Forumet - Sömnparalys

Sömnparalys

1520 0 80
Sömnparalys är ett förlamat tillstånd som som man kan få, då man håller på att vakna eller somna. Muskelkontrollen stängs av för tidigt innan du ska somna, eller slås på för sent när du ska vakna. Det är då man inte kan röra sig, fastän man är vaken och fullt medveten om var man är och vad som händer runt omkring. Har man aldrig varit med om detta innan kan man lätt få panik när det händer.
Detta går alltid över efter en kort stund, och är inte farligt.

Har du någon gång råkat ut för det ? Berätta isf hur du kände det , och om du fick några hallucinationer.
AbsolutSvensk:

Muskelkontrollen stängs av för tidigt innan du ska somna, eller slås på för sent när du ska vakna.

Jag tror det. En gång när jag var liten så kom nån in på mitt rum men jag såg inte vem det var. Skulle sätta mig upp men kunde inte, typ.

Fast det var ju jääättelängesen så, jag vet inte.

Spana också in:

AbsolutSvensk:

Ja, men inte så ofta (Du röstade på detta alternativ)

Det är jätteobehagligt, alltid när det händer lovar jag mej själv att jag aldrig ska somna igen, av rädsla för att hamna i det där tillståndet.
Nej, jag har inte hallucinerat, bara varit helt medveten om att jag ligger i sängen ,men kan inte röra en fena trots att jag tar i allt jag kan.