Aviseringar
Rensa alla

soc lägenhet


Ämnesstartare

går det är få tillgång till soclägenhet eller ungdomsboende när man är 17 ?


   
Citera

beror väl på hur pass mycket du behöver den, tror jag. vet inte.


   
SvaraCitera

de utreder om du har rätt till det i kanske ett halvår
sen får du typ ställa dig i en kö o fixa lägenhet som de betalar

har jga för mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aight behöver verkligen de för pallar inte med allt som hänt o händer dom senaste åren med droger o alkohol o grejjer. ska man ringa soc eller ska man gå till kurator på skolam ?


   
SvaraCitera

vem tog bort mitt inlägg :S var seriös[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

vem tog bort mitt inlägg :S var seriös

inte ja


   
SvaraCitera

Att få en egen lägenhet innan 18 är väldigt svårt, även efter 18 så länge du går gymnasiet och dina föräldrar är försörjningsansvariga. Om dina föräldrar bedöms vara inkapabla att ta hand om dig verkar soc föredra alternativ som stödfamiljer och familjehem framför eget boende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ah sit skulle aldrig bo hos en annan familj då finns de fan bättre saker man fixar själv


   
SvaraCitera

weazy:

ah sit skulle aldrig bo hos en annan familj då finns de fan bättre saker man fixar själv

Annars väntar du bara tills du är 18 och tar kontakt med soc först då, då är chansen att få en egen lägenhet mycket större. Tror inte de skickar en 18-åring till en familj om de bedömer att denne inte kan bo hemma. Men då måste som sagt soc bedöma att du inte kan bo hos dina föräldrar. Och det avgörandet beror helt på vilken soctant som tar hand om ditt ärende, samt vad soc har för resurser just då. Det är iaf värt ett försök.
Det viktiga är att du står på dig, soc kommer mer än gärna vilja skicka hem dig igen utan åtgärder. Det bästa är att gå dit efter du fyllt 18, säga att du inte har någonstans att bo och vägra röra dig ur fläcken innan de gett dig ett hem.


   
SvaraCitera

farbror gugge:

vem tog bort mitt inlägg :S var seriös

Vad skrev du?


   
SvaraCitera

weazy:

går det är få tillgång till soclägenhet eller ungdomsboende när man är 17 ?

ja.

framtidstron är död:

Att få en egen lägenhet innan 18 är väldigt svårt

för mig var det för lätt, blev i princip påtryckt en lägenhet. Tror det beror på var man bor och vad för människor man kommer i kontakt med.


   
SvaraCitera

weazy:

ah sit skulle aldrig bo hos en annan familj då finns de fan bättre saker man fixar själv

är du 17 får du inte fosterfamilj utan egen lägenhet, finns mycket sällan anledning att sätta en nästan vuxen i en ny familj. Sånt sker mest när man fortfarande går i grundskolan.


   
SvaraCitera