Aviseringar
Rensa alla

Sömnparalyser


Ämnesstartare

De kommer oftare och oftare för mig nu för tiden.. Den senaste veckan har jag fått säkert fyra stycken. För mig är de inte uppskattade då de ofta är länkade med mardrömmar och obehag. För er som inte vet vad sömnparalys är så är det när muskelkontrollen stängs av för tidigt eller för sent när du vaknar eller somnar och därför känner du dig helt förlamad, för mig är denna förlamning kombinerad med hallucinationer. 
Nyss tog jag en powernap och den gången kunde jag inte ens få upp ögonen och jag kände hur de började flimra och skaka när jag försökte öppna dem.. Idag började allt även växla från dröm till vaken när jag stretade emot. Alltså ibland var jag i mitt sovrum och ibland tappade jag kontrollen och flög iväg till drömmen igen. Med andra ord så verkar jag på något sätt ha växlat till dröm från sömnparalys flera gånger. Jag börjar helt ärligt bli rädd för att sova, det är alltid när jag vaknar också, inte vid insomning.

Vad har ni för erfarenheter utav sömnparalyser? Varför i helvete får jag dem så ofta nu för tiden? Kan jag få bort dem på något sätt? Kan det som allt annat i mitt liv vara stressrelaterat? 


   
Citera
Ämnesstartare

Vet ej om jag får sömnparalyser men e väldigt stressad att försöka somna nuförtiden... börjar höra massa ljud som inte finns på riktigt. Inget obehagligt ljud oftast


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har varit med om det en gång vad jag kan minnas, det var riktigt obehagligt. Ett ex till mig hade sömnparalyser ofta och det var ganska jobbigt, läste en del om det då. Minnas att man ska undvika att sova på rygg och sova svalt för att minimera riskerna för att få sömnparalys.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Minnas att man ska undvika att sova på rygg och sova svalt för att minimera riskerna för att få sömnparalys.

Nu när jag tänker på det så har jag nog vaknat på rygg alla gånger jag haft paralyserna. Dock svårt att kontrollera när problemen är vid uppvakning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för tipsen btw


   
SvaraCitera
reben

hade jätteofta i högstadiet, lite i gymnasiet men dom senaste 3 åren har jag haft d 2 ggr d ganska skönt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har det i perioder 🙁 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Nu när jag tänker på det så har jag nog vaknat på rygg alla gånger jag haft paralyserna. Dock svårt att kontrollera när problemen är vid uppvakning.

Håller med, förra året hade jag det mycket och det kändes precis som du beskriver det att man är vaken i hjärnan men man kan inte köra något, inte öppna ögonen eller något så är det bara helt svart. Så jag förstår att det är rätt läbbigt. Men som de sagt innan så:
Sov svalt.
Sov tillräckligt för kroppen kan vilja sova då den är trött men ändå vill vakna upp.
  Sedan så är det troligtvis för att du har någon mardröm som du vaknar väldans fort och kroppen inte hänger med.


   
SvaraCitera

Har aldrig haft, men det verkar vara asjobbigt. LedsenHjärta


   
SvaraCitera
Kudhos

Har endast haft det några fåtal gånger och kan inte komma på varför eller hur jag fick dem. Hade några riktigt hemska ett antal gånger.

Har dock lucida drömmar nästan varje natt. Det kanske gör så det är svårt att få sömnparalys, vet inte om det går att koppla dem samman. 

Minns bara att mina sömnparalyser var otroligt obehagliga och jag vaknade oftast helt kallsvettig med gråten i halsen. 

Men det är säkert stressrelaterat. Mycket med sömn är relaterat till stress och hur man mår allmänt. 


   
SvaraCitera

Kudhos: Har dock lucida drömmar nästan varje natt.

Fan vad avis jag blir. Har haft det vid 2-3 tillfällen i mitt liv bara, är så jävla fräckt.


   
SvaraCitera
Kudhos

Edinburgh:

Fan vad avis jag blir. Har haft det vid 2-3 tillfällen i mitt liv bara, är så jävla fräckt.

det är ganska coolt. Mitt ZMA har hjälpt lite att göra dem mer frekventa. Oftast fick jag dem 3-4 ggr i veckan, nu varje natt. Det är rätt kul att ha dem, förutom våta drömmar... De är.... ehemRodnar

NINJA EDIT: MEN DE HAR JAG SÄLLAN :X


   
SvaraCitera
mynona

Kudhos: Mitt ZMA har hjälpt lite att göra dem mer frekventa.

Åh gud, berätta hur man gör. Det tillhör mina främsta ambitioner, men jag får minnsan aldrig uppleva sådant. 


   
SvaraCitera
Kudhos

mynona:

Åh gud, berätta hur man gör. Det tillhör mina främsta ambitioner, men jag får minnsan aldrig uppleva sådant. 

Ta ZMA. Gå lägg dig. Dröm lucida drömmar. Det finns att köpa i vilken träningsbutik som helst. Det är inte mycket mer än så. Zink och Magnesium gör något med drömmarna som är lustigt. Och eftersom jag drömmer lucida drömmar ofta så blir de bara mer frekventa. Det är lite kul dock, för du vet att du har fullständig kontroll och allt är bara en dröm. Har hittat på så mycket BUS Skadeglädje


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Ta ZMA. Gå lägg dig. Dröm lucida drömmar. Det finns att köpa i vilken träningsbutik som helst. Det är inte mycket mer än så. Zink och Magnesium gör något med drömmarna som är lustigt. Och eftersom jag drömmer lucida drömmar ofta så blir de bara mer frekventa. Det är lite kul dock, för du vet att du har fullständig kontroll och allt är bara en dröm. Har hittat på så mycket BUS Skadeglädje

Fick för mycket mardrömmar av magnesium 🙁


   
SvaraCitera