Aviseringar
Rensa alla

Sömnparalys, hypnopompa och hypnagoga hallucinationer


Ämnesstartare

Nu tror jag att jag fått svaret på varför jag hallucinerar.

Hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Hallucinationer som uppstår innan man somnar, vaknar eller när bara känner sig extremt trött. Jag brukar ofta höra saker på nätterna och det är extremt verklighetstroget, saker som röster och lustiga ljud som jag inte riktigt kan sätta fingret på alla gånger. Smällar, pipljud, man och kvinnoröster och mycket mer. Igår skrek de i mitt huvud: "Want a fruit? Wanna f-f-f... f-FRUIT?! Want a fruit with that cookie?!" och "DANG IT! DANG IT!". Jag får så ont i huvudet... jag klarar inte av det här mer. Jag blir så jävla rädd och då jag väl somnar hamnar jag bara i en sorts sömnparalys där det känns som jag faller igenom sängen eller studsar ned på golvet och in i väggen och gör illa mig. Jag kan inte röra mig och det känns som jag faller in i en sorts medvetslöshet.

Går någon igenom något liknande? Jag måste ha hjälp. Jag vågar inte sova mer.


   
Citera

   
SvaraCitera

men det var ju detta jag skrev om till dig när du startade en tråd om dina hallucinationer, att det är helt normalt

jag har exakt samma sak, det är ingenting att vara rädd för [crazy] man är inte i en psykos bara för att man har hallisar i samband med sömn. klart det kan vara ilte obehagligt men se det som det är; hypnagoga hallcuinationer! jag tycker det är väldigt behändigt för jag vet att så fort jag börjar höra röster kommer jag somna inom typ tio min [crazy]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

tycker det är kul ibland


   
SvaraCitera

kindergartner:

"Want a fruit? Wanna f-f-f... f-FRUIT?! Want a fruit with that cookie?!" och "DANG IT! DANG IT!"

förlåt men hahahaha


   
SvaraCitera

p.s. det är helt normalt vad jag förstått. det
kanske blir det värre för dig för att du bygger upp en sådan rädsla inför det. d.s.

p.s.2. brukar ha liknande. värst är sömnparalys när man bara vill andas snabbare men är instängd i sin egen kropp som om den vore av järn. d.s.2.

p.s.3. när jag bodde i mitt gamla rum så brukade jag se skepnader av människor stå i dörröppningen, sitta på sängkanten eller vid skrivbordet, titta i min spegel eller ligga bredvid mig. det var väldigt obehagligt och varje gång kändes det som tusen sorger attackerade mig.
men efter att ha varit med om liknande fast att det kom en panter och hoppade upp i sängen så förstod jag helt (kanske? :ooo) att det bara är min hjärna som spelar mig ett spratt d.s.3.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

klart det kan vara ilte obehagligt men se det som det är; hypnagoga hallcuinationer!

Jag förstår att det är normalt men det är fortfarande ett jävla stort problem för mig. Jag vågar inte sova längre! Jag mår inte bra av det här alls. Du verkar inte vara rädd för detta men det är jag.

Lounge fact:

jag tycker det är väldigt behändigt för jag vet att så fort jag börjar höra röster kommer jag somna inom typ tio min

Ja, det är du ja. Så fort jag får detta så vet jag att jag håller på somna, visst, men då måste jag försöka vakna till. Sedan vet jag att somnar jag till igen kommer det tillbaka. Jag orkar inte med detta, det verkar inte vara någon som upplever detta lika hemskt som mig.

krasch:

förlåt men hahahaha

Det är inte roligt alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

det är helt normalt vad jag förstått. det
kanske blir det värre för dig för att du bygger upp en sådan rädsla inför det. d.s.

Jag vet också att det är normalt men det är fortfarande väldigt jobbigt när de skriker och har sig.

krasch:

när jag bodde i mitt gamla rum så brukade jag se skepnader av människor stå i dörröppningen, sitta på sängkanten eller vid skrivbordet, titta i min spegel eller ligga bredvid mig. det var väldigt obehagligt och varje gång kändes det som tusen sorger attackerade mig.

Jag är glad att jag bara hör saker. Att se saker måste vara väldigt jobbigt. Men då antar jag att du förstår mig då, men jag fattar bara inte hur du inte kan vara rädd för detta. Det förstör ju ens natt fullkomligt!

krasch:

så förstod jag helt (kanske? :ooo) att det bara är min hjärna som spelar mig ett spratt d.s.3.

Jag förstår det också.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Du verkar inte vara rädd för detta men det är jag.

Klart jag var rädd i början då jag helt plötsligt började höra helt konstiga röster som skrattade, sa mitt namn m.m. Men det finns liksom inget annat att göra än att acceptera. Jag är inte sjuk i psykos, jag har ingenting att vara rädd för. Rösterna kommer inte göra mig någonting. Jag har varit hos läkare och pratat om det här... och de anser att det är normalt.

Jag tycker inte alls det är konstigt att du är rädd för dina röster men du måste förstå att det kommer inte hända någonting och du är helt normal... därför finns det ingenting att feara. Jag tycker däremot helt klart du ska gå till en läkare och prata om dina röster och hur du upplever det.


   
SvaraCitera

eller psykolog om du har en sådan


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag är glad att jag bara hör saker. Att se saker måste vara väldigt jobbigt. Men då antar jag att du förstår mig då, men jag fattar bara inte hur du inte kan vara rädd för detta. Det förstör ju ens natt fullkomligt!

Jag blir rädd när det händer, men samtidigt är jag så pass övertygad om att det är på låtsas att jag på något sätt lyckas slappna av och somna om ändå.
Men det har gått i perioder.
Det kanske finns något lugnande du kan få mot det?


   
SvaraCitera

kindergartner:

Går någon igenom något liknande?

inte lika extremt kanske, men kan höra svaga röster ibland när jag precis ska somna,kan vara riktigt skumt[confused]ibland kan jag se saker också, som ansikten som projekteras framför mina ögon,men det händer bara ibland och precis när jag är i det läget att jag ska somna, är väll hjärnan som fuckar med en för att man ska gå in i sleep-mode eller något åt det hållet[cute]


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag måste ha hjälp.

Det verkar sjukt jobbigt så sök hjälp på en gång.


   
SvaraCitera

kindergartner:

år någon igenom något liknande?

Jag har fått sömnparalys två gånger! Usch vad jobbigt att ha det som du har [sad]

Första gången det hände så låg jag i fosterställning till vänster och kollade mot en bokhylla när det började "knastra" framför blicken, ungefär som en gammal tv. Sedan "känner" jag hur ett fenomen kommer till höger om mig och jag blir livrädd och försöker vända mig om, men när jag försöker göra något händer inte ett skit. Bara ögonen är öppna. Det läskigaste jag någonsin varit med om, man är verkligen helt paralyserad. Hör skumma ljud och röster och känner hela tiden att något är "närvarande". Efter kanske 30 sekunder så släpper det.

Det är både häftigt, fascinerande och läskigt. Det känns helt verkligt och man är medveten om sin omgivning och sina tankar. Har för mig att ett par procent av alla människor kan få det 1-2 gånger per liv, ofta när man är väldigt trött och ligger på ett speciellt sätt.


   
SvaraCitera