Aviseringar
Rensa alla

Socialdemokratisk mentalitet skadar samhället och förslappar människor


Ämnesstartare

Sverige är ett land av människor som hela tiden skjuter över ansvaret för sina liv på andra. Är det verkligen statens fel att Alkis-Robban, 44 bast, har supit bort sitt liv och bor i ett vindsförråd i Flemmingsberg? Det här var naturligtvis ett extremt exempel, men det här konstanta gnället och överskjutandet av ansvar på omgivningen irriterar mig. Att ta tag i sitt liv, se sina problem och göra något åt dom är sånt jag skattar högt, gnällspikar som skyller allt på samhället ger jag inte mkt för.

Fredrik Reinfeldt och Anders Borg är bara människor och har sina begränsningar dom med, men dom m.fl har iaf förhoppningsvis fört in Sverige på rätt väg med en politik som kan få fart på Medelsvensson och tvinga honom att röra lite på fläsket. Ingenting kommer gratis i livet, kanske har även folkhemsskadade svennebananer insett det nu.
Var med på mitt resonemang och rösta borgerligt i valet nästa höst.


   
Citera

Borgarna är döda sen länge.


   
SvaraCitera

Vi alla borde vara högavlönade chefer!


   
SvaraCitera

Sexige Sigge:

rösta borgerligt i valet nästa höst

Ja, det låter som ett radikalt sätt att förändra Sveriges politik.


   
SvaraCitera

Sexige Sigge:

Är det verkligen statens fel att Alkis-Robban, 44 bast, har supit bort sitt liv och bor i ett vindsförråd i Flemmingsberg?

Nej det är klassamhällets fel [no-no]


   
SvaraCitera

alter ego:

Ja, det låter som ett radikalt sätt att förändra Sveriges politik.

[bigsmile]

Är inte den här tråden lite väl revolutionär för UM?


   
SvaraCitera

Sexige Sigge:

Sverige är ett land av människor som hela tiden skjuter över ansvaret för sina liv på andra. Är det verkligen statens fel att Alkis-Robban, 44 bast, har supit bort sitt liv och bor i ett vindsförråd i Flemmingsberg?

Nej, men det är statens (regeringens) ansvar att se till att Svergie förblir ett bra och fungerande land och ha ett fungerande samhälle, det går inte om man inte hjälper folk som Alkis-Robban.
Låter man bli att hjälpa dem, blir det bara mer och mer folk som inte kan komma upp på benen.
Bidragen är bra för att hindra dem att få stora skulder som gör att dem bara kommer djupare och djupare in i problemen.

Så ser jag på det iaf.[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Ja, det låter som ett radikalt sätt att förändra Sveriges politik.

Det radikala steget skedde redan vid förra valet, men vi måste fortsätta på den inslagna vägen. Det finns ju risk för "återfall" efter 50+ år av socialdemokratisk hegemoni.

McLuver:

Nej det är klassamhällets fel

Det är ju exakt den där mentaliteten jag menar. Vet inte hur seriöst just ditt inlägg var, men många resonerar ju så. Jag har varken rika föräldrar eller ett särskilt högavlönat jobb, inte tar jag till flaskan för det


   
SvaraCitera

Sexige Sigge:

inte tar jag till flaskan för det

du är en stark människa [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ditt resonemang är mitt resonemang. Håller med in i minsta detalj.


   
SvaraCitera

Sexige Sigge:

Att ta tag i sitt liv, se sina problem och göra något åt dom är sånt jag skattar högt

Definiera "att ta tag i sitt liv"-biten. Har du någon handlingsplan för detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Bidragen är bra för att hindra dem att få stora skulder som gör att dem bara kommer djupare och djupare in i problemen.

Bidrag ska den ha som inte kan äta sig mätt varje dag. Det ska inte finnas minsta möjlighet att människor ska kunna leva på bidragen och skippa att arbeta. Bidragens enda syfte ska vara att hålla folk vid liv.

Ricochet:

Definiera "att ta tag i sitt liv"-biten. Har du någon handlingsplan för detta?

Om vi håller oss kvar vid exemplet Alkis-Robban så kan han ju börja med att inse sina egnamöjligheter att göra nåt åt sin situation. En alkoholismbehandling klarar han av på relativt kort tid om han bara vill och har karaktär nog att motstå frestelsen att återfalla. Efter avslutad behandling är det viktigt att bygga upp ett socialt nätverk i en miljö där man inte festar och super som dårar. Det gör han lättast genom att skaffa sig ett jobb eller börja utbilda sig, samt en konstruktiv fritidssysselsättning. Då är grunden lagt, och när den väl är det så fortsätter ofta den positiva spiralen.
Det allt handlar om i grunden är att se sin egna roll och inte alltid skylla sin livssituation på "staten", "klassamhället" osv osv


   
SvaraCitera

Det bästa vore nog att skjuta av alla liberaler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erkowich:

Vi alla borde vara högavlönade chefer!

[zzz]


   
SvaraCitera

Sexige Sigge:

Jag har varken rika föräldrar eller ett särskilt högavlönat jobb, inte tar jag till flaskan för det

Flaskan värmer gott, flaskan värmer bäst. Ja alltid värmer flaskan bäst! [censur]


   
SvaraCitera