Aviseringar
Rensa alla

SO uppgift


Ämnesstartare

Hej, jag håller på med en uppgift i skolan där jag ska skriva en reflekterande text där jag skall förklarar varför U-ländernas handel med den rika världen inte nödvändigtvis gör U-länderna rikare utan kanske ännu fattigare.

någon som är kunnig inom detta och kan ge mig tips på vad jag kan skriva?


   
Citera
Ämnesetiketter

för iländerna ger ris till dem som betalning.. och m&m's


   
SvaraCitera

Därför.


   
SvaraCitera

För att kapitalismen rövknullar allt den kommer åt


   
SvaraCitera

För att dom är svarta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att vi är inte villiga att betala mkt och dem är billiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Därför att multiinternationella västerländska företag exploaterar naturresurser i U-länderna och exporterar varorna till väst vilket innebär att väst får både den ekonomiska vinsten och råvarorna. Kvar står sedan U-länderna med byxorna nere utan pengar och råvaror.

Lite förenklat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GencoOil:

Därför att multiinternationella västerländska företag exploaterar naturresurser i U-länderna och exporterar varorna till väst vilket innebär att väst får både den ekonomiska vinsten och råvarorna. Kvar står sedan U-länderna med byxorna nere utan pengar och råvaror.

Nja, u-länderna får ju betalt för sina råvaror. Däremot tjänar man betydligt mer på att förädla råvarorna, vilket de inte gör i någon större utsträckning.

U-länder säljer råvaror, får lite pengar ---> i-länder köper råvaror ganska billigt, förädlar dom, säljer dom till konsumenter, får mycket pengar.


   
SvaraCitera

Uland A säljer råvara A till Industriland A för 50 pengar som av den tillverkar produkt A som den sedmera säljer till Uland A för kanske 200 pengar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

U-länder säljer råvaror, får lite pengar ---> i-länder köper råvaror ganska billigt, förädlar dom, säljer dom till konsumenter, får mycket pengar.

U-land får löner; I-land får vinsten då I-land äger företaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GencoOil:

U-land får löner; I-land får vinsten då I-land äger företaget.

U-land får procentandel på vinsten då u-land äger marken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

U-land får procentandel på vinsten då u-land äger marken.

Jag tror nog att U-land mår bättre av hela vinsten än procentandelar av den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GencoOil:

Jag tror nog att U-land mår bättre av hela vinsten än procentandelar av den.

Då kanske dom skulle strunta i att sälja rätten till gruvdrift och dylikt och göra det själva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Då kanske dom skulle strunta i att sälja rätten till gruvdrift och dylikt och göra det själva?

Ja det låter ju ganska rimligt eller hur? Men det är naivt att tro att försäljningen inte skulle vara präglad av en enorm korruption vilket innebär att de som tar beslut gynnas av försäljningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GencoOil:

Ja det låter ju ganska rimligt eller hur? Men det är naivt att tro att försäljningen inte skulle vara präglad av en enorm korruption vilket innebär att de som tar beslut gynnas av försäljningen

Självfallet kan man anta att det råder korruption. Men samtidigt är det naitv att tro att det inte skulle råda minst lika mycket korruption om de västerländska företagen inte befann sig där.


   
SvaraCitera