Aviseringar
Rensa alla

snor israel organ från döda palestininer?


Här är ett utlägg av Thomas Bull, professor i konstitutionell rätt vid Uppsala Universitet. Just i den här frågan.

Han bekräftar att det är tillåtet för regeringsrepresentanter att kritisera vad som skrivs i pressen, men påpekar att det kan vara ett känsligt område beroende på vad det handlar om. Här är hela svaret.

"Det är nog inte en fråga om förenlighet med grundlag, utan mer en tradition. Det rättsligt intressanta är censurförbudet i TF [Tryckfrihetsförordningen /FiM:s anm.], men uttalanden från regeringen om artiklar är inte censur (sker inte i förväg och hindrar inte publicering).

Däremot är det känsligt att uttala sig eftersom det kan påverka en tidnings publistiska frihet i framtiden. Man kan väl säga att länder där regeringarna mera ofta recenserar de egna landets tidningar/media inte brukar vara demokratiska mönsterstater. Därför avhåller sig gärna regeringar i demokratiska stater från sådant, eftersom varje misstanke om att den fria åsiktbildningen låter sig påverkas av vad regeringen för tillfället anser är av ondo för det politiska systemet i stort. Man kan ju notera att Berlusconis utspel om den alltför regeringskritiska TV-kanalen i Italien inte anses som riktigt OK – sådant föder alltid misstankar om att man inte bara tycker något, utan också kanske gör något…inte bra för förtroendet för vare sig pressen eller regeringen. Men något formellt grundlagsbrott kan jag inte se att det skulle vara att uttala sig."

Läs även den här intressanta artikeln;
​Palestinian family: We didn't say organs taken


   
SvaraCitera

Chryseus:

Ahmadinejads uttalande och tal under FN-mötet i våras är ett exempel.

Det är ingen källa. Det är du som konstaterar det.

Chryseus:

Yttrandefriheten gäller även regeringen och våra politiker.

Som privatpersoner, kanske, men inte när de representerar Sverige.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

jag ser det som att det här är betydligt mycket fånigare och en större höna av en mindre fjäder än Mohamedkarikatyrerna.

Mjo, men Israel har fördelen att alltid kunna tjata om antisemitism. Vanligt folk i områdena (ända upp till Turkiska landsbygden, vet jag) har länge misstänkt och spridit rykten om att Israel håller på med organstölder, men det är inget som (så vitt jag vet) har bevisats, eller ens undersökts ordentligt. Den enda egentliga slutsatsen jag kunde dra från artikeln i Aftonbladet var att det cirkulerar många rykten om hur Israel hanterar kropparna, och att det borde undersökas. Att den Israeliska staten sen inte ens kommenterar det utan direkt börjar babbla om antisemitism gör mig bara förbannad - om de är så säkra på att det inte är nåt fel med systemet så kan de väl tillåta en undersökning?

multuspollex:

Vidare anser jag att man i det här fallet måste göra en tydlig skillnad på staten Israel och världens judar. Bara för att några få israeler anklagas av en svenska tidning, betyder inte det att hela svenska folket hatar alla judar över hela världen.

Tack! Äntligen nån som fattar skillnaden! Även om hela grejen skulle vara förtal mot staten Israel, så betyder inte det att det är antisemitism!

herr_nilsson:

Det här är inget vanliga svenskar förstår

Varför skulle inte en vanlig svensk kunna förstå? Eftersom man inte fördömde Mohammedkarikatyrerna, som var som att spotta i ansiktet på alla som tillhörde en av världens största religioner, så bör man inte fördöma en kritisk artikel som egentligen bara föreslår en utredning av rykten som cirkulerar och skrämmer den civila befolkningen i ett land. Om nån kom och sa samma sak men att det var amerikanska soldater i Afghanistan som stal organen, då tror jag knappast någon hade snackat om förtal och hat mot amerikaner...


   
SvaraCitera

Otroligt att Aftonbladet fått för sig att det är okej att publicera den där typen av konspirationsteoretisk, antisemitisk dynga.


   
SvaraCitera

Om jag var en del av Israels regering skulle jag inte heller uppskatta att nån svensk idiot anklagar min militär för att systematiskt stjäla organ från döda palestiner, alternativt mörda palestiner för att kunna stjäla deras organ (artikeln var ganska tvetydig). Förstår inte varför det skulle vara en orimlig reaktion. För övrigt så var det väl "högerbloggarna" som skrek om antisemitism, inte israelerna?

Skulle för den delen inte heller uppskatta att någon dansk idiot avbildar min största profet, som inte ens får avbildas, som självmordsbombare, om jag råkade vara muslim.

Att inte kunna se varför folk blir upprörda över sådant är bara dålig fantasi.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Inte får avbildas av vem? Tecknaren var inte muslim.

Får inte avbildas av någon, enligt Koranen.
Och jag är väldig övertygad om att tecknaren var medveten om det. Jag påstår inte att han bröt mot något och det är såklart hans "rättighet" att avbilda profeten om han absolut vill, men det gör det inte mindre kränkande och respektlöst?

Jag tycker nog att man ska ha lite respekt mot andras tro och kultur, även om man inte delar den [zzz]


   
SvaraCitera

_pineapple_:

Tack! Äntligen nån som fattar skillnaden! Även om hela grejen skulle vara förtal mot staten Israel, så betyder inte det att det är antisemitism!

Word[rolleyes]

mediakatt:

Om jag var en del av Israels regering skulle jag inte heller uppskatta att nån svensk idiot anklagar min militär för att systematiskt stjäla organ från döda palestiner, alternativt mörda palestiner för att kunna stjäla deras organ (artikeln var ganska tvetydig).

Nä, det är möjligt, men att kräva att den svenska regeringen ska fördöma artikeln i sann auktoritär anda anser jag vara att gå för långt.
Hade det inte varit vettigare om Israel lade fram bevis för att artikeln verkligen var osann? Jag tror inte att den är sann, och det borde inte vara så svårt att bevisa.


   
SvaraCitera

multuspollex:

Hade det inte varit vettigare om Israel lade fram bevis för att artikeln verkligen var osann? Jag tror inte att den är sann, och det borde inte vara så svårt att bevisa.

Hur bevisar man att man inte stjäl organ? Gräver upp liken och öppnar upp dem? Tror inte att palestinierna skulle uppskatta det.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Hur bevisar man att man inte stjäl organ? Gräver upp liken och öppnar upp dem? Tror inte att palestinierna skulle uppskatta det.

Tja, i en artikel som postades här tidigare hade ju faktiskt Jerusalem post pratat med den palestinska familjen, som säger att de inte har några bevis. Kunde man inte bara lagt fram den informationen för världen direkt?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

multuspollex:

Tja, i en artikel som postades här tidigare hade ju faktiskt Jerusalem post pratat med den palestinska familjen, som säger att de inte har några bevis. Kunde man inte bara lagt fram den informationen för världen direkt?

Vem säger att man inte gjorde det?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Vem säger att man inte gjorde det?

Uppenbarligen har man lagt mer vikt vid att få Sveriges regering att fördöma artikeln än att faktiskt motbevisa dess innehåll. En underlig prioritering om du frågar mig.


   
SvaraCitera

multuspollex:

Uppenbarligen har man lagt mer vikt vid att få Sveriges regering att fördöma artikeln än att faktiskt motbevisa dess innehåll. En underlig prioritering om du frågar mig.

Uppenbarligen? Har du några uttalanden från den israeliska regeringen tillgängliga? Jag har det i vart fall inte.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Uppenbarligen? Har du några uttalanden från den israeliska regeringen tillgängliga? Jag har det i vart fall inte.

Uppenbarligen har de prioriterat fel med vad de valt att betona och få fram, eftersom vi diskuterar huruvida staten Israel har hanterat det här rätt eller fel istället för att diskutera hur fel Aftonbladet har gjort. Att gå till den svenska regeringen är, vilket vi sett vid det här laget, förhållandevis meningslöst. Varför går man inte till Aftonbladet istället?


   
SvaraCitera

multuspollex:

Det är ingen källa. Det är du som konstaterar det.

Du kan själv leta upp källor på det. Jag är inget uppslagsverk och har inget intresse i att vara det heller. Det var väl en sisodär 80% av lyssnarna som lämnade salen när idioten gick upp och talade.

multuspollex:

Som privatpersoner, kanske, men inte när de representerar Sverige.

Det är din egen åsikt. Som tur är gäller yttrandefriheten för alla. Precis som Thomas Bull, professor i konstitutionell rätt vid Uppsala Universitet har kom fram till!

Nintendo:

men det gör det inte mindre kränkande och respektlöst?

Detta handlar inte enbart om "känkande", "respektlöshet", eller "vanära" .. detta handlar också om rena sköra anklagelser som uppenbarligen är helt tagna ur luften utan några bevis. Jag stöttar Israels reaktioner till fullo eftersom att de med stor sannolikhet kan vara falskt anklagade.

​​Palestinian family: We didn't say organs taken


   
SvaraCitera