Aviseringar
Rensa alla

Sömnparalyser


Ämnesstartare

Har någon här haft såna? Berätta om era erfarenheter.

Hade min första igår på kvällen. Märkte att jag inte kunde röra på mig alls men fattade att det var nån slags sömnparalys  så tänkte inte så mycket på det och somnade. Inget läskigt.

Imorse så hade jag någon mardröm där jag flydde från någon som ville döda mig eller nåt, sen vaknade jag men kunde inte öppna ögonen. Det tog skitlång tid innan jag kunde öppna dem. 

Andra har ju berättat om att de har sett någon annan person på sängen och inte kunnat röra sig men så var det alltså inte för mig.


   
Citera

Har inte haft på flera år nu. Första gången jag råkade ut för en sömnparalys var värst, för då förstod jag inte vad som pågick. Upplevde mig vara klarvaken men kunde inte röra på kroppen, samtidigt som det kändes som att en mörk skepnad tryckte ner mig i sängen. Var livrädd och trodde nästan att jag hade blivit attackerad av en vålnad eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådar finns


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Trådar finns

den här är ny och bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har haft många gånger och ibland flera gånger i rad eller inuti varandra (en dröm i en dröm fast med sömnparalys). nu var det ett par månader sedan, brukar gå i perioder. 

oftast inga hallucinationer eller så men ibland dånande ljud, färgspiraler, utanför-kroppen-upplevelser (slängs hit o dit, känns som fritt fall). det beror på hur vaken man är. 

det är vanligare om jag ligger på rygg, då kan de avlösa varandra direkt i serier så fort jag slumrar till igen. om jag ligger på mage händer det nästan aldrig.

första gången var jag nog 17-19. hade mycket intensiva mardrömmar som barn och dessa överlappade ibland med vaken perception, men inga sömnparalyser då vad jag minns.

jag tilltalas av det på ett sätt. det är som ett slags kramp i huvudet, spänner åt skönt men gör ont också.

ofta sammanfaller sömnparalyserna med klardrömmar som jag inte lyckas hålla fatt i. 


   
SvaraCitera

Haft detta många gånger de senaste 10 åren, då paralyserna först började visa sig. Den senaste var för 1 vecka sedan, första natten i radhuset jag precis flyttat in i. Jag låg på rygg när jag vaknade av att en mörk gestalt stod bredvid mig. Den tog mig i armen och lyfte upp täcket lite grand, sedan lutade den sig över mig och sa "Du ska inte tro att du kan gömma dig för mig". Jag försökte i panik skrika åt min sambo att vakna, men kunde som vanligt varken skrika eller röra mig. Detta var också första gången jag har känt en kvävande känsla, det gick inte andas. Dock var allt över lika snabbt, men det känns alltid som en evighet. Har upplevt längre paralyser. Tyvärr har jag aldrig upplevt en "underbar" paralys, bara otäcka. Det har varit allt från fasthållning av demonliknande varelser, besök av liemannen och sexuella upplevelser. Dock har jag märkt efter alla dessa gånger att detta hänt i samband med att jag råkat somna på rygg. Jag brukar ligga på rygg innan jag ska somna, många gånger på spikmattan för att koppla av, och vänder mig alltid på magen när jag väl ska sova. Dock är det som sagt i undantagsfallen när man råkat somna på rygg som detta som sagt händer. Jag vet inte, men i mina fall känner jag mig väldigt sårbar på rygg. Det är som att själen känns väldigt öppen utåt för vad som helst att inkräkta än när jag sover på mage. /Theo


   
SvaraCitera

TheoVJ: sexuella upplevelser

varför var det så otäckt?

jag har bara haft en sömnparalys och det var när jag somnade på rygg, tror det händer mest så.
jag hade några veckor tidigare läst om fenomenet så när jag vaknade upp och endast kunde röra ögonen förstod jag vad som hände, så jag bara andades lugnt och väntade på att jag kunde röra mig igen.
brukar med jämna mellanrum hallucinera när jag vaknat på konstiga sätt men aldrig tillsammans med en paralys, vill uppleva det


   
SvaraCitera