätta sig själv i sådan sömnbrist att du till slut somnar som du ska?
Det är den mest effektiva metoden mot sömnproblem och har stort vetenskapligt stöd. Det finns två metoder för att göra det, antingen går man upp exakt samma tid varje morgon, eller så räknar man hit och dit med timmar. Det förstnämnda är det enklaste, mest effektiva och det jag gjorde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lejonhjärta:

Jag har haft liknande problem. Men det vände däremot när jag kom till insikt att skolan är viktig o.s.v.

Skolan är väldigt viktig för mig. Om det ändå hade varit så för mej också..

isola:

Gör fysiska saker som tröttar ut dig. Gå ut och spring på kvällen, långtlångt.

Ja det låter faktiskt vettigt 🙂


   
SvaraCitera