Forumet - Social fobi?

Social fobi?

166 0 32
Jag tror jag lider av social fobi och skulle vilja ha tips från andra som lider av detta/har kunskap om det.

(Sökte efter liknande trådar men fick tyvärr inte ut så mycket av de jag hittade.)

Det jag har problem med är bland annat att ta kontakt/prata med människor, prata inför människor (små eller stora grupper spelar ingen roll), svårt att se folk i ögonen, prata i telefon med människor jag inte har en jättebra relation med (spelar ingen roll om det är någon random eller tex en släkting), osv.

Undviker gärna situationer där jag tror att jag kommer få kritik eller måste prata inför människor.

Symptomen jag får är ångest, hjärtklappning, darrningar/skakningar, muskelspänningar, svettningar, huvudvärk och yrsel.

Detta har pågått så länge jag kan minnas och det har bara blivit värre.

På grund av detta tror jag att folk ofta betraktar mig som otrevlig, ointresserad och arrogant vilket inte är så kul.

Blir jätteglad för seriösa svar.

Spana också in:

BLODÅDRA:

Det är helt enkelt så att du måste öva, ta det i små steg. Ut med nära vänner bland folk, var ibland folk, vistas där det finns folk osv.

Det är ju inte så att jag aldrig är ute bland folk, för det är jag.

Och att öva bort det har jag försökt, jag har tvingat mig själv att göra sakerna som jag hatar, vilket har resulterat i att det har blivit värre.
helloFrankie:

Och att öva bort det har jag försökt, jag har tvingat mig själv att göra sakerna som jag hatar, vilket har resulterat i att det har blivit värre.

Tänk på att exponering måste ske tillräckligt länge för att din ångest ska försvinna helt i den aktuella situtationen. Annars kommer nästa liknande situtation att framkalla ännu mer ångest.
helloFrankie:

skulle vilja ha tips från andra som lider av detta/har kunskap om det.

jag lider förvisso av det men vet inte om jag kan bidra med några tips. Hade jag vetat nåt tillräckligt enkel och effektiv metod så hade jag nog försökt tillämpa den själv.

Allt du skriver passar kusligt bra in på mig, jag vet exakt hur du har det och du har mina sympatier (vad nu det e värt)
helloFrankie:

ta kontakt/prata med människor, prata inför människor (små eller stora grupper spelar ingen roll), svårt att se folk i ögonen, prata i telefon med människor jag inte har en jättebra relation med (spelar ingen roll om det är någon random eller tex en släkting

Känner igen det. Men det bästa du kan göra är som sagt, ta kontakt med en psykolog eller någon som vet vad dom pratar om.