Aviseringar
Rensa alla

socialt arbete eller antropologi?


Ämnesstartare

Vad ska jag plugga tkr? I framtiden vill jag jobba med männskliga rättigheter eller som socialarbetare. Hjälpa folk som har det svårt helt enkelt. 

Om man läser socialt arbete (i UK som jag planerar att göta isf) blir man socialarbetare direkt efter examen. 

Antropologi handlar om kulturella skillnader och man läser tex religion och liknande i den utbildningen. Man kan jobba med en massa efter examen social arbete inkluderat. MEN för många yrken måste man läsa vidare i ngt år eftersom antropologin inte skulle täcka allt. 


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Läs det du vill läsa Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hoppa av IB, det är en sekt

cuzIcan: Tycker ngt annat skulle passa dig bättre (isf vad, kommentera!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnSnubbe:
Läs det du vill läsa Skål

men jag vet inte vad som är bäst för det jag vill jobba med :/ 

df rqp:
hoppa av IB, det är en sekt

haha, har bara ett halvår kvar, ska inte ge upp nu <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
hoppa av IB, det är en sekt

vad dåligt förslag. bara för hon tänkt jobba med nåt bra som du säger så? samma som när du sa åt mig att jag borde hoppa av utbildningen jag gick


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

socialt arbete känns sjukt onödigt. vet en vän som pluggade det i brist på högre snitt att plugga annat. kns som en kurs för folk som inte kan läsa något bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Socialt arbete är tråkigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meningslöst och tråkigt att jobba med det, men tror inte man förstör så mkt om man gör det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skulle vilja läsa antropologi i alla fall, så rekommenderar nog det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har läst antropologi och tycker själv inte det är superspännande om jag ska vara ärlig, skulle hellre läsa sociologi om jag ville läsa något liknande. Men det är nyttigt att ha ett antropologiskt perspektiv på metod om inte annat. Kan förvarna dig om att antropologi INTE är som i Bones eller andra serier. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
socialt arbete känns sjukt onödigt. vet en vän som pluggade det i brist på högre snitt att plugga annat. kns som en kurs för folk som inte kan läsa något bättre

jag har nästan tillräckligt höga betyg för att kma in på cambridge (jag har 545, behöver 549) för att läsa antropolgi där då (de har inte socialt arbete). För att läsa socialt arbete på den bästa skolan som finns behöver jag typ 375 poäng, så känns som att jag kmr hamna i en kurs där ingen har något egentligt intresse utan bara e där för att de inte kom in på ngt annat. Fast vill ändå jobba som socialarbetare, tycker att det är ett väldigt viktigt jobb. Barn behöver någon som de alltid kan vända sig till oberoende i vilken familj de bot hos. 
Efter att ha läst böcker som "pojken som kallades det" och liknande blir jag inspirerad. jag vet att det är stressigt, en massa pappersarbete och en skitlön, men om jag kan göra skillnad inågons liv eller till och med rädda ett liv blir det värt det. 

patrick bateman:
Socialt arbete är tråkigt. 

tvivlar på det (läs ovanstående) 

ennie:
meningslöst och tråkigt att jobba med det, men tror inte man förstör så mkt om man gör det

förstör hur då? 

Chuz Martinez:
jag skulle vilja läsa antropologi i alla fall, så rekommenderar nog det

lutar mot det valet. att läsa socialt arbete med de betyg jag har ser inte heller bra ut på CV och sånt. kan få mig att framstå som lat. 

Rödingajäveln:
Har läst antropologi och tycker själv inte det är superspännande om jag ska vara ärlig, skulle hellre läsa sociologi om jag ville läsa något liknande. Men det är nyttigt att ha ett antropologiskt perspektiv på metod om inte annat. Kan förvarna dig om att antropologi INTE är som i Bones eller andra serier. Galen

jobbar du med något relaterat till ämnet nu då? 🙂 och har du ett intresse för socialkulturell psykologi? har en känsla av att antropology och socialkultrell psykologi överlappar lite här och där. speciellt med tanke på att många utbildande antropologer gör research som används i psykologin. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: tvivlar på det (läs ovanstående)

Har socialt arbete  i skolan, det jag gör på praktiken är socialt arbete och mina lärare i socialt arbete har gjort det också i många, många år. 

Inte kul. Man kan göra mycket roligare och bättre grejer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Har socialt arbete  i skolan, det jag gör på praktiken är socialt arbete och mina lärare i socialt arbete har gjort det också i många, många år. 

Inte kul. Man kan göra mycket roligare och bättre grejer. 

fast jag kmr inte läsa det på svensk gymnasienivå -.-' och angående praktik beror det mkt var och vad man gör. 
I sverige kallas det jag vill läsa för socionomprogrammet btw 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan: fast jag kmr inte läsa det på svensk gymnasienivå -.-' och angående praktik beror det mkt var och vad man gör. 
I sverige kallas det jag vill läsa för socionomprogrammet btw

Nej men tror inte att skillnaden är så värst annorlunda och jag vet att det beror på vad man gör, alla i min inriktning gör olika saker liksom. 

Socionom snackar de också mycket om i skolan. Känns som en typisk grej här där man inte gör så mycket. Kuratorer t.ex. läser väl nån socionomlinje. 

Ska jag rösta på dina alternativ säger jag psykologi. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

jobbar du med något relaterat till ämnet nu då? 🙂 och har du ett intresse för socialkulturell psykologi? har en känsla av att antropology och socialkultrell psykologi överlappar lite här och där. speciellt med tanke på att många utbildande antropologer gör research som används i psykologin. 

Antropologi innebär lite förenklat studier av "kulturer" (i samhällen, i grupper, etc.). I t.ex. USA är det ett väldigt brett ämne med massor av underkategorier som arkeologi, gruppsykologi, socialantropologi, m.m. I Sverige är det smalare och t.ex. arkeologi är ett helt fristående ämne. Det är alltså väldigt olika från land till land hur ämnet avgränsas. Det jag läst är grundkursen i socialantropologi i Lund och det är ju ingenting med att pilla med ben eller sånt (som man gör i t.ex. rättsantropologi) utan snarare studera olika grupper och kulturer genom observation och undersökningar. Vi läste mest om olika ursprungsfolk och olika antropologiska metoder. Men ja antropologi och psykologi överlappar ganska mycket inom delar av antropologin. Antropologi är egentingen inte ett eget ämne i första hand tycker jag utan går nästan alltid ihop med andra discipliner som psykologi, sociologi, historia, m.m. Man gör mycket antropologiska studier även inom andra ämnen också.


   
SvaraCitera