Aviseringar
Rensa alla

snygga = snällare?


Ämnesstartare

Eller för självgoda?

obs generalisering


   
Citera
Ämnesstartare

Brukar vara självgoda, självcentrerade, men det är inte alltid så. Då menar jag de som är snyggare än majoriteten.


   
SvaraCitera

Högmod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:
Brukar vara självgoda, självcentrerade, men det är inte alltid så. Då menar jag de som är snyggare än majoriteten.

För mig är det tvärtom. De snygga är snälla och intresserade i början och mindre snygga verkar inte vara särskilt intresserade. När man väl lär känna dem är det förstås ingen skillnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lyckligare kske, o dt leder väl till snällhet i många fall, ser ingen mening med att vara elak om man är glad. 


   
SvaraCitera
mynona

snygghet kan leda till mycket bekräftelse, vilket leder till god självkänsla, vilket leder till en öppen och attraktiv personlighet, vilket leder till ännu mer bekräftelse, möjligheter och chanser till att njuta av livet och bli på gott humör....det kan leda till en god cirkel. 

men även om jag är medveten om hur generaliserad frågan är, så är jag fortsatt osäker på vilken majoritet som råder. beroende på grundpersonlighet kan folk reagera helt olika på bekräftelse: vissa blir bortskämda och odrägliga, andra växer i självsäkerhet på ett positivr sätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: snygghet kan leda till mycket bekräftelse, vilket leder till god självkänsla, vilket leder till en öppen och attraktiv personlighet, vilket leder till ännu mer bekräftelse, möjligheter och chanser till att njuta av livet och bli på gott humör....det kan leda till en god cirkel.

Finns det inte en baksida av detta, att människor kan bli oerhört utseendefixerade för att inte tappa denna objektbundna bekräftelse?


   
SvaraCitera
mynona

vet förresten att jag själv också blir mer avslappnad och bekväm om jag vet att jag ser bra ut och kan strunta i utseendet, och avslappningen leder till bättre umgängesvett

Razor:

Finns det inte en baksida av detta, att människor kan bli oerhört utseendefixerade för att inte tappa denna objektbundna bekräftelse?

Ja som sagt så kan olika personlighetstyper reagera så olika: 

mynona: beroende på grundpersonlighet kan folk reagera helt olika på bekräftelse: vissa blir bortskämda och odrägliga, andra växer i självsäkerhet på ett positivr sätt

vissa grundar hela sin självsäkerhet på utseendet, andra använder den bekräftelsen bara som en spångbräda ovanpå vilken de bygger mer substantiella former av bekräftelse; vissa utvecklas alltså av den grundbekräftelsen, andra stagnerar. jag vet inte vilken typ som överväger.

intressant att jämföra snygga killar och tjejer också. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Vissa kanske är snällare, vissa kanske inte är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Finns det inte en baksida av detta, att människor kan bli oerhört utseendefixerade för att inte tappa denna objektbundna bekräftelse?

Omm man är naturligt snygg kan man väl fokusera på annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är därför jag är så snäll..........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent spontant skulle jag tänka att en snygg är snällare eftersom deras liv mer har förflutet som livet på en räkmacka där de bara fått beröm utan motgångar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:
Rent spontant skulle jag tänka att en snygg är snällare eftersom deras liv mer har förflutet som livet på en räkmacka där de bara fått beröm utan motgångar. 

ens utseende har inget med räckmackeåkande att göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ens utseende har inget med räckmackeåkande att göra

Jo snygga har det lättare (generalisering)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus:

Jo snygga har det lättare (generalisering)

Jo jag vet att det ses så men ens utseende har inget med ens familjerelationer eller övriga svårigheter att göra.


   
SvaraCitera