Aviseringar
Rensa alla

sömnproblem


Ämnesstartare

Hallå...jag kan inte sova på nätterna. Jag kan liksom inte koncentrera mig på att sova. Mamma säger hela tiden att det är min mobil och sådant men jag kan koppla bort den! Grejen är den att jag inte kan koppla av eftersom jag är uppe i varv hela tiden. Visst, till sist somnar jag ju men det känns alldeles för sent om jag ska till skolan dagen efter till exempel.

Så, någon som vet vad man kan göra åt detta? Jag måste ju få min skönhetssömn liksom[zzz]


   
Citera

Prata med någon kunnig. typ en psykolog eller något. Eller tänk på vad du själv kan göra för att inte stressa upp dig så mycket.

Själv har jag slutat försöka och typ accepterat att jag somnar för eller senare. Tills dess ser film, läser eller bara spendera tiden på någonting, istället för att bara ligga och vrida runt i sängen, för det är bara frustrerande.


   
SvaraCitera

tilda94:

Så, någon som vet vad man kan göra åt detta? Jag måste ju få min skönhetssömn liksom

Skaffa rutiner och lägg bort telefonen


   
SvaraCitera
ohjens

tilda94:

Så, någon som vet vad man kan göra åt detta?

gå och lägg dig tidigare och läs en bok innan du ska somna[y] tränar du? om inte börja träna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

istället för att bara ligga och vrida runt i sängen, för det är bara frustrerande.

Ja, det är otroligt frustrerande!

Fingerprints:

Skaffa rutiner och lägg bort telefonen

Men telefonen är liksom bortlagd

ohjens:

gå och lägg dig tidigare och läs en bok innan du ska somna tränar du? om inte börja träna!

tack! jodå, jag tränar regelbundet men det funkar liksom inte ändå..[sad]


   
SvaraCitera

tilda94:

Men telefonen är liksom bortlagd

okej, skaffa rutiner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

okej, skaffa rutiner

mja..får väl försöka[y]


   
SvaraCitera

Hade sådär en period för ett par årsedan, någon vecka lr så.. Det gick bort sen, tror jag hade för mkt att tänka på osv.


   
SvaraCitera

tilda94:

Så, någon som vet vad man kan göra åt detta?

Är också inne i en sådan period nu när jag knappt kan sova alls. Brukar ha det så ibland och jag tror det beror på att man har för mycket att tänka på eller för mycket att göra, typ i skolan.

Enda tipsen jag har är egentligen att göra som de andra sa, lägga undan mobilen och stänga av datorn. Sedan har jag hört att man inte ska sitta framför datorn timmen innan man ska sova, eftersom ljuset från skärmen gör att man känner sig pigg. Undvik även att dricka drycker med koffein, typ kaffe och coca-cola.

Sov så gott! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejen_med_hjärtat:

Undvik även att dricka drycker med koffein, typ kaffe och coca-cola.

Jag dricker te, är det koffein i det?


   
SvaraCitera

tilda94:

Mamma säger hela tiden att det är min mobil och sådant men jag kan koppla bort den!

Har du mobiltelefonen på under natten? Jag stänger alltid av den.

tilda94:

Grejen är den att jag inte kan koppla av eftersom jag är uppe i varv hela tiden.

Rör du dig fysiskt? Lite ansträngning och omsättning kan hjälpa.

Har du dator och tv i ditt rum?

Det kan hjälpa att låta bli att sitta vid Facebook och dylikt precis innan man lägger sig, det kan vara svårt för en att ställa om till sömnläge när man sekunder innan suttit och bombarderats av intryck och allmänt associerar den nära omgivningen med div. aktiviteter.

Prova att varva ned en stund innan du ska sova, stäng av datorn och sätt dig och läs eller så. Släck lampan innan du går ut ur ditt rum för att borsta tänderna, så att du återkommer till ett nedsläckt rum du nu vet att du ska sova i.

Du kanske är lite smått oroad i allmänhet över saker och ting som du inte riktigt har koll på, så var det för mig (fast jätteorolig).


   
SvaraCitera

tilda94:

Jag dricker te, är det koffein i det?

Vissa sorters te innehåller koffein. Örtte tror jag inte innehåller det, medan vanligt svart eller grönt te faktiskt innehåller ganska mycket. Däremot är te mera lugnande för magen än kaffe, så därför är det bättre att du dricker te än kaffe på kvällarna iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är ju just grön te jag dricker...hmm. Det kan ju faktiskt vara det i så fall, men tack för tipsen kompisar!


   
SvaraCitera