Aviseringar
Rensa alla

Snart kan singelkvinnor få rätt till insemination


Ämnesstartare

devax:

har faktiskt inte tänkt på detta noga. ska ta en funderare över detta. 

Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som jag tycker är den mest centrala frågan är hur bra det är för barnet med en ensamstående förälder. Påverkar det barnet negativt på något sätt och hur skulle en ensamstående kunna kompensera för eventuella förluster? Eller förlorar ett barn ingenting på att vara utan en förälder? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spärra in alla män 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med provrör och herrtidningar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha men aa, klart de skall ha den friheten 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när jag tänker mer noggrant kring detta jag, att även utan insemination kommer det finnas singelmammor.  är dock starkt emot singelmamma grejen. tänker mig att barnbidraget bör omfördelas dem som behöver det mest men pengarna måste tas från något om antalet singelmammor ökar måste skatten höjas. och det innebär plus för företag att lämna sverige.
valet står mellan barnens välmående eller om jobben i den privata sektorn(fint ord) även om jag tvivlar en smula.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En singelperson kan mycket väl ha mer stöd för sin barnuppfostran än ett par. Kärnfamiljen är inte självklar. I övrigt ser inga problem med vare sig detta eller ensam adoption ifall det bedöms att man klarar det.


   
SvaraCitera
mynona

Weeaboo:
Män kan ju faktiskt få möjligheten att skaffa surrogatmödrar, eller så kan man sänka adoptionskraven för män (som är högre gentemot kvinnor).

Surrogatmödrarskap har ju feminister ojjat sig över tidigare för att vara en form av prostitution. Det här är ju praktiskt taget samma grej fastän med andra motiv. Och jag tror ju inte det är av en händelse heller som de motsätter sig det förslag som hade inneburit ett steg framåt för männen.

Beklagar att jag är en feminist och ändå inte har de åsikter feminister enligt dig har. 


   
SvaraCitera

En lag som absolut inte inskränker på mitt liv ens minsta lilla och ger människor möjligheten att finna lycka i livet? självklart är det en god idé
Finns ju dock billigare sätt att få en insemination och t.o.m en drink eller två på köpet men det är inte mina business


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox: Finns ju dock billigare sätt att få en insemination och t.o.m en drink eller två på köpet men det är inte mina business

+1
precis vad jag menar. detta är egentligen inte en stor förändring. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en grundläggande skillnad i att vara fri att göra det man vill med sin egen kropp och att vara fri att ingå kontrakt med andra människor. Den förra möjligheten är något okränkbart och den senare är något man inte kan tvinga en människa att ingå. 

Därför är också denna reform ett steg åt rätt håll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

devax:
tycker att barn ska ha en trygg ekonomisk uppväxt. en person kanske inte kan tillgodose den ekonomiska biten om hn har många barn och då kan barnen mobbas för det i skolan.

Bor du i Danderyd eller vadå? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Vad bra. Många växer redan upp med ensamma mammor även om de så haft gifta heteroföräldrar vid sin födelse, så här anpassar vi oss efter samhället som det redan ser ut.

En okunnig slutsats. Även om föräldrar vid ett skeede i barnens liv separerar sig (i den överväldigande majoriteten av fallen på kvinnans initiativ ska också sägas) och lever hos den ena föräldern betyder det inte att man per automatik klipper kontakten med den andra föräldern. Dessutom är det mer ovanligt idag att kvinnor tillhändahåller ensamma vårdnader, till skillnad från förr. Men de barn som skulle tillkomma genom detta förslag, de kommer ju till skillnad från föregående exempel förmodligen aldrig kunna återknyta till sin biologiske far.

mynona: Förstår inte hur man orkar vara moralkonservativ, jag blir uttråkaav tanken på att ha det så enkelt, men det är väl också tanken: att ha allt enkelt och lättförklarligt. Vill ni förhindra reformer som bara anpassar sig till en verklighet som redan är ett faktum, så borde ni väl egentligen börja med att motarbeta de människor som redan lever enligt den verkligheten i stället för den moralkonservativa. Men det kanske också är vad ni vill göra och gör.

Det är ju rättvisa jag söker, varför klandra mig för det? Glad

mynona: Sk "nationalkonservativa" kan väl inte heller klaga när de nu får chansen till fler "svenska barn" födda även av kvinnor som annars kanske inte skulle ha fått barn alls.

På det planet klagar jag inte alls. Jag är om inte annat positiv till detta. Svenska kvinnor som saknar möjlighet eller ork till att skaffa sig en stabil make borde föreslagsvis fortfarande få någon möjlighet att utföra samhällsnytta genom att föda fler barn. Män å sin sida kan i framtiden kompensera sin avsaknad av kvinnlig närvaro genom prostitution eller måttlig fruimport.


   
SvaraCitera
2002
 2002

Allt är inte medicinskt möjligt, och enligt din logik så borde man även ta fram ett sätt som gör att både mannen och kvinnan föder barnet. Det är ju orättvist att bara kvinnan ska utsättas för smärta, men det är medicinskt omöjligt att ta bort smärtan helt och hållet. 

Förstår du vad jag menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Beklagar att jag är en feminist och ändå inte har de åsikter feminister enligt dig har.

Ja jag beklagar dig för att du med dina ibland delvis vettiga åsikter till trots väljer att ställa dig på samma sida som knäppgökar.


   
SvaraCitera