Aviseringar
Rensa alla

Sociala problem-hjälp sökes


Ämnesstartare

Hej, 
så länge jag minns har jag varit den där tillbakadragna tjejen som alltid fått höra saker som "ta mer plats", "du säger inte så mycket du" och sånt i den stilen.
Jag har nära vänner som jag kan lita på, men de har jag känt nästan hela livet. Nu för tiden har jag mycket svårt för att skapa nya relationer, då jag inte vågar kontakta folk först och har ett starkt bekräftelsebehov, kan typ inte ens va den som börjar följa på instagram längre för det känns som att personen i fråga inte gillar mig för då hade ju DEN redan gjort det.
Varje dag innebär ångest, det kan handla om undvikande beteenden som att jag till exempel hastigt vänder håll när jag ser en bekant gå förbi, eller att jag vid lunchen sitter tyst med min klass och tänker på hur konstig och tråkig jag måste verka. 
Jag blir alltså lätt påverkad av hur folk beter sig mot mig, om nån inte säger hej en dag kan jag känna som att han/hon inte gillar mig även fast jag såklart vet att det inte är så. 
Nu är jag extremt less på att känna såhär, och att styras av vad jag tror att andra tycker om mig. Jag vill skaffa nya vänner och få ett större socialt liv!! Om nån har tips på vad jag kan göra för att uppnå detta skulle jag bli väldigt tacksam. Kanske nån som haft liknande problem? Puss på er


   
Citera


   
SvaraCitera

lolololol

Var precis som du i många år. Undvika att prata folk, bli mer inåtdragen får det svårare att bli social och glömma hur man pratar med folk. Och det enda som funkade för mig var tvinga sig själv in en obekväm och jobbig social situation. Blunda, andas räkna till 10 och gör det bara. Glöm allt. Lycka till nu, du är stark! Kram


   
SvaraCitera

sociala situationer brukar bli lättare att hantera ju mer man utsätter sig för dem. öva på att ta kontakt med folk. jag har själv varit tillbakadragen och jag är det fortfarande i många sammanhang, så jag vet hur svårt det är. men det som har hjälpt för mig är att utsätta mig för situationer som går utanför min comfort zone. om du har några intressen eller hobbies t.ex någon sport, musik, böcker, film, kolla upp vad det finns för gruppaktiviteter du kan börja på. på sådana kan du träffa människor du har gemensamma intressen med.


   
SvaraCitera
b1son

som sagt så är enda sättet att börja utsätta sig för situationerna man är rädd för, och se att man faktiskt kan överleva även om det inte alltid går rätt. om det är svårt att börja på egen hand så kan kbt vara till stor hjälp. går att söka via vårdcentral, eller så kan man kanske kontakta skolsköterskan eller så.


   
SvaraCitera

lolololol: "du säger inte så mycket du"

vet hur det är. idioter.


   
SvaraCitera

Tycker det stämmer att utsätta sig för sociala situationer så mycket som möjligt, att vara utåtriktad och engagera sig i samtal är någonting man alltid får träna på - men mycket ligger i självkänslan.


   
SvaraCitera

Det är bara mycket lättare att lägga fokus på andra, visa kärlek och bekräftelse på dem om man också kan älska sig själv 


   
SvaraCitera