Aviseringar
Rensa alla

Socialdemokraterna dumpar Vänsterpartiet


Ämnesstartare

Det har varit tydligt länge nu, men nu är det officiellt. Socialdemokraterna bryter med Vänsterpartiet och inleder ett fördjupat samarbete med Miljöpartiet.

Högerhaggan Mona Sahlin och den socialdemokratiska partiledningen har alltså gjort sitt val; man vill framöver endast sammarbeta med Miljöpartiet: Ett socialliberalt parti med maktgiriga karriärister som numera inte har några vänstervärderingar och helt saknar förankring i arbetarklassen och arbetarrörelsen. Ett parti som sammarbetar med allianspartierna på flera håll i landet och som på riksnivå hotat att göra det samma för att få mera politisk makt.

Detta kommer knappast att vara populärt inom LO vars medlemmar helt klart föredrar Vänsterpartiet framför det fackföreningsfientliga Miljöpartiet. Även inom sossarna har vi på sistånde sett mycket upprördhet över socialdemokratins fortsatta högervridning, ja t.o.m. en del miljöpartister är arga över högervridningen och hur partiet behandlat vänstern.

Så nu förväntar jag mig att Vänsterpartiet går ut och förkunnar att man inte kommer att hjälpa en socialdemokratisk/miljöpatristisk högerregering till makten i valet 2010. Och att man istället placerar sig i konfrontativ opposition och allierar sig med andra vänsterkrafter.

Förmodligen så kommer alliansen därmed att vinna även nästa val (men som det ser ut idag så är det ju tyvärr ingen större skillnad mellan M och S, varför väljarna hoppar mellan partierna), men Vänsterpartiet kommer säkerligen att dubbla sina mandat och därmed stärka sin ställning rejält. De stora förlorarna kommer att bli just socialdemokraterna som kommer att gå precis samma öde till mötes som sina systerpartier ute i Europa, som gjort samma dumma val som S nu gör.


   
Citera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Så nu förväntar jag mig att Vänsterpartiet går ut och förkunnar att man inte kommer att hjälpa en socialdemokratisk/miljöpatristisk högerregering till makten i valet 2010

Det har dom redan gjort:
Ohly: S begår ett stort misstag

KarlMarx:

Och att man istället placerar sig i konfrontativ opposition och allierar sig med andra vänsterkrafter.

Jag skulle faktiskt inte bli enormt förvånad i fall att de allierade sig med Allianspartierna (även om chansen/risken naturligtvis inte är hög). Detta har ju faktiskt redan skett på kommunal nivå på ett antal platser runt om i Sverige. Bla senast nu i Finspång:
Vänstern sänker Socialdemokraterna med en höger!

Men även på en del andra platser runt om i landet sedan valet.

KarlMarx:

men som det ser ut idag så är det ju tyvärr ingen större skillnad mellan M och S

Håller med helt om att bägge partierna är rätt lika.

KarlMarx:

Ett socialliberalt parti med maktgiriga karriärister

KarlMarx:

Detta kommer knappast att vara populärt inom LO vars medlemmar

Vill bara påpeka att även LO är överfullt av karriärister (menar då naturligtvis inte de medlemmar de representerar utan själva representanterna).

Värt också att notera är att runt 50% av LOs medlemar röstar på något Alliansparti så långt ifrån alla lär vara missnöjda med att det går dåligt för S.

Dessutom tror jag att V kommer att tjäna på detta (förutsatt att de genomför det hela på rätt sätt och börjar kritisera S lika mycket som de kritiserar M) i alla fall när det gäller att växa som parti. Kryper de till korset och vänder upp rumpan för S så kommer det naturligtvis att gå dåligt för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Högerhaggan Mona Sahlin

lol [bigsmile]

Skönt att de nu ser ut att lägga ner samarbetet med de demokratiföraktande kommunistsvinen (även om sossarna inte heller har mycket till övers med demokrati). Även för etablerade vänsterpartier är det nu för gammaldags och extremt att samarbeta med gamla inskränkta Stalinister.

KarlMarx:

Detta kommer knappast att vara populärt inom LO vars medlemmar helt klart föredrar Vänsterpartiet framför det fackföreningsfientliga Miljöpartiet.

LO är ju ändå på kanten till undergång (äntligen). Så varför smöra för ett sjunkande skepp?

KarlMarx:

men Vänsterpartiet kommer säkerligen att dubbla sina mandat och därmed stärka sin ställning rejält.

Som det ser ut just nu så får troligen vänsterpartiet tillsammans med kristdemokraterna lämna sina platser i riksdagen för sverigedemokraterna och ett åter ökande socialdemokratiskt parti.
Kanske är detta äntligen ett för Sverige ordentligt kliv bort från terrorvänstern och kommunismen. Låt oss efter detta aldrig se vänsterpartiet som rumsrena igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Det har dom redan gjort:
Ohly: S begår ett stort misstag

Utmärkt i.s.f. Men det är ändå troligt att de viker sig tillsist.
Men genom att vänta tills sista minuten så kan de kanske tvinga fram en större vänstervridning än vad de annars skulle ha kunnat.

Jakob_E:

Jag skulle faktiskt inte bli enormt förvånad i fall att de allierade sig med Allianspartierna

Det kommer inte att hända. Det är en helt annan grej i små kommuner som i Finspång eller i Fagersta där Vänsterpartiet har egen majoritet men ändå sammarbetar med alla partier.

Jakob_E:

Vill bara påpeka att även LO är överfullt av karriärister (menar då naturligtvis inte de medlemmar de representerar utan själva representanterna).

Visst finns det karriärister inom LO och är naturligtvis de som också tar sig till toppen. Men jag tycker ändå att inte är lika vanligt med karriärister inom LO som inom ex. socialdemokratiska partiet.

Jakob_E:

Värt också att notera är att runt 50% av LOs medlemar röstar på något Alliansparti så långt ifrån alla lär vara missnöjda med att det går dåligt för S.

Det där stämmer faktiskt inte. Endast 24.5% av LO-medlemmarna röstade på något alliansparti i valet 2006, och då hade moderaterna ändå mer än fördubblat sitt väljarstöd vilket lär ha återställts vid det här laget. Så alliansen har nog bara stöd från max 20% av LO:s medlemmar. http://lotidningen.lo.se/?id_site=8&id_item=3596

LO-väljarna säger även bestämt nej till en S-MP koalition:
http://lotidningen.lo.se/?id_site=8&id_item=20105

Jakob_E:

Dessutom tror jag att V kommer att tjäna på detta (förutsatt att de genomför det hela på rätt sätt och börjar kritisera S lika mycket som de kritiserar M) i alla fall när det gäller att växa som parti.

Instämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Det kommer inte att hända.

Naturligtvis är risken/möjligheten extremt liten, men skulle ändå inte bli totalt förvånad. Tänk tex en situation där S inte erbjuder V något samtidigt som Alliansen tex erbjuder dem ett par ministerposter i stil med Socialförsäkringsminister, Integrations- och jämställdhetsminister, Biståndsminister eller Migrationsminister samtidigt som de väljer att kompromissa i några av Vs frågor.

Kombinera sedan detta med att det hela tex blir en åtgärd som håller SD borta från makten så kan nog både V och Alliansen vara redo att hitta alternativlösningar.

KarlMarx:

Det där stämmer faktiskt inte.

Du har rätt. Blandade ihop det hela med att endast runt 50% röstade på Socialdemokraterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

men Vänsterpartiet kommer säkerligen att dubbla sina mandat och därmed stärka sin ställning rejält.

Tillåt mig skratta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Naturligtvis är risken/möjligheten extremt liten, men skulle ändå inte bli totalt förvånad.

Ser hur du menar, men jag håller det för väldigt otänkbart trots allt. Jag skulle bli oerhört förvånad (och besviken) om det hände, men jag vågar i princip utesluta det.

Gud_:

Tillåt mig skratta.

På vilket sätt menar du att det är otänkbart? Betrakta situationen:

I senaste valet så fick allianspartierna stöd från 24.5% av LO-arbetarna, i dag så har de säkerligen stöd från färre än 20% av LO-arbetarna med tanke på hur opinionsläget skiftat. De allra flesta LO-arbetare är djupt fientliga till högerpolitik och liberalism.

LO-arbetarna är väldigt fientliga till Miljöpartiet som har mycket, mycket litet stöd hos LO-kollektivet. LO-arbetarna är inte glada över att Socialdemokraterna valt att fördjupa sitt samarbete med Miljöpartiet och helt exkludera Vänsterpartiet. LO-arbetarna är också mycket missnöjda med att Socialdemokraterna gått fortsatt högerut och i princip accepterat alla de försämringar som alliansen genomfört.

Således är det fullt rimligt att en hyffsad andel av LO-arbetarna kommer att överge Socialdemokraterna till förmån för Vänsterpartiet i valet 2010. Lägg där till missnöjda vänstersossar och en del missnöjda Miljöpartier.

Se vi på länder ute i Europa, ex. Tyskland där situationen är likartad med ett högersocialdemokratiskt parti i allians med de gröna, så har det radikala vänsterpartiet där 15% av rösterna (och är faktiskt största parti i forna Östtyskland med över 30% av rösterna).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Således är det fullt rimligt att en hyffsad andel av LO-arbetarna kommer att överge Socialdemokraterna till förmån för Vänsterpartiet i valet 2010. Lägg där till missnöjda vänstersossar och en del missnöjda Miljöpartier.

Eller så går dom till SD som dom flesta andra missnöjda sossarna. Skulle chansa på att V kanske ökar med 0,2% alternativt sjunker med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vänsterpartiet är så körda oavsett vad så tvingas de samarbeta med SAP eftersom de inte vill se en högerregering och då är de tvungna att samarbeta med S och då blir de överkörda.

Det hade varit bättre med Entrism i SAP, SSU, S-Studenter och så vidare än en massa vänstersekter som aldrig kommer att inneha någon makt innan revolutionen kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud_:

Eller så går dom till SD som dom flesta andra missnöjda sossarna. Skulle chansa på att V kanske ökar med 0,2% alternativt sjunker med det.

Ja, det kan man ju också tro...
Men det omvända är troligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

Vänsterpartiet är så körda oavsett vad så tvingas de samarbeta med SAP eftersom de inte vill se en högerregering och då är de tvungna att samarbeta med S och då blir de överkörda.

Jag hoppas verkligen att V inte kommer att lyfta en S/MP-regering till makten, då det politiskt sett inte är någon skillnad på S/MP och C/FP/KD/M.

Men visst kommer S och MP att krypa tillbaka till V sen när det visar sig att de ensamma inte har en chans att komma i regering, men om Vänsterpartiet ska hjälpa dem då så får de fan betala dyrt. (väldigt dyrt...)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Ja, det kan man ju också tro...
Men det omvända är troligare.

Vi får väl se. 🙂


   
SvaraCitera

Ju fler som tar avstånd från vänsterpartiet desto bättre![cool]


   
SvaraCitera

KarlMarx:

Förmodligen så kommer alliansen därmed att vinna även nästa val (men som det ser ut idag så är det ju tyvärr ingen större skillnad mellan M och S, varför väljarna hoppar mellan partierna), men Vänsterpartiet kommer säkerligen att dubbla sina mandat och därmed stärka sin ställning rejält.

Tror du verkligen på det där?

Jag tror det här bara visar att kommunismen är så jäkla passé att till och med Mona inte vill längre jobba med dem.

Jag tror V blir ett ännu större sjunkande skepp som folk inte tycker det är värt att lägga sin röst på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonte6:

Jag tror det här bara visar att kommunismen är så jäkla passé att till och med Mona inte vill längre jobba med dem.

Jag tror V blir ett ännu större sjunkande skepp som folk inte tycker det är värt att lägga sin röst på.

Som Gud_ sade, vi får väl se. 🙂

Jag tippar allså att förutsatt att sossarna verkligen droppar Vänsterpartiet och inte kryper tillbaka snart, så kommer Vänsterpartiet att fördubbla sitt väljarstöd (d.v.s. från 5.82% till +11.64%). Det är en ganska järv gissning från min sida, det är inte vanligt att så stora ökningar sker på så kort tid (2 år), men vafan jag tror det är möjligt. [smile]


   
SvaraCitera