Aviseringar
Rensa alla

Snusk arbetskollega


Ämnesstartare

För några månader sedan började en ny kollega på mitt jobb. Info: 55 årig man, högljud, självgod. Han är gärna 'fräck' och skämtar mycket, vissa gillar det, vissa inte. Han har på senare tiden börjat dra massa jävla sexistiska skämt, om man ens kan kalla det för 'skämt'. Några exempel: Hade varit ute i regnet & kom in, mötte då honom & sa 'usch vad blöt jag är!!!' han svarar: 'höhö, där nere ja!' Datorn på jobbet fungerade inte, han sa då 'men prova röra på musen!' Rörde då på datormusen. Han säger: 'men du, inte den musen...;-))))'Vi var hos en vårdtagare, jag hade varit där hela kvällen, pysslat om vårdtagaren, tröstat honom, hjälpt honom. Så skulle min kollega komma och hjälpa till med ett lyft. Kollegan säger till vårdtagaren: det är tur det kommer lite starka killar som kan hjälpa till!!! Vårdtagaren svarar då att 'tjejen också är duktig'. Kollegan säger: nja....det vet jag inte riktigt. Men det är skönt att det jobbar tjejer här så vi män har något att vila ögonen på. *kollar på mig med äcklig blick*Har inte tagit detta med kollegan själv för skäms nästan för att säga till honom då ingen annan kollega stör sig på hans beteende. Bör man gå till chefen? 


   
Citera
Kudhos

elinsimonsson:
För några månader sedan började en ny kollega på mitt jobb. Info: 55 årig man, högljud, självgod. Han är gärna 'fräck' och skämtar mycket, vissa gillar det, vissa inte. Han har på senare tiden börjat dra massa jävla sexistiska skämt, om man ens kan kalla det för 'skämt'. Några exempel: Hade varit ute i regnet & kom in, mötte då honom & sa 'usch vad blöt jag är!!!' han svarar: 'höhö, där nere ja!' Datorn på jobbet fungerade inte, han sa då 'men prova röra på musen!' Rörde då på datormusen. Han säger: 'men du, inte den musen...;-))))'Vi var hos en vårdtagare, jag hade varit där hela kvällen, pysslat om vårdtagaren, tröstat honom, hjälpt honom. Så skulle min kollega komma och hjälpa till med ett lyft. Kollegan säger till vårdtagaren: det är tur det kommer lite starka killar som kan hjälpa till!!! Vårdtagaren svarar då att 'tjejen också är duktig'. Kollegan säger: nja....det vet jag inte riktigt. Men det är skönt att det jobbar tjejer här så vi män har något att vila ögonen på. *kollar på mig med äcklig blick*Har inte tagit detta med kollegan själv för skäms nästan för att säga till honom då ingen annan kollega stör sig på hans beteende. Bör man gå till chefen? 

prata med HR. 


   
SvaraCitera

Hm, jag tror att du behöver vara direkt och rak och säga till honom att du inte uppskattar när han håller på sådär. Fungerar inte det, gå till chefen. Jag tror att han kan bli värre om du först går till chefen. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Snacka.org:
Hm, jag tror att du behöver vara direkt och rak och säga till honom att du inte uppskattar när han håller på sådär. Fungerar inte det, gå till chefen. Jag tror att han kan bli värre om du först går till chefen. 

Nej gå till chefen. Prata med kollegor och samla en samlad grupp som uppfattar hans sexuella trakasserier. Om chefen är seriös så inser att det kan skada bolaget och skicka gubben iväg innan lunch


   
SvaraCitera

Han verkar vara en skön lirare.

Kudhos: Nej gå till chefen. Prata med kollegor och samla en samlad grupp som uppfattar hans sexuella trakasserier. Om chefen är seriös så inser att det kan skada bolaget och skicka gubben iväg innan lunch

Eller så är det bättre att de som inte uppskattar det säger det till honom. TS säger ju att alla inte tar illa upp och hur ska han kunna veta om man inte uppskattar det? Han är inte tankeläsare. Såvida han inte är fysiskt närgången finns det ingen anledning att blanda in chefen. Då gör man för stor sak av det hela.


   
SvaraCitera
Kudhos

Sammy: Eller så är det bättre att de som inte uppskattar det säger det till honom. TS säger ju att alla inte tar illa upp och hur ska han kunna veta om man inte uppskattar det? Han är inte tankeläsare. Såvida han inte är fysiskt närgången finns det ingen anledning att blanda in chefen. Då gör man för stor sak av det hela.

elinsimonsson: Några exempel: Hade varit ute i regnet & kom in, mötte då honom & sa 'usch vad blöt jag är!!!' han svarar: 'höhö, där nere ja!' Datorn på jobbet fungerade inte, han sa då 'men prova röra på musen!' Rörde då på datormusen. Han säger: 'men du, inte den musen...;-))))'Vi var hos en vårdtagare, jag hade varit där hela kvällen, pysslat om vårdtagaren, tröstat honom, hjälpt honom. Så skulle min kollega komma och hjälpa till med ett lyft. Kollegan säger till vårdtagaren: det är tur det kommer lite starka killar som kan hjälpa till!!! Vårdtagaren svarar då att 'tjejen också är duktig'. Kollegan säger: nja....det vet jag inte riktigt. Men det är skönt att det jobbar tjejer här så vi män har något att vila ögonen på. *kollar på mig med äcklig blick*

Dessa exempel är sexuella trakasserier eller väldigt nära. Det är inte tillåtet på en arbetsplats. Det är en big deal. Man ska inte komma undan bara för att man är en man. Chefen ska ta itu med detta.


   
SvaraCitera

Kudhos: Nej gå till chefen. Prata med kollegor och samla en samlad grupp som uppfattar hans sexuella trakasserier. Om chefen är seriös så inser att det kan skada bolaget och skicka gubben iväg innan lunch

Inte särskilt vuxet att springa till chefen innan man åtminstone har försökt åtgärda det själv.
Tror du inte att han blir sur om hon pratar med chefen bakom hans rygg innan hon ens sagt till honom att hans beteende ej är okej?


   
SvaraCitera
Kudhos

Snacka.org: Inte särskilt vuxet att springa till chefen innan man åtminstone har försökt åtgärda det själv.
Tror du inte att han blir sur om hon pratar med chefen bakom hans rygg innan hon ens sagt till honom att hans beteende ej är okej?

Det är ansvarsfullt att komma till chefen när det rör sig om en kollega som skadar företaget. 


   
SvaraCitera

Kudhos: Det är ansvarsfullt att komma till chefen när det rör sig om en kollega som skadar företaget.

I en perfekt värld skulle chefen prata med honom och han skulle förstå och sluta uppföra sig dåligt. Men, han är 55 år och har han inte hittills ändrat sig för att det "är allmänt fel på arbetsplatsen att bete sig så" så kommer han snarare bli sur och jävlas tillbaka på annat sätt än att plötsligt bli en bra kollega. Säger man till honom på ett bra sätt att man inte uppskattar hur han håller på, då tror jag chansen är större att han låter bli utan att jävlas på annat sätt. Hon får göra som hon vill. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Snacka.org: I en perfekt värld skulle chefen prata med honom och han skulle förstå och sluta uppföra sig dåligt. Men, han är 55 år och har han inte hittills ändrat sig för att det "är allmänt fel på arbetsplatsen att bete sig så" så kommer han snarare bli sur och jävlas tillbaka på annat sätt än att plötsligt bli en bra kollega. Säger man till honom på ett bra sätt att man inte uppskattar hur han håller på, då tror jag chansen är större att han låter bli utan att jävlas på annat sätt. Hon får göra som hon vill.

sexuella trakasserier hör inte hemma på en arbetsplats. Världen ska inte anpassa sig efter en 55årig snuskgubbe med dåliga värderingar. Om han inte kan bete sig professionellt på en arbetsplats så får han väl vara arbetslös.


   
SvaraCitera

Kudhos: sexuella trakasserier hör inte hemma på en arbetsplats. Världen ska inte anpassa sig efter en 55årig snuskgubbe med dåliga värderingar. Om han inte kan bete sig professionellt på en arbetsplats så får han väl vara arbetslös.

Du missförstår mig. Jag tänker på TS bästa, inte på snuskgubbens. 


   
SvaraCitera

Kudhos:

Dessa exempel är sexuella trakasserier eller väldigt nära. Det är inte tillåtet på en arbetsplats. Det är en big deal. Man ska inte komma undan bara för att man är en man. Chefen ska ta itu med detta.

Man kan inte springa till chefen för minsta lilla. Så gör man på dagis (Buhu, Kalle sa att jag var dum nu säger jag till fröken), men inte i arbetslivet. Det mest professionella är att först prata med personen i fråga, säga att man inte uppskattar den typen av skämt och be vederbörande att inte skämta på det viset med en. Fortsätter den trots det, DÅ kan man vända sig till chefen. Det är så man löser konflikter.


   
SvaraCitera
Kudhos

Sammy:

Man kan inte springa till chefen för minsta lilla. Så gör man på dagis (Buhu, Kalle sa att jag var dum nu säger jag till fröken), men inte i arbetslivet. Det mest professionella är att först prata med personen i fråga, säga att man inte uppskattar den typen av skämt och be vederbörande att inte skämta på det viset med en. Fortsätter den trots det, DÅ kan man vända sig till chefen. Det är så man löser konflikter.

Lol nej. Vet inte vilka arbetsplatser du jobbat på. Men sexuella trakasserier är något chefer och HR hanterar. Det är aldrig ok och ska inte vara en bagatell 


   
SvaraCitera

Vågar du inte ta de med din kollega direkt ska du gå till din närmaste chef och påtala detta.


   
SvaraCitera

Kudhos:

Lol nej. Vet inte vilka arbetsplatser du jobbat på. Men sexuella trakasserier är något chefer och HR hanterar. Det är aldrig ok och ska inte vara en bagatell 

Hade han varit närgången rent fysiskt så hade det varit en sak, men sexuella skämt förekommer på alla arbetsplatser och detta är uppenbarligen inget mot TS personligen då han är så mot alla och TS är den enda som inte uppskattar det.

Min gissning är att du inte skulle se lika allvarligt på detta om TS var kille och kollegan en äldre kvinna.


   
SvaraCitera