Aviseringar
Rensa alla

Söka till komvux trots ofullständigt slutbetyg?


Ämnesstartare

Hej!

Jo, min fråga är om man kan börja i komvux trots att man inte har fullständigt betyg från gymnasiet? Jag kommer ju sakna 150 poäng och 50 poäng ig i en kurs. Jag kommer då att gå ut med 2350 poäng. Jag har tänkt söka till komvux i feb till komvux i mars. Jag har tänkt läsa upp dessa 150 saknade poäng och även en extrakurs: Matte C.


   
Citera

det är väl just då man SKA söka till komvux..?[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte det grejen med komvux, att man få till det med betygen och sådär? b


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

det är väl just då man SKA söka till komvux..?[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror att du missat poängen med komvux.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

det är väl just då man SKA söka till komvux..?

Ja. men dem sa en gång att jag inte fick söka till komvux om jag inte har fullständiga gymnasiebetyg. Alltså minst 2250 poäng. Om inte måste jag söka 1 juli då jag fyller 20 år. Låter sjukt, jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Ja. men dem sa en gång att jag inte fick söka till komvux om jag inte har fullständiga gymnasiebetyg. Alltså minst 2250 poäng. Om inte måste jag söka 1 juli då jag fyller 20 år. Låter sjukt, jag vet.

Det stämmer. Från och med höstterminen det år du fyller 20 får du gå komvux om du inte har ett fullständigt gymnasiebetyg. Annars ska du gå ett fjärde år på ditt gymnasium, är tanken.


   
SvaraCitera

folkis finns annars


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

folkis finns annars

De ger inte samma form av betyg. Man kan inte komplettera ett gymnasiebetyg genom att gå folkhögskola, när man gör det får man ett eget betyg från folkhögskolan i skalan 1-4.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Annars ska du gå ett fjärde år på ditt gymnasium, är tanken.

Fast det går att läsa på komvux ändå, tillsammans med komvuxklasser. Fast då tillhör man IV och får 1050 kr/månaden, precis som de som går i gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Fast det går att läsa på komvux ändå, tillsammans med komvuxklasser. Fast då tillhör man IV och får 1050 kr/månaden, precis som de som går i gymnasiet.

Är det lätt att komma in på någonting sånt då, för TS?


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

De ger inte samma form av betyg. Man kan inte komplettera ett gymnasiebetyg genom att gå folkhögskola, när man gör det får man ett eget betyg från folkhögskolan i skalan 1-4.

Har en kusin som går på folkis. Han hade dåliga betyg i Gymnasiet så han började där för att läsa så han får tillräckligt med poäng. Fast han läser tillräckligt poäng genom att läsa andra kurser. [shake]

Äh, jag fattar inte riktigt hur det går till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Äh, jag fattar inte riktigt hur det går till.

Alltså, TS har ju redan ett gymnasiebetyg som han antagligen vill fortsätta samla kurser till.
På folkhögskola får man inte betyg i enskilda kurser som man kan lägga till på sitt gamla betyg, man får ett samlat omdöme på ens prestation under hela studietiden med betygsskalan 1-4. Om TS går folkhögskola kommer han bara kunna söka till högskolan genom ett folkhögskolebetyg eftersom han fortfarande skulle sakna ett fullständigt gymnasiebetyg. Däremot skulle han ju ha behörighet att söka, ja, men då till en annan kvot som är väldigt mycket mindre. Man kan tjäna på det, man kan förlora på det, det vet man inte riktigt innan. Men för säkerhets skull så skulle jag se till att även kunna söka med ett vanligt betyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm. någon som vet hur det är med det här med saknade betyg? Jag menar jag konmer ju gå ut mitt lärcentrum med 150 saknade poäng. Alltså kommer jag att gå ut med 2350 poäng, man ska ha 2500 poäng. Kommer jag att få ett ofullständigt betyg? Någon som vet?

Min vän som hade 100 poäng saknade betyg, alltså 2400 fick fortfarande ett fullständigt gymnasiebetyg.


   
SvaraCitera