Aviseringar
Rensa alla

Söker någon som kan Kanji...


Ämnesstartare

Halp! [cute]


   
Citera
Exner

Gentlernen:

weabooZ


   
SvaraCitera

Budolicious:

Halp

Exner:

weabooZ

Reporting for duty.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Reporting for duty.

o/

Jag skulle vilja ha tecknen för "jag är snygg naken" om du kan detta? : >


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanji är typ japanernas sätt att se till att rasfrämmande element aldrig utan enorm ansträngning ska kunna behärska deras språk. jag ser inte hur det fyller något annat direkt syfte. det är möjligt att jag bara är bitter för att jag vill kunna spela oöversatta visual novels, dock.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Jag skulle vilja ha tecknen för "jag är snygg naken" om du kan detta? : >

Tecknen för snygg och naken är 裸 [hadaka; ra] respektive 美 [utsuku; bi] så om du bara vill ha tecknen skulle väl 裸美 kunna fungera, även om det inte är något riktigt ord. Vill du ha den faktiska betydelsen får du slänga in lite grammatik också; 裸で美しい eller 裸で美.

Leijonsparf:

jag ser inte hur det fyller något annat direkt syfte.

Kanji är rätt bra till förkortningar och att i allmänhet packa in mycket information på liten yta.

De är även fantastiskt roliga när folk som inte förstår dem tatuerar in tecknen för samuraj och tillit (侍信) eller liknande, men i själva verket får klocka (時計) av en tatuerare som heller inte kan. En annan fin är kärlek (愛情) som råkar bli till "konstiga omständigheter" (変情).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

grammatik också; 裸で美しい eller 裸で美.

Tackar hjärtinnerligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Kanji är rätt bra till förkortningar och att i allmänhet packa in mycket information på liten yta.

jovisst, men är det typ 10k av dem som man förväntas kunna om man ska behärska språket väl? att lära sig några stycken är väl en rimlig ansträngning för att förenkla skit, men det finns ju en gräns där det mest känns som att folk medvetet gör grejer krångligare bara för att.


   
SvaraCitera
Exner

ok


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

jovisst, men är det typ 10k av dem som man förväntas kunna om man ska behärska språket väl?

Det finns 2136 jouyou kanji, dvs. såna som man definitivt ska kunna. Vill man läsa en tidning eller bok utan att sträcka sig efter uppslagsverket hela tiden bör man kunna två tredjedelar av dem eller så. Utöver det finns det ungefär 500 standardkanji som vanligtvis används i namn, och sedan finns det en halv miljard obskyra som ingen bryr sig om (annat än de som råkar ha ett sånt tecken i namnet).


   
SvaraCitera