Aviseringar
Rensa alla

Sockerberoende - allvar eller trams?


Cobrak

SvenskWithAttitude:
Läs på lite för helvete innan du öppnar käften, jag har personer i min närhet som är sockerberoende och det är ungefär jämförbart med en pundare...

+1
Det må inte vara samma drog, men samma tänk och det är där problemet ligger.


   
SvaraCitera
Kudhos

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2235907/

Tl;dr
our components of addiction are analyzed. “Bingeing”, “withdrawal”, “craving” and cross-sensitization are each given operational definitions and demonstrated behaviorally with sugar bingeing as the reinforcer. These behaviors are then related to neurochemical changes in the brain that also occur with addictive drugs. Neural adaptations include changes in dopamine and opioid receptor binding, enkephalin mRNA expression and dopamine and acetylcholine release in the nucleus accumbens. The evidence supports the hypothesis that under certain circumstances rats can become sugar dependent. This may translate to some human conditions as suggested by the literature on eating disorders and obesity


   
SvaraCitera
O.G.
 O.G.

SvenskWithAttitude:

Dåligt förhållande till socker i ung ålder...

Föräldrar har en påverkan på sina barn. Wow, det hade jag aldrig kunnat gissa!

Föräldrar som matar sina med godis, läsk och annat skräp är lika dåliga som föräldrar som är alkoholister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

herkuled: Precis, man kan bli beroende av vad som helst om det finns i tilltäckligt stor tillgång, tex datorberoende, träningsberoende. Det kan få en att må bra i lagom mängder men om man överdoserar kan det få dåliga konsekvenser.

Det kan få mer eller mindre förödande konsekvenser, men det är inte medicinska tillstånd som man kan förvänta sig att få medicinsk vård för att komma till rätta med. Till skillnad från säg heroinberoende eller alkoholberoende.

SvenskWithAttitude: Läs på lite för helvete innan du öppnar käften, jag har personer i min närhet som är sockerberoende och det är ungefär jämförbart med en pundare...

Har du ens stött på en pundare? De är helt trasiga....

Cobrak: Byt ut "äter ohälsosamma mängder" till missbruka istället, för det är precis vad det är i ett beroende. Och det omfattar alla typer av sådana.

Fast hur ska en läkare hjälpa dig att komma till rätta med ett sockerberoende? Och ska man verkligen betrakta sockerberoende som en sjukdom, snarare än ett symptom på underliggande psykisk ohälsa eller brist på självdisciplin? Det är det det handlar om här.

Om sockerberoende är något du helt och hållet kan åtgärda på egen hand, så är det inte rimligt att det tar sjukvårdsresurser i anspråk.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:
Man har ju inte ett fysiskt beroende av humor bara för att man mår bra (dopamin frisätts) när man skrattar...

Vissa mår psykiskt dåligt för att de inte skrattar/är glada så mycket som de vill eller behöver vara glada... Därför kan man börja missbruka t.ex. socker, sex, narkotika, alkohol, spel eller ägna sig åt (ev annat) kriminellt.

För övrigt; vid intag av socker och särskilt vid sockerberoende så Vänjer man kroppen vid socker och då kan man få fysiska symptom, t.ex. trötthet eller ev utmattning, om man inte får i sig socker (igen). ... Men ja, heroinberoende och sockerberoende är två (helt) olika beroenden med Beroende som mgn, sedan kan ett väldig Svårt sockerberoende vara svårare att hantera för vissa människor... Så det bör tas på lika stort allvar som vilket beroende som helst. Skulle vilja säga att de flesta beroenden är farliga och då kan du tänka dig hur farligt det är att vara beroende av något som i sig är giftigt/farligt (t.ex. vitt socker). (Vi är beroende av näring men all näring är inte farligt för alla)


   
SvaraCitera

ja ä beroende av socker, blir typ hungrig men bara på sötsaker liksom 


   
SvaraCitera

Mythic:

Vi har alla åsikter om invandring. Vad är underlagen för ditt foliehattiga påstående om nedtystning?

Egna erfarenheter, omgivningen-

ekivok ekvilibrist:

Om du har ett sockerberoende och inte får i dig nåt socker på ett par dagar börjar det klia i fingrarna, du får impulser att köpa sötsaker, blir kanske lite irriterad när du inte får nåt...

Om du har ett heroinberoende och inte får i dig heroin på ett par dagar skiter du på dig och kaskadspyr... vridande i dödsångest, skakningar, sömnlöshet... osv. osv.

Det är helt enkelt inte jämförbart. Däremot kan man såklart prata om sockerberoende som ett rent psykologiskt tillstånd, där det mycket riktigt finns anledningar till varför man utvecklat ett psykiskt beroende av något som får en att må bra, något som tröstar, något som gör att man slipper tänka och känna, vad det än må vara...

Är du dum på riktigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: The evidence supports the hypothesis that under certain circumstances rats can become sugar dependent. This may translate to some human conditions as suggested by the literature on eating disorders and obesity

I det här fallet är det nog vanskligt att jämföra råttor med människor. Finns det något stöd över huvud taget för att sockerberoende människor som inte får i sig socker på några dagar får fysiska abstinenssymptom?


   
SvaraCitera
Cobrak

ekivok ekvilibrist:

I det här fallet är det nog vanskligt att jämföra råttor med människor. Finns det något stöd över huvud taget för att sockerberoende människor som inte får i sig socker på några dagar får fysiska abstinenssymptom?

Av egen erfarenhet, ja, det får man.


   
SvaraCitera

Din ignorans är så jävla.. jag orkar inte. Har i mina unga dar tryckt i mig allt från socker till höga doser amfetamin och fastän det inte ger samma abstinens och konsekvenser är saknaden lika fucking stor. En drog är en drog oavsett och det har andra i tråden tydligt tryckt upp i skallen på dig.


   
SvaraCitera
Kudhos

ekivok ekvilibrist:

I det här fallet är det nog vanskligt att jämföra råttor med människor. Finns det något stöd över huvud taget för att sockerberoende människor som inte får i sig socker på några dagar får fysiska abstinenssymptom?

beror väl på hur mycket socker som personen får i sig vanligtvis? Har testat att gå "vitt" och avstå allt med socker då jag är en gottegris. Kan erkänna att det var svårare än vad jag trodde. Tvivlar på att man kommer få symptom som t.ex grova pundare kan få. Men det är väl just därför socker inte är olagligt. Det är ju inte särskilt potent jämfört med narkotika. Men det finns ju en kemisk reaktion som sker med socker. Mild men den existerande. 


   
SvaraCitera

Ingen aning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak: Av egen erfarenhet, ja, det får man.

Vad är det för abstinenssymptom du fått?

Pundarjävel: Din ignorans är så jävla.. jag orkar inte. Har i mina unga dar tryckt i mig allt från socker till höga doser amfetamin och fastän det inte ger samma abstinens och konsekvenser är saknaden lika fucking stor. En drog är en drog oavsett och det har andra i tråden tydligt tryckt upp i skallen på dig.

Nu tror jag du misstolkar mig lite. Jag förstår att människor kan vara psykiskt beroende av det mesta som får en att må bra och att detta kan få klart negativa konsekvenser för ens mående. Men att börja prata om att signalsubstanser och göra jämförelser med fysiskt beroendeframkallande droger, vad är egentligen poängen med det?

Socker är helt enkelt inte jämförbart med droger ur ett beroendeperspektiv. Sockerberoende är enbart, eller åtminstone till klart största del, psykiskt beroendeframkallande. "Sockerberoende" är inte att betrakta som någon sorts medicinsk diagnos. Vad kan man då som läkare säga annat än: "dra ner på sockret!"? Plus eventuell remiss till kurator eller psykolog om man behöver hjälp med att bryta destruktiva beteendemönster?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Men det finns ju en kemisk reaktion som sker med socker. Mild men den existerande.

Kemiska reaktioner sker när du vaknar, går upp, äter frukost, duschar, borstar tänderna, går till skolan/jobbet, lär dig saker, utför arbetsuppgifter, umgås med vänner, skrattar, bajsar och sover också. Dopamin frisätts garanterat, men det innebär inte att man kan prata om beroende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Plus eventuell remiss till kurator eller psykolog om man behöver hjälp med att bryta destruktiva beteendemönster?

Plus en dietist då, men inte heller i det sammanhanget är det någon poäng att prata om beroende. I så fall är jag beroende av grönsaker... äter det dagligen, dopamin frisätts... jag mår bra av det... skulle jag inte äta det så skulle jag inte må precis lika bra... det hade kanske inte varit mätbart på kort sikt, men kanske kunde det betraktas som någon sorts avvänjning... ja, ni kanske fattar, eller så är det väl jag som är ignorant...


   
SvaraCitera