Aviseringar
Rensa alla

Sofistikerad personlighetsanalys


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Femfaktorteorin

Rent statistiskt så kan man dela upp en personlighet i fem skalor, och på så sätt få en överblick av ens personlighet rent statistiskt. Jag vill poängerna att hur vi beter oss är väldigt situationsberoende, men jag gillar att tänka detta som ungefär hur vår hormon balans brukar vara. Vilket i sin tur leder till hur man brukar bete sig i olika situationer.

  • Openness (öppenhet) - att uppskatta konst, känslor, äventyr, ovanliga idéer, fantasi, nyfikenhet, och omväxlande erfarenheter.
  • Conscientiousness (samvetsgrannhet) - en tendens att vara självdisciplinerad, agera plikttroget, målinriktning; att planera snarare än att agera spontant.
  • Extraversion (extraversion) - energi, positiva känslor, självsäkerhet, och en tendens att söka stimulans och andras sällskap.
  • Agreeableness (vänlighet, värme) - en tendens att vara medkännande och samarbetsvillig snarare än misstänksam och fientligt inställd mot andra.
  • Neuroticism – tendens att lätt kunna uppleva obehagliga känslor som till exempel ilska, ångest, depression, eller sårbarhet; ibland kallad emotionell instabilitet.

Hur hormon optimerad är du?

Alla dessa faktorer ovanför är uttryck för vad för olika signalsubstans och hormon nivåer vi har i kroppen. Och eftersom att vad vi äter, hur mycket ljus vi får vad för miljö vi befinner oss i under den största perioden påverkar dessa nivåer. Eftersom att hormoner påverkar hur gener ger sitt uttryck. Så påverkar dessa och fler faktor hur gener ger sitt uttryck. Vilket påverkar på ett avgörande sätt din grundpersonlighet, eller din grundhormonnivå i kroppen. Vilket är två sidor av samma mynt.

Testet

För dom som är intresserade så länkar jag till ett femfaktors test. Om man väljer att göra det, så får man gärna analysera resultatet i termer av hormonnivåer, och också vad man tror det är för faktorer i ens näringsintag, fysiska och sociala miljö ect som påverkar dessa nivåer. 

http://psychologytoday.tests.psychtests.com/take_test.php?idRegTest=1297


   
Citera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Ett exempel på detta är varför det inte är samma sak att leva i ett område och besöka ett område. Om man bor i en trygg villamiljö och besöker ett otryggt område en kortare period så har miljön ej hunnit påverka en. 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Fick ju inte så mkt information av resultatet direkt 
Skärmavbild 2014-12-31 kl. 13.28.45.png


   
SvaraCitera
reben

86 extro lol


   
SvaraCitera
time
 time

Extroversion härborta. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Zymba:
Fick ju inte så mkt information av resultatet direkt 
Skärmavbild 2014-12-31 kl. 13.28.45.png

Nej, den är tydligen ej gratis my bad. Man fick mer info tidigare men de har dragit ner på hur makt man får veta nu.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
http://m.psychologytoday.com/blog/unique-everybody-else/201211/personalitys-big-one-reality-or-artifact

gillar denna 'big one' 

Ah, varför inte. En big one, som har primärt med hormon optimering att göra. Party


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

I oktober hade jag:

Emotional Stability: 47
Extroversion: 56
Openness: 78
Agreeableness: 66
Conscientiousness: 40

Big one:  57.4

Nu i december har jag:

Emotional Stability: 51 + 4
Extroversion: 70 + 14
Openness: 76 - 2
Agreeableness: 79 + 13
Conscientiousness: 50 + 10

Big one:  65.2 + 7.8

Så man kan se progress i social effectiveness. En ökning med 7.8 % på 2 månader. Vilket inte är så förvånande med tanke på hur jag själv upplever det. Söt 


   
SvaraCitera

vad menas med "It’s my way or the highway"?

typ allt eller inget, svart eller vitt etc? 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

S3ON:
vad menas med "It’s my way or the highway"?

typ allt eller inget, svart eller vitt etc? 

Jag tolkar det som att man menar att antingen blir det på mitt vis, eller så får det vara. 


   
SvaraCitera

huhuhuhu.jpg


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Jag tolkar det som att man menar att antingen blir det på mitt vis, eller så får det vara. 

aha, fattade inte så tog en 3a, borde tagit typ näst högsta på den pga är ganska mkt sån fast endå inte 


   
SvaraCitera

spacer.gifExtroversion 28


   
SvaraCitera

http://personality-testing.info/tests/BIG5.php

här är ett test där man får se resultat för alla 5 dimensioner och inte bara 1. vet inte hur bra testet är.


   
SvaraCitera