Aviseringar
Rensa alla

Social fobi?


Ämnesstartare

Jag tror jag lider av social fobi och skulle vilja ha tips från andra som lider av detta/har kunskap om det.

(Sökte efter liknande trådar men fick tyvärr inte ut så mycket av de jag hittade.)

Det jag har problem med är bland annat att ta kontakt/prata med människor, prata inför människor (små eller stora grupper spelar ingen roll), svårt att se folk i ögonen, prata i telefon med människor jag inte har en jättebra relation med (spelar ingen roll om det är någon random eller tex en släkting), osv.

Undviker gärna situationer där jag tror att jag kommer få kritik eller måste prata inför människor.

Symptomen jag får är ångest, hjärtklappning, darrningar/skakningar, muskelspänningar, svettningar, huvudvärk och yrsel.

Detta har pågått så länge jag kan minnas och det har bara blivit värre.

På grund av detta tror jag att folk ofta betraktar mig som otrevlig, ointresserad och arrogant vilket inte är så kul.

Blir jätteglad för seriösa svar.


   
Citera

Nej. Nu då?


   
SvaraCitera

Det är helt enkelt så att du måste öva, ta det i små steg. Ut med nära vänner bland folk, var ibland folk, vistas där det finns folk osv.


   
SvaraCitera

Gå till en psykolog och prata om det.
Jag tror inte att det är någon här som kan hjälpa dig med det.


   
SvaraCitera

helloFrankie:

På grund av detta tror jag att folk ofta betraktar mig som otrevlig, ointresserad och arrogant vilket inte är så kul.

Så är det för mig också. Heh.

: S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BLODÅDRA:

Det är helt enkelt så att du måste öva, ta det i små steg. Ut med nära vänner bland folk, var ibland folk, vistas där det finns folk osv.

Det är ju inte så att jag aldrig är ute bland folk, för det är jag.

Och att öva bort det har jag försökt, jag har tvingat mig själv att göra sakerna som jag hatar, vilket har resulterat i att det har blivit värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helloFrankie:

Och att öva bort det har jag försökt, jag har tvingat mig själv att göra sakerna som jag hatar, vilket har resulterat i att det har blivit värre.

Tänk på att exponering måste ske tillräckligt länge för att din ångest ska försvinna helt i den aktuella situtationen. Annars kommer nästa liknande situtation att framkalla ännu mer ångest.


   
SvaraCitera

känner likadant rätt ofta men inte alltid


   
SvaraCitera

Kamp:

känner likadant rätt ofta men inte alltid

Fy skäms, man bumpar inte upp gamla trådar sådär. Let the dead remain dead.

@ topic Det du lider av är troligtvis vanlig svenskhet.


   
SvaraCitera

Har också social fobi tror jag. Men det bästa är nog att lära sig att leva med det.


   
SvaraCitera

guitaristheshit:

Har också social fobi tror jag. Men det bästa är nog att lära sig att leva med det.

det tänker jag absolut inte göra. hur kan du säga så? då har man ju inget liv:/


   
SvaraCitera

Kamp:

inget liv:/

Känner mig otroligt träffad.

*fortsätter att sitta i min lägenhet och härja på internet*


   
SvaraCitera

helloFrankie:

På grund av detta tror jag att folk ofta betraktar mig som otrevlig, ointresserad och arrogant vilket inte är så kul.

"The shy/asshole-confusion"

Väldigt vanligt vad jag vet 🙂


   
SvaraCitera

Kamp:

det tänker jag absolut inte göra. hur kan du säga så? då har man ju inget liv:/

Well....Ibland så måste man lära sig att leva med sina problem. För man kan inte ändra på sig själv eller sin livstillvaro. Va glad istället att du inte har cancer eller nåt sånt mera allvarligt skit [smile]


   
SvaraCitera

Vad är det du vill ha tips om?


   
SvaraCitera