Aviseringar
Rensa alla

Snoppen och Snippan - Musikvideo på Barnkanalen


Ämnesstartare

Programmet "Bacillakuten" på Barnkanalen  som nu har en tredje säsong har släppt en lite sneak peek som väckt reaktioner. En snopp och en snippa som dansar runt och sjunger. Programmet handlar om just kroppen och tar i varje avsnitt upp olika teman som tittarna får vara med och bestämma. Denna sång är tydligen enligt vissa ytterst upprörande och av andra är den hyllad.. Jag undrar därför vad ni tycker, hit me! Stötande? Eller bra och normaliserande? 

Se videon här:


Och läs mer här:
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/dansande-snippor-och-snoppar-uppror/


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag tycker inte att den är stötande alls. Om det är ett program om kroppen - varför ska inte alla delar av kroppen vara med? Och om det är just sången som är så stötande, varför är det ok att sjunga om andra kroppsdelar (exempelvis huvud, axlar, knä och tå) men inte denna?

Det enda jag kan tänka mig att störa mig på är att den är cisnormativ, i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enda jag kan tänka mig att störa mig på är att den är cisnormativ, i så fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den är ju rätt cisnormativ och snippan porträtteras och avbildas som en "sötare" och flirtigare grej än snoppen som likt samhällsbilden av män är lite häftigare. Det är det jag kommer på nu iaf. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snoppen är ju häftigast i detta program


   
SvaraCitera

Skrev om den i en annan tråd tidigare idag men kan skriva här med. Jag tycker inte den är stötande, men jag tycker ändå den är.. weird. Har svårt att föreställa mig några barn på dagis sitta och sjunga med i låten. Men det kanske bara är för jag är ''vuxen'' som jag tycker så, barn kanske älskar den.


   
SvaraCitera

Jag ser det inte det minsta stötande, snarare tvärtom. Initiativet är bra. Speciellt som könsorganen är så tabubelagda. Alla kroppsdelar ska vara med då det är om kroppen det gäller. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahah

Nä ser ej vad som skulle vara stötande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahaha tycker bara att den var rolig. Det är ju även bra för barn att få lära sig lite även i ung ålder. Vi måste sluta vara så känsliga i denna värld. Finns viktigare saker att bry sig om!


   
SvaraCitera
penja

Såg denna igår. Anser det inte stötande att de sjunger om könsorgan, däremot tänkte jag också på det där med att snippan är "sötare" och har långa ögonfransar medan snoppen ska vara cool. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade dock inte velat kolla på sånt. Inte pga vad som syftas, kroppseldarna, men det finns vettigare sätt att lära sig än en konstig låt och ett tvprogram som verkar sisådär brainwashed... fast det är lá det mesta i världen..
  Sen om man är där för nöjesskull så kanske det funkar.


   
SvaraCitera
penja

Var för motreaktioner är det den har fått? Handlar det om cis-normen eller om att det är könsorgan? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:
Var för motreaktioner är det den har fått? Handlar det om cis-normen eller om att det är könsorgan? 

"DEN BRUNA DOCKAN FÅR INTE VARA MED PÅ JULAFTON, MEN KUKAR OCH FITTOR SKA HOPPA RUNT PÅ HELA TEVEN?! IDIOTI!"

"VARFÖR SKA BARNEN TITTA PÅ DET HÄR?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:
Såg denna igår. Anser det inte stötande att de sjunger om könsorgan, däremot tänkte jag också på det där med att snippan är "sötare" och har långa ögonfransar medan snoppen ska vara cool. 

Ja, det är lite KÖN(hehe)stereotypiskt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför är bara vita och gula representerade? Är dom rasister eller?
Tur att man inte betalar tv-licens iaf.


   
SvaraCitera