Forumet - sömnproblem

sömnproblem

132 0 6
* Acceptera faktumet att du inte kan somna eller att du kommer att få lite sömn inatt. Du kommer att få en jobbig dag imorgon men det kan lösas till viss del med kaffe och dylikt. Det är inte hela världen! Genom att acceptera detta faktum tar du bort moment-22 stressen man får. Man blir stressad över att man inte kan somna och kan inte somna för att man är stressad. Strunta i att försöka. Njut av att du, just nu, är ledig och inte behöver göra nånting istället!

* Lyssna på stillsam musik eller avslappnings-CD, gärna musik du kan utan och innan och som inte påkallar uppmärksamhet.

* Ät något sockerrikt. Först får du en sockerchock som gör dig väldigt pigg, sen sätter insulinet igång och sockerdippen gör dig ”lägre” än innan. Tänk på hur man brukar känna sig efter en middag.

* Drick mjölk eller varm choklad.

* Ha penna och papper vid nattygsbordet. Har du får många tankar som cirkulerar i huvudet och att du egentligen inte vill släppa dem för att stressen av att glömma bort dem är värre än att ”jonglera” med tankarna. Skriv ner vad du tänker på och tänk på dem på morgonen. Vissa människor får sina bästa idéer när de försöker somna, fortsätt med det men skriv ner dem och gå vidare till att somna. Ligger du och ”jonglerar” ideer är det kanske precis det som hindrar dig från att somna.

* Tänk på ett ämne som är lagom engagerande och bara det. Tänk på samma sätt in dig i ett halvtråkigt scenario. Exakt hur du kommer att ha dina morgonrutiner imorgon, vad du kommer att äta till frukost osv. På så sätt håller du dig borta från stressande ämnen men tråkar ut hjärnan tillräckligt för att den ska koppla av.

* Precis som du kanske gjort just nu är det ibland bättre att stiga upp ur sängen och göra något helt annat istället för att ligga i sängen och grubbla.


Om du fortfarande har problem får du uppsöka läkare och be om råd alternativt medicin. Men oftast är det stress och depression som påverkar sömnen.
Rör du på dig under dagen? Om du t.ex. gått på promenad, joggat eller något liknande under dagen brukar det gå mycket enklare att somna.

Att hålla regelbundna tider på när man går och lägger sig och vaknar är också viktigt. Trots att det är väldigt skönt att sova till halv ett på helger är det kanske just det som gör att du har sömnproblem.

Spana också in: