Aviseringar
Rensa alla

Sökes: Sopdyknings-/friganism-/dumpstringsvänner, Örebro


Xanhil:

Det finns säkerligen hemlösa som dumpstrar på det sätt jag tänker på dumpstring, men detta handlar inte om hemlöshet, och för min del heller inte om att jag behöver detta för överlevnad. Detta handlar om att göra mindre avtryck på miljön och försöka undvika att tvingas vara del av det skitsamhälle vi lever i, till så hög grad det går. 

Visst, det har inte specifikt med anarkism och göra, så jag kanske inte borde ha använt det som tagg, men jag vet att många anarkister och människor som lever alternativt dumpstrar. Faktum är att om jag kunde leva på att dumpstra skulle jag hellre göra det än att vara löneslav i framtiden.

Detta är inte snatteri. Det är omtvistat om det är lagligt eller inte, men man kan inte bli dömd för stöld/snatteri för att dumpstra. Så länge man inte skräpar ner och inte för ett jäkla liv tror jag det är lugnt, och av det jag har läst verkar det som att polisen i Sverige låter en gå om de kallas till platsen, och om det mot förmodan blir en anmälan så har jag inte hört om något fall då det har hållit i rätten.

Jag har till och med läst att vissa mataffärer (t.ex ett coop i Örebro) har sagt att det är okej att dumpstra i deras containrar, så länge man inte skräpar ner, givetvis. Och av det jag har läst verkar dumpstrare vara väldigt ansvarsfulla människor, som har som policy att lämna en container och dess omgivning renare än den var när de kom dit.

Jag försöker alltid att ta vara på all mat som jag har så jag inte slänger så mycket.

Hellre ett bekvämt liv än att hoppa i sopptunnor.


   
SvaraCitera
Xanhil
Ämnesstartare

Pennyroyal:

Läst?? 

Jag läste senast här igår att jultomten faktiskt existerar. Rodnar 

Jag har inte läst det i detta forum utan hört det från andra dumpstrare online.

SvenskWithAttitude:

Jag försöker alltid att ta vara på all mat som jag har så jag inte slänger så mycket.

Hellre ett bekvämt liv än att hoppa i sopptunnor.

Det förstår jag. Och jag antar att detta inte är någonting för alla, men även om "bekvämlighet" inte intresserar mig särskilt mycket så innebär inte att man dumpstrar att man inte kan leva bekvämt. Jag tror folk snarare ser det som ett politiskt ställningstagande, ett sätt att minska avfallet, och spara pengar. Jag ser absolut inget fel i det.


   
SvaraCitera

Xanhil: hört det från andra dumpstrare online.

Spelar väl ingen roll, alla ljuger idag om allt. 


   
SvaraCitera
Xanhil
Ämnesstartare

Pennyroyal:

Spelar väl ingen roll, alla ljuger idag om allt. 

Jag tror att man ibland måste välja att lita på folk. Jag kan inte förkasta allting alla säger bara för möjligheten att de kanske ljuger. Dessutom finns ingen som helst anledning för en dumpstrare att ljuga om någonting sådant.


   
SvaraCitera

Xanhil:

Jag tror att man ibland måste välja att lita på folk. Jag kan inte förkasta allting alla säger bara för möjligheten att de kanske ljuger. Dessutom finns ingen som helst anledning för en dumpstrare att ljuga om någonting sådant.

Låt inte tillitnaden äta upp dig. Vissa typer av dumpstrare kan nog ljuga eller överdriva grejer för att skryta precis som alla med särskild personlighet. 


   
SvaraCitera

Xanhil: Dessutom finns ingen som helst anledning för en dumpstrare att ljuga om någonting sådant.

Rätt säker på att de inte säger att det är ok för att slippa bli ansvariga ifall att någon mindre begåvad människa befinner sig i en container när den töms och eventuellt bli hoppressad med skräp i sopbil eller annat dystert öde


   
SvaraCitera