Aviseringar
Rensa alla

Social fobi?


Ämnesstartare

mynona:

Man måste acceptera att ens beteende är ett resultat av ens emotionella tillstånd/erfarenheter, och att det är logiskt utifrån de orsakerna och det som är emotionellt logiskt ska man inte skämmas för eftersom alla hade reagerat på liknande vis om de haft samma bakgrund. 

Bra skrivit. Ska försöka trycka in det i skallen!


   
SvaraCitera
mynona

the pepparkaka:

Bra skrivit. Ska försöka trycka in det i skallen!

Gör så! Fick anledning att påminna mig själv senast inatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the pepparkaka: Vara snäll mot sig själv har alltid varit oerhört svårt tycker jag. Motsatsen är lättare.

Jo, men det är också därför du har problem med social fobi. Om du vill minska den behöver du hitta sätt att bli snällare mot dig själv. Är du villig att vandra den vägen och söka sätt att bli vän med dig själv? Svaret på den frågan avgör om du kommer må bättre i framtiden eller inte.


   
SvaraCitera
färg

jag får fortfarande ångest av att vara social och är allt annat än snäll mot mig själv. däremot har jag slutat undvika sociala situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the pepparkaka:

Hur har du lyckats med det?

Vara snäll mot sig själv har alltid varit oerhört svårt tycker jag. Motsatsen är lättare.

Hur gör man det? Känns i stort sätt omöjligt att vända all tid med negativt tänkande och bli snällare mot sig själv :/

KBT, går hos bup, bara o kämpa på liksom, bara att kämpa och vara snäll mot sig själv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur gammal är du? Jag har blivit av med det och är nuförtiden rätt charmig och social enligt andra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Gör så! Fick anledning att påminna mig själv senast inatt

Vad hände då?

Razor:

Jo, men det är också därför du har problem med social fobi. Om du vill minska den behöver du hitta sätt att bli snällare mot dig själv. Är du villig att vandra den vägen och söka sätt att bli vän med dig själv? Svaret på den frågan avgör om du kommer må bättre i framtiden eller inte.      

Synd att frågan inte kunde vara lättare :/

färg:
jag får fortfarande ångest av att vara social och är allt annat än snäll mot mig själv. däremot har jag slutat undvika sociala situationer.

Det är starkt! Hur går det för dig i sociala situationer?

satflaesk:

KBT, går hos bup, bara o kämpa på liksom, bara att kämpa och vara snäll mot sig själv. 

Mm, myckt kämpande.

Exodus:
Hur gammal är du? Jag har blivit av med det och är nuförtiden rätt charmig och social enligt andra. 

Det måste vara härligt!
Jag är gammal, 20 +


   
SvaraCitera
mynona

the pepparkaka: Vad hände då?

Överreagerade inför något en vän gjorde och tolkade det värre än det säkerligen var, men vet egentligen att hn har överseende, och att jag heller inte behövde skämmas för att jag överreagerade eftersom jag inte behöver vara perfekt och en vän kan och ska tåla det ibland, liksom jag själv tål det när någon gör det mot mig


   
SvaraCitera
färg

the pepparkaka:
Det är starkt! Hur går det för dig i sociala situationer?

jag inbillar mig att jag är världens största tönt och att alla hatar mig, men troligtvis är det inte så. det kvittar. jag försöker att inte tänka så mycket på mig själv och låtsas ibland att jag är någon annan, vilket gör det mycket mer uthärdligt. hur går det för dig?


   
SvaraCitera
Draug

Kommer nog aldrig bli kvitt det, men kanske kommer det bli mer lätthanterligt med åren. Har inte blivit det hittills dock ,snarare tvärtom. Men jag har inte varit i rätt läge att bearbeta och jobba med mig själv heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Överreagerade inför något en vän gjorde och tolkade det värre än det säkerligen var, men vet egentligen att hn har överseende, och att jag heller inte behövde skämmas för att jag överreagerade eftersom jag inte behöver vara perfekt och en vän kan och ska tåla det ibland, liksom jag själv tål det när någon gör det mot mig

Då förstår jag, känner igen den situationen

färg:

jag inbillar mig att jag är världens största tönt och att alla hatar mig, men troligtvis är det inte så. det kvittar. jag försöker att inte tänka så mycket på mig själv och låtsas ibland att jag är någon annan, vilket gör det mycket mer uthärdligt. hur går det för dig?

Likande. Intalar mig att inge gillar mig och att alla skrattar bakom min rygg osv. Försökte med det där att vara någon annan, förändrade mig själv en del då, fungerade helt okej för ett tag. Ä inne i en tung period nu

Draug:
Kommer nog aldrig bli kvitt det, men kanske kommer det bli mer lätthanterligt med åren. Har inte blivit det hittills dock ,snarare tvärtom. Men jag har inte varit i rätt läge att bearbeta och jobba med mig själv heller.

Tråkigt att det blciit jobbigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the pepparkaka: Synd att frågan inte kunde vara lättare :/

Men nu låter du ganska lat. Tumme ned Vill du må bättre eller inte? Det kommer inte att komma ett mirakel, du behöver jobba på det om du vill uppnå en inre trygghet.


   
SvaraCitera
b1son

Razor: Men nu låter du ganska lat.  Vill du må bättre eller inte? Det kommer inte att komma ett mirakel, du behöver jobba på det om du vill uppnå en inre trygghet.

det handlar ju snarare om att påbörja ett långt och jobbigt arbete som man ofta är osäker på om det kommer ge något som helst resultat. det är skrämmande och man behöver massor av stöd för att orka med det. man måste vara i rätt läge för att kunna se något annat än problemen också. det handlar sällan om lättja och att antyda att någon som mår dåligt är lat är alltid destruktivt för ofta tycker personer som mår psykiskt dåligt själva att de bara är lata och borde ta sig i kragen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Men nu låter du ganska lat. Tumme ned Vill du må bättre eller inte? Det kommer inte att komma ett mirakel, du behöver jobba på det om du vill uppnå en inre trygghet.

Är ganska lat tyvärr 🙁 Eller, jag ser det som att jag har försökt så mycket att jag snart inte orkar försöka längre. Men klart jag vill må bättre!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the pepparkaka: Är ganska lat tyvärr 🙁 Eller, jag ser det som att jag har försökt så mycket att jag snart inte orkar försöka längre. Men klart jag vill må bättre!

Okej, har du provat med någon SSRI-medicin (antidepressiv)? Vissa av de dämpar den sociala fobin tillräckligt för att man ska kunna ta tag i resten själv med hjälp av stöd och terapiska metoder.


   
SvaraCitera