Aviseringar
Rensa alla

Söka jobb och motivera varför


Ämnesstartare

det är svårt!

Du ska vara social och gilla att prata med nya människor
Du ska vara noggrann och ansvarsfull
Du ska vara strukturerad och effektiv
Du ska vara pålitlig och självständig
BLABLABLA

När man söker jobb ska man ju säga att man är det de söker efter. Men om jag svarar på en annons som söker någon som är social, noggrann, effektiv, ansvarsfull, pålitlig och blaha kommer jag bara skriva i annonsen att jag är dessa saker.

Hur motiverar man att man är såna saker "extra mycket" egentligen?
Jag har ingen arbetslivserfarenhet och kan inte tala om hur bra jag varit på andra, liknanade jobb.
Komma med exempel är ju ett väldigt bra sätt att visa att man faktiskt menar det, men vilka jävla exempel kan jag ge på de saker jag beskrivit ovan när jag aldrig har haft ett vettigt jobb som kräver sådana egenskaper?


   
Citera

Jag brukar skriva om liknelser. Fritidsaktiviteter, intressen och situationer i vardagen/som jag varit med om där dessa egenskaper hjälpt mig [smile]

Att skriva lite om sina fritidsintressen är förresten ett grymt bra tips. Skriver du att du lirar fotboll på fritiden vet de att du t.ex är en frisk och alert kille som kan arbeta i lag. Dessutom blir brevet mer personligt och då är chansen att de kommer ihåg det mycket större. "Men han grabben som spelade fotboll och skämtade massor i sitt brev. Han verkade ju rätt kul"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

du t.ex är en frisk och alert kille

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

n

Bah! Care [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

Fritidsaktiviteter, intressen och situationer i vardagen/som jag varit med om där dessa egenskaper hjälpt mig

Problemet är att jag är en otroligt (!!! otroligt) osund och omotiverad tjej som ser ut som stryk och saknar fritidsintressen.

Hur gör man då? 🙂

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dessutom är jag varken lojal eller pålitlig, på mitt förra (och enda) jobb gav jag min chef en halvtimmes utskällning för han var en otrevlig översittare och detsamma skulle jag göra idag om jag träffade en likadan.

Poängen är här att jag ska ljuga.
Hur motiverar jag att jag är pålitlig, hur motiverar jag att jag är social, hur motiverar jag att jag är snabb och effektiv?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Geigerzähler:

kille

ehehehe jag är så van!!
Nu heter jag ju till och med framtidstron och inte typ buttsexman, värsta gaynamnet, hur kan folk då missta mig för att vara kille :S


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

av jag min chef en halvtimmes utskällning

Du står upp för dig själv och uppskattar rättvisa med andra ord. Du verkar därmed inte heller tystlåten, något som också är jättebra!

Och du verkar ju vara aktiv här på UM, så du gillar att diskutera och vara social med andra människor. Och har en viss datorvana!

Man ska inte ljuga, bara böja sanningen så att den låter som ljuv musik [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

Och du verkar ju vara aktiv här på UM, så du gillar att diskutera och vara social med andra människor. Och har en viss datorvana!

"Hej, mitt största fritidsintresse är att sitta på forumet ungdomar.se och vara social och föra diskussioner"
eh?

Marielle Hagblad:

Du står upp för dig själv och uppskattar rättvisa med andra ord. Du verkar därmed inte heller tystlåten, något som också är jättebra!

Jag kan ju inte motivera det med att jag skällde ut min chef på mitt förra jobb i en arbetsansökan :S


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

"Hej, mitt största fritidsintresse är att sitta på forumet ungdomar.se och vara social och föra diskussioner"eh?

"Ett stort intresse är att sitta vid datorn. Jag är mycket inloggad på sorum och älskar att diskutera med andra människor och hjälpa till med deras problem."

Låter inte så illa tycker jag, men det är inte mitt CV [smile]

framtidstron är död:

Jag kan ju inte motivera det med att jag skällde ut min chef på mitt förra jobb i en arbetsansökan :S

"Jag är mycket noga med rättvisa och tycker jag att något inte går rätt till är jag inte personen som sitter tyst och bara tar emot. Rättvisa är väldigt viktigt för mig."

Trolla med orden! Det fungerar [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

"Ett stort intresse är att sitta vid datorn. Jag är mycket inloggad på sorum och älskar att diskutera med andra människor och hjälpa till med deras problem."

Jo, det kan jag skriva i en av ansökningarna som rör datorer, iofs!

Men när det gäller butiksjobb och motivera hur bra man är på service och "gillar att prata inför nya människor"?
Och snabb och effektiv?

Jag tror jag är bra på service och jag vet att jag är effektiv, men jag vet inte hur jag ska motivera det.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

butiksjobb

I butik träffar du alla typer av människor... Precis som på ett forum! Och att du är social här ifrån är ett plus.

Dessutom, som vi pratade om tidigare,är du inte tystlåten. Då vågar du t.ex säga till ordentligt om du skulle se någon snatta.

Att motivera att man är effektiv kan man göra antingen med att berätta om att man klarar av ett hårt arbetstempo (dra någon parallell från ditt skolarbete) eller att man kan tänka systematiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

Dessutom, som vi pratade om tidigare,är du inte tystlåten. Då vågar du t.ex säga till ordentligt om du skulle se någon snatta.

Jo men nu är ju inte frågan vad jag är, utan vad de vill ha, och jag tror fortfarande inte det är bra att berätta historien om hur jag skällde ut min översittarchef.

Jobb som butiksbiträden ska jag ju huvudsakligen motivera med att jag är serviceminded och såntdär så hur visar man att man är det i vardagen?


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Jo men nu är ju inte frågan vad jag är, utan vad de vill ha, och jag tror fortfarande inte det är bra att berätta historien om hur jag skällde ut min översittarchef.

Varför ska du berätta det? Att berätta att du vågar stå upp för sig själv innebär inte att du måste berätta om just den incidenten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

Varför ska du berätta det? Att berätta att du vågar stå upp för sig själv innebär inte att du måste berätta om just den incidenten.

Nej men, hallåååå, jag kan själv skriva att jag är allt jag vill vara, men för att det inte ska bli helt random så är det ju bra att motivera det. Det är det hela tråden handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Komma med exempel är ju ett väldigt bra sätt att visa att man faktiskt menar det, men vilka jävla exempel kan jag ge på de saker jag beskrivit ovan när jag aldrig har haft ett vettigt jobb som kräver sådana egenskaper?

Tja, då jag är övertygad om att du snart är moderator kan du ju ta det som exempel på tålamod och socialitet [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Tja, då jag är övertygad om att du snart är moderator kan du ju ta det som exempel på tålamod och socialitet

Det är väldigt fint att du är så övertygad om det! Jag är inte precis lika övertygad själv.

Men ja, faktiskt, det låter ju ambitiöst att vara moderator! Och det betyder att de som äger sidan har tilltro till att jag är seriös och ambitiös! + väldigt bra att motivera datorvana på det viset, många jobb är sånt som att sitta och ta hand om ordrar för företag och grejer.
Fast det kanske är skumt om jag sen inte vill säga vilken hemsida det är, det vore en mindre bra idé om jag gav de möjlighet att hitta min användare.


   
SvaraCitera