Aviseringar
Rensa alla

Söka högskola


Ämnesstartare

Hej!

Jag har ett problem med att hitta en utbildning till universitet
Jag vet inte var jag ska söka, jag var med min syo här i veckan och vi sökte genom dataprogram och linjer, men vi hittade ingen utbildning till mig.

Vad är det för utbildning jag vill ha? Jo, jag vill typ vara som onoff support och bygga datorer, fixa trasiga datorer, lära mig om dem , jobba i en datorbutik osv.
Problemet är bara jag hittar program som typ Civilingenjör (dem läser en massa andra saker), Programmerare, Datatekniker (lät ju bra problemet är bara en massa jobbiga kurser.) Samma med Datavetenskap.
Jag är också väldigt miljöintresserad och har hittat en linje som verkar bra, men helst vill jag bli något av båda.

Jag går i Natur/Natur (fråga mig inte mamma tvinga mig).
Jag läser inte Natur/Data, för jag klarar inte matten i det.

Problemet är också att min mamma vill att jag ska bli läkare och vill skicka mig till Polen, för att studera (dem har inte så höga krav).

Hon sa att jag behöver hitta en kurs där det är säkert att man kunde få jobb direkt efteråt och behålla det när det blir kris, ifall jag inte ville bli läkare.

Tacksam för svar, har ni några frågor så ställ dem. [smile]


   
Citera
Tyrael

   
SvaraCitera

Vad krävs det för betyg för att komma in i Polens läkarutbildning egentligen?


   
SvaraCitera
Åtta

För det du vill bli så krävs ingen högskoleutbildning.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Problemet är också att min mamma vill att jag ska bli läkare och vill skicka mig till Polen, för att studera (dem har inte så höga krav).

Vill du inte bli läkare skall du inte bli det. End of discussion. Det är ditt liv och inte din moders.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Vad är det för utbildning jag vill ha? Jo, jag vill typ vara som onoff support och bygga datorer, fixa trasiga datorer, lära mig om dem , jobba i en datorbutik osv.

Haha, en högskole/universitetsutbildning kommer bara leda till en himla massa studieskulder och inte ett öre mer i lön,

Allt som krävs är ett gediget intresse, sen är det bara att gå runt till olika datorbutiker och liknande och presentera dig. Tror ingen blir speciellt imponerad om du viftar med ett papper där det står att du i teorin kan byta ett moderkort(om det nu ens finns sådanna kurser, vilket jag tvivlar på) såvida du inte vill jobba med service av inbyggda system och liknande.

Kan ju ta mig själv som exempel.
Sitter nu med ett fett datorjobb med rätt avancerad inriktning och jag har knappt ett datavetenskapligt/datatekniskt högskolepoäng.
Det jag misstänker att dom gick efter när dom anstälde mig är att jag har ett brinnande intresse för datorer och ett stort intresse för att lära mig nya saker. För någon riktig kompetens för det här jobbet hade/har jag verkligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Finns tråd: http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=251213

Jag vet [sad], men jag vet inte hur jag skulle byta till Skola och Jobb.

Dream:

Vad krävs det för betyg för att komma in i Polens läkarutbildning egentligen?

Pengar...

Hampie:

Vill du inte bli läkare skall du inte bli det. End of discussion. Det är ditt liv och inte din moders.

Så har många sagt...

Datapata:

Haha, en högskole/universitetsutbildning kommer bara leda till en himla massa studieskulder och inte ett öre mer i lön,

Men jobb då? Du kanske har ett bra jobb nu, men under kris? Ifs det är kris och du har fortfarande ditt jobb men ändå, låter otroligt i mina öron att folk anställer utan vidare (även om du har ett brinnande intresse). annars skulle väl inte alla läsa upp sig i krisen?


   
SvaraCitera

Bajwa:

Men jobb då? Du kanske har ett bra jobb nu, men under kris? Ifs det är kris och du har fortfarande ditt jobb men ändå, låter otroligt i mina öron att folk anställer utan vidare (även om du har ett brinnande intresse). annars skulle väl inte alla läsa upp sig i krisen?

Kan du visa att du kan datorer är det ju inte utan vidare! Det viktiga om du skall reparera en burk är antagligen inte att du kan progga java och berätta hur kretskort ser ut under miksroskåp, utan att du kan fixa datorerna som folk lämnar in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det viktiga om du skall reparera en burk är antagligen inte att du kan progga java och berätta hur kretskort ser ut under miksroskåp, utan att du kan fixa datorerna som folk lämnar in.

Sant, jag får läsa lite mer om sånt.

Har någon bra tips på böcker eller internetsidor?


   
SvaraCitera

Bajwa:

Sant, jag får läsa lite mer om sånt.

Har någon bra tips på böcker eller internetsidor?

Här är nog jag inte mycket till hjälps, vi får se om Datapata eller någon annan datanörd kan svara :3.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Men jobb då? Du kanske har ett bra jobb nu, men under kris? Ifs det är kris och du har fortfarande ditt jobb men ändå, låter otroligt i mina öron att folk anställer utan vidare (även om du har ett brinnande intresse). annars skulle väl inte alla läsa upp sig i krisen?

Fick jobb för ca en månad sedan och företaget jag är anställd av ska anställa fler folk, och jag behöver nog aldrig med oroa mig för att behöva plugga mer med tanke på att jag har fått in en fot i en branch där det ständigt händer nya saker och nya tekniker utvecklas och där jag tvingas lära mig(tvingas låter negativt, men ja. Du förstår) nya saker hela tiden och således får större och större kompetens.

Tycker det inte är otroligt att någon utan skola kan få jobb.
I mitt fall handlade det om att jag hade kontakter(en kompis som tipsade om mig) och jag är duktig på datorer.
Sökte först ett jobb på föreget och av 7 personer som var på intervju var det bara jag och en annan som kom till andraintervju och av dom hade många högskoleexamen inom området. Dock fick jag inte jobb just då utan företaget hörde av sig någon månad senare och frågade om jag fortfarande var intresserad av jobb.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Sant, jag får läsa lite mer om sånt.

Har någon bra tips på böcker eller internetsidor?

Ska du lära dig hur man reparerar en dator utifrån en bok hade du tänkt?

Bäst är nog att du försöker börja hjälpa folk i din bekantskapskrets när dom har datorproblem. Oavsett om det är hårdvarufel, mjukvarufel eller om dom "får dålig ping i CS". All erfarenhet är bra erfarenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Datapata:

Bäst är nog att du försöker börja hjälpa folk i din bekantskapskrets när dom har datorproblem. Oavsett om det är hårdvarufel, mjukvarufel eller om dom "får dålig ping i CS". All erfarenhet är bra erfarenhet.

När någon i min släkt har problem så drar dem till mig [smile]


   
SvaraCitera

Bajwa:

ad är det för utbildning jag vill ha? Jo, jag vill typ vara som onoff support och bygga datorer, fixa trasiga datorer, lära mig om dem , jobba i en datorbutik osv.

Hmm, då behövs nog ingen utbildning. Eller snarare, du vill inte läsa någon utbildning om det är så...

Annars är datateknik nog det närmaste du kan komma.

Bajwa:

Sant, jag får läsa lite mer om sånt.

Har någon bra tips på böcker eller internetsidor?

En bra regel när det kommer till att lära sig saker inom denna branch är att helt enkelt låta bli att lyssna på all missinformation många kommer med där man ska läsa böcker för att lära sig hantverket. Man lär sig alltid bäst genom att "göra". Jag har själv försökt läsa mig till saker genom böcker, men det har bara lett till att man lessnat och lär sig sämre. Bara en slöseri med tid var det tyvärr.

Detta är väl förvisso högst individuellt, men man måste ha en fasansfull bra disciplin samt koncentration för man måste nöta en hel del för att få in något genom att bara läsa sig till det. Det är inte många som har det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Datapata:

Dock fick jag inte jobb just då utan företaget hörde av sig någon månad senare och frågade om jag fortfarande var intresserad av jobb.

Finns det en stor efterfrågan på sådana jobb???


   
SvaraCitera