Aviseringar
Rensa alla

Snälla hjälp 🙁


Ämnesstartare

solim:

Ja det låter faktiskt vettigt 🙂

Det funkar. Min farmor drog (tvingade) med mig ut på timslånga promenader när jag var yngre och hade sömnproblem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

eller så räknar man hit och dit med timmar

Förstår inte riktigt..


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

solim:

Det hade varit något, ta kontroll.. Ska prova det. Tack 🙂

Funkar bäst när man är trött, som efter att ha sprungit långt eller annat ansträngande 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det funkar. Min farmor drog (tvingade) med mig ut på timslånga promenader när jag var yngre och hade sömnproblem.

Haha, det borde ju ngn göra med mej också. Så du sover bättre nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solim:

Haha, det borde ju ngn göra med mej också. Så du sover bättre nu?

Ja, det tycker jag att jag gör. När jag inte är stressad eller så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Funkar bäst när man är trött, som efter att ha sprungit långt eller annat ansträngande 🙂

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja, det tycker jag att jag gör. När jag inte är stressad eller så.

Jaha, så när du e stressad, så hjälper det inte att gå ut och springa eller vad menar du?


   
SvaraCitera

solim:

Jag har inte sovit ordentligt en natt sedan jag var 13

samma, började precis samtidigt

solim:

Jag har provat allt. Tro mig. Tabletter hit och dit, terapi, you name it. Nu har skolan börjat också. Får jag inte sova kommer jag faila.

samma här. är in fact här för att jag inte kunde somna, har tagit 2 tabletter men de verkar inte verka llängre och jag måste upp om några timmar. hmmjag vet inte hur du ska lösa det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste ett tag en massa om lucida drömmar och då fick jag iallafall massa tips på hur man skulle göra för att somna lättare, eller, guiderna som jag försökte följa gjorde att jag somnade lättare och sov bättre. Dock så tappade jag allt det när det gick ner för ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solim:

Förstår inte riktigt..

Isf har du inte gjort det och det innebär att din psykolog var en total idiot. Hitta en ny. Det han gjort mot dig är knappast riktig kbt, faktiskt.

Den mest klassiska behandlingen inom KBT mot sömnproblem med brett vetenskapligt stöd är att begränsa sin sömn. Det jag gjorde var bara att jag var tvungen att gå upp exakt samma tid varje morgon, inklusive helger. Så fort som möjligt efter jag vakna spendera jag en halvtimme utomhus i solljus. Denna metod har två effekter: Melatoninnivån (melatonin gör dig trött) sänks av solljus. Melatonin går i en kurva under dygnet, och antagligen är din helt i obalans. Genom att ta in sol i hjärnan genom ögonen under rätt tid på dygnet kan man ställa om den. På samma sätt så är det smart att ta in så lite solljus som möjligt under eftermiddagen, så att melatoninet höjs.
Att begränsa sömnen, genom att gå upp varje morgon samma tid oavsett när du somnar (om du inte somnar innan tiden håller du dig vaken till nästa natt) gör att du får en sådan sömnbrist att kroppen tillslut inte kan göra annat än att somna.

Något annat väldigt viktigt är att du skapar en betingning till att sängen endast är till för sömn (sex är okii) Du får inte vistas i sängen alls under dagtid, inte för en sekund. Om du inte kan somna så får du inte heller ligga och försöka göra det i mer än en halvtimme.

Som sagt, om du inte känner igen det jag pratar om har du inte gått till någon bra psykolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snåljåp:

samma här. är in fact här för att jag inte kunde somna, har tagit 2 tabletter men de verkar inte verka llängre och jag måste upp om några timmar. hmmjag vet inte hur du ska lösa det

Asjobbigt. Önskar att jag hade tabletter, dem funkade ju, men det kanske inget man ska ta i långa perioder.. men just nu.. fan vad det skulle sitta bra! Vad tar du för några?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

solim:

Jaha, så när du e stressad, så hjälper det inte att gå ut och springa eller vad menar du?

Jo, det gör det väl. Men då sover man ju så oroligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Läste ett tag en massa om lucida drömmar och då fick jag iallafall massa tips på hur man skulle göra för att somna lättare, eller, guiderna som jag försökte följa gjorde att jag somnade lättare och sov bättre. Dock så tappade jag allt det när det gick ner för ett tag.

Okej.. aldrig hört talas om detta. Vad innebär det? Hur gjorde du då för att somna lättare?


   
SvaraCitera

solim:

Asjobbigt. Önskar att jag hade tabletter, dem funkade ju, men det kanske inget man ska ta i långa perioder.. men just nu.. fan vad det skulle sitta bra! Vad tar du för några?

asso om du har tabletter så sover du inte riktigt utan när du vaknar så är du typ lika trött som om du inte tagit nått du bara sätts i ett medvetslöst meningslöst tillstånd lr vad man ska säga, tabletterna jag tar nu heter teralen lr nått och är egentligen tänkt att bara göra en trött, så är det psykiskt lr fysiskt att du inte kan sova?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snåljåp:

tabletterna jag tar nu heter teralen lr nått och är egentligen tänkt att bara göra en trött, så är det psykiskt lr fysiskt att du inte kan sova?

Jag har testat en massa tabletter, theralen var den som sög mest. Det är inte ens benzo. Jag sover skönt på benzo men jag vill inte involvera mig i det igen. Det är psykiskt. Jag ligger bara och tänker på att jag måste sova annars kommer jag inte upp..


   
SvaraCitera