Aviseringar
Rensa alla

sömnproblem?


Ämnesstartare

jag gjorde nyss en diskussion om en sak som hände mig inatt och jag började tänka på mina sömnproblem som jag har. Jag vaknar upp en eller flera gånger utan andledning nästan varje natt och jag kan ha svårt att somna. Jag är trött hela tiden även fast jag har sovit helt ostört en hel natt, och ibland även om jag har sovit på eftermiddagen. Jag är så otroligt less på att vara trött och gå runt med stora påsar under ögonen hela tiden. Har ni någon aning om vad det kan vara?


   
Citera

stress kanske


   
SvaraCitera

är du fet så kan det vara sömnapné [y]


   
SvaraCitera

Mindre datorer och phonejävlar, lovar att det hjälper.


   
SvaraCitera

NÄ MEN EN UTBILDAD MEDIKUS KANSKE VET


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

är du fet så kan det vara sömnapné

vet inte, mitt BMI är 17 så jag tror inte att det är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Mindre datorer och phonejävlar, lovar att det hjälper.

kanske det, men jag har varit typ konstant trött i två år nu.


   
SvaraCitera

matilda12345:

kanske det, men jag har varit typ konstant trött i två år nu.

Och för två år sedan hade du förstås ingen kontakt med datorer och telefoner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Och för två år sedan hade du förstås ingen kontakt med datorer och telefoner?

Inte alls lika mycket.


   
SvaraCitera

matilda12345:

Inte alls lika mycket.

Nej och det har inte blivit bättre antar jag?


   
SvaraCitera

matilda12345:

vet inte, mitt BMI är 17 så jag tror inte att det är det.

då kanske du är hungrig?
jag vet att mina sömnproblem beror på min ätstörning. säger inte att du har problem med sådant för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

då kanske du är hungrig?jag vet att mina sömnproblem beror på min ätstörning. säger inte att du har problem med sådant för det.

Ja, kanske.


   
SvaraCitera

Brist på vitaminer/mineraler/någotannatsåntdärsomkroppenbehöver
Får du tillräckligt med dagsljus? Frisk luft? Varierad kost?

Lite allmänna tips:
- Se till att rummet du sover i är mörkt, svalt och tyst.
- Ta en promenad mitt på dagen/eftermiddagen, och vistas utomhus under dagtid för att få ljus.
- Ät ingenting på kvällen efter typ kl 18-19
- Gå och lägg dig ungefär samma tid varje kväll, gå upp ungefär samma tid varje morgon
- Om du tar en "powernap" på eftermiddagen, sov inte mer än 45 min- 1 tim.
- Pluggar du? Läs inga skolböcker eller liknande en timme innan läggdags.
- Ha ett block bredvid sängen om du har saker du tänker mycket på som hindrar dig från att sova, så att du kan skriva upp små anteckningar och sedan släppa det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unique we are:

Brist på vitaminer/mineraler/någotannatsåntdärsomkroppenbehöverFår du tillräckligt med dagsljus? Frisk luft? Varierad kost?Lite allmänna tips:- Se till att rummet du sover i är mörkt, svalt och tyst.- Ta en promenad mitt på dagen/eftermiddagen, och vistas utomhus under dagtid för att få ljus. - Ät ingenting på kvällen efter typ kl 18-19- Gå och lägg dig ungefär samma tid varje kväll, gå upp ungefär samma tid varje morgon- Om du tar en "powernap" på eftermiddagen, sov inte mer än 45 min- 1 tim.- Pluggar du? Läs inga skolböcker eller liknande en timme innan läggdags. - Ha ett block bredvid sängen om du har saker du tänker mycket på som hindrar dig från att sova, så att du kan skriva upp små anteckningar och sedan släppa det.

tack så mycket! ska pröva några av dom här tipsen! hoppas att dom hjälper.


   
SvaraCitera