Aviseringar
Rensa alla

snitt (gymnasiet)


Ämnesstartare

B3ll4:

ja eller assååå dåligt, svårt eller vad man ska säga. [confused] det är u inte rättvist iaf

Man får oftast G bara för att man försöker och gör sitt bästa, så länge man inte sumpar totalt och skiter i allt. Inte rättvist? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

måste man få vg eller mvg i gymnasiet?? räcker det ej med g och inga ig? shit de e ju lite väl hårt

B3ll4:

ja eller assååå dåligt, svårt eller vad man ska säga. det är u inte rättvist iaf

[bigcheers]


   
SvaraCitera
B3ll4

vilketnamn:

Man får oftast G bara för att man försöker och gör sitt bästa, så länge man inte sumpar totalt och skiter i allt. Inte rättvist?

Men vissa kan bara få g ju, det är inte så lätt med vg och mvg för alla. det borde ju räcka med g[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

Men vissa kan bara få g ju, det är inte så lätt med vg och mvg för alla. det borde ju räcka med g[no-no]

Nej man kan inte få det om man SKITER i plugget och slappar. Hur man sen tror att man ska lyckas då, det förstår jag inte. Visst, har man svårt för å lära sig så får man helt enkelt jobba hårdare. Det är inte orättvist att det krävs lite av en [rolleyes]

*Insert Now_what's avatar here...*


   
SvaraCitera

vilketnamn:

Vad behövs för psykologlinjen?

Mellan 18,5-20 beroende på var man söker.

B3ll4:

Men vissa kan bara få g ju, det är inte så lätt med vg och mvg för alla. det borde ju räcka med g

Pja, jag tycker egentligen att gymnasiet var ganska simpelt - visst, jag gick inte ut med direkt lysande betyg - men jag lade definitivt inte ner någon större tid eller engagemang på det heller.

Angående huruvida det "borde räcka med ett G" vill jag ställa frågan till dig om hur vi då skall fördela högskolans platser mellan dem som söker. Betygen utgör inte bara ett stressmoment, eller något som lärarna gör för att de är ena sadistiska varelser, utan också ett effektivt mätinstrument för att sålla agnarna från vetet. Visserligen skulle ju någon form av intervju- eller lämplighetsbaserad antagning vara idealet, men troligen skulle det kosta mer än vad det smakar.

För övrigt tror jag att alla som är någotsånär måna om sin framtid och kan tänka sig att plugga till åtminstone ett prov någon enstaka gång, med alla möjligheter klarar att få ett snitt på >15 enligt gällande betygskriterier. Och med det snittet kommer man förstås inte in på allt, och definitivt inte de mest populära utbildningarna, men man ges betydligt större möjligheter än om man sårar genom gymnasiet med ambitionen att få G i allt.


   
SvaraCitera

12,3 är väl ganska kasst, det är typ ett snitt på hälften G och hälften VG. Dock är det lite svårt att säga, det beror ju helt på vilka ambitioner du haft osv. 12,3 är ju fullt tillräckligt för att ta sig in på många utbildningar, och har du läst rätt kurser och har bra behörighet kan du ju bli ganska mycket.

Men som sagt, ett riktigt "bra" snitt (som man kan känna sig äg med) brukar väl antagligen ligga på 19+.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

måste man få vg eller mvg i gymnasiet??[surprised] räcker det ej med g och inga ig? shit de e ju lite väl hårt

hahaha, troll? Vilken jävla bild du har.


   
SvaraCitera
B3ll4

Norjo:

hahaha, troll? Vilken jävla bild du har.

man får ha som man vill, fritt land[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Mellan 18,5-20 beroende på var man söker.

Skit också, skulle kunna tänka mig att läsa vidare inom det. Jag har ju MVG i mer än hälften, men det ska väl nästan till mer för det va?

HobGoblin:

Men som sagt, ett riktigt "bra" snitt (som man kan känna sig äg med) brukar väl antagligen ligga på 19+.

Jag skulle nog ändå säga att något på 17.5 och över är väldigt bra [y]


   
SvaraCitera

vilketnamn:

Jag har ju MVG i mer än hälften, men det ska väl nästan till mer för det va?

Du skall ha MVG i princip allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Du skall ha MVG i princip allt.

OK då får jag tänka i andra banor [crazy]


   
SvaraCitera

vilketnamn:

OK då får jag tänka i andra banor [crazy]

Annars kan du alltid satsa på högskoleprovet, dock ej att rekommendera. Det är nämligen betydligt lättare att få bra betyg på gymnasiet.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Mellan 18,5-20 beroende på var man söker.

20.0 alla ställen jag har sett iallafall. Psykolog då, och inte nåt psykoterapeut flumm.


   
SvaraCitera

flexfit:

Psykolog då, och inte nåt psykoterapeut flumm.

Med 18,5 reserverade jag mig för eventuella reservintagna, dock kan du komma in som ordinarie med 19,5, dock kanske inte på de mest prestigefyllda universiteten.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Med 18,5 reserverade jag mig för eventuella reservintagna, dock kan du komma in som ordinarie med 19,5, dock kanske inte på de mest prestigefyllda universiteten.

okej härligt! vilka har 19.5? har för mig att uppsala/lund(?)/stockholms iallafall har 20.0 och 2.0 HP


   
SvaraCitera